AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
604

Vilken olja till M5 E28?

Vilken motorolja bör jag jag använda i min E28?

Vad står i instruktionsboken? Vad rekommenderar ni oljegurus??

Samma fråga gäller klumpen i bak som jag tänkte passa på att byta...

/M
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Helsyntetisk olja, gäller både bakaxel och motor.

Castrol, Mobil 1 tex.
Bakaxel, Castrol SAF-XJ (om du har diffbroms). XO om inte men jag antar att den är det...

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns mycket bättre oljor nuförtiden än vad som anges i din instruktionsbok! Utvecklingen av oljor har gått snabbt de senaste tio åren.

En helsyntetisk olja med "rätt" viskositetsområde mht körsätt och motorslitage. Är oljan klassad API SJ eller SL samt ACEA A3, är det en mycket bra olja. Är oljan dessutom godkänd av BMW som special oil eller Longlife oil, tillhör oljan de bästa!

Här har du lite att välja mellan:
Länk

Mvh
-> Johan B

Det var just utvecklingen av oljor jag åsyftade i frågan ovan. Helsyntet är ju självklart men vilken viskositet bör man använda?

Hur står sig egentligen Motul mot övriga märken?

Hmm, ska kolla den där länken...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Motuls oljor är helt OK!

Kolla som sagt klassningen (API, ACEA)

Kör du motorn väldigt hårt kan en "racingolja" vara bra, ex Castrols TWS (10W60).

Kör du mer "normalt" räcker en 5W40 eller en 5W50-olja gott och väl! (Den oljan är troligen hästlängder bättre i alla avseenden än den bästa oljan som fanns när din bil var ny!)

Misstänker att det rekommenderas en 10W40-olja av klassningen API SG eller SH i instruktionsboken.
Köper du en API SJ/SL-olja samt ACEA A3-olja har du en olja som är mycket bättre!
En 5W-50-olja täcker dessutom in 10W40 i sitt viskositetsområde.....

Som sagt läs länken där har du alla fakta som du behöver!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.