|
|
|
|---|---|
|
De flesta känner väl till att jag bytt både motor och vxllåda under förra sommmaren/vintern på min 740 e38. På besiktningen var jag SÅ nervös för att bli upptäckt med min "operation" Men det gick bra. Dock var alla mina värden åt pipan på avgaserna, samt att bes. mannen tyckte bilen var ovanligt "slö" mot en korrekt inställd 740. Jag skall möta felkoder osv men vill höra lite med er. Bordet det inte vara kattarna? Jag ficka alltså 2,0(0,5), HC på ca 170(100) samt lamda kommer jag inte ihåg. En sak som är konstigt med den är att när bilen är varm kan man inte hålla den på ex konstant 2500 varv, för den stryper sig själv och går ner till tomgångsvarv. Själv tycker jag bilen går kalasfint, motorn spinner silkeslent och drar givetvis ingen olja. Men som sagt, allt har varit nerplockat på bilen i smådelar, så mkt kan ju vara "på tok" Det som får mig att tro att det är kattarna, är att gamla motorn spräckte blocket både invändigt samt titthål utåt, så den har spolat ner en hel del olja i avgassystemet. INTE bra för kattarna! Det tog 5 dagar att få i gång bilen pga igensatt avgassystem, och när den väl kom igån, fyllde jag en hel lada med svart oljerök(som låg i avgassystemet) Kan det finnas en chans att kattarna klarar en sådan laddning olja? Jag har kört ca 70 mil med bilen efter operationen. Kanske ligger det till och med kvar olja i dem nu som förstör värdena. Detta är vad jag vet. MEN jag söker fler ideer och svar på VARFÖR bilen "känns slö" och stryper sig själv. Kan allt hänga på ett par stackars kattar? Jag vill fixa denna nu och ut i vårsolen för att glida... Alla tipps och idder är välkommna. Jag vet även att en av de 8 spridarna så smällt ut, men monterades dit ändå. Hjälp sökes.. Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! | |
|
Jag tror på katalysatorer, andrahandsfavorit är lambdasonderna. Får man fråga vad din "operation" gick ut på? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
"opertationen" var alltså att jag köpte en snuskigt billig 740 e38 med navi,buffel,all el,klima,18",silvermet. superfin men med rasad motor&vxllåda. Och om jag förstått det rätt så är det inte riktigt OK att byda motor&låda ute i ett garage själv och sedan regga in den. Ingripande får väl endast göras av BMW där BMW köper in motor och låda till bilen och då blir det DYRT! Så, jag var alltså oroligast över att bli påkommen om min "operation" jag gjort på bilen innan reg. Är du med mig nu? Jag tror även jag på kattar. Men som sagt, ska nolla felkoder, köra någon dag och så får vi se vad jag får för "up to date"-koder som man kanske bör ta hänsyn till. MVH Tobbe Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
|
Så länge som det är samma typ av motor som bilen är registrerad med skall det väl inte vara något problem! Mvh |
|
|
Nej, man får byta motor och växellåda var man vill och hur man vill... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.