|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag och en kompis håller på att fixa lite med en E30 och har problem med låsen. För det första så fungerar det inte att låsa med nyckel utifrån på förardörren. Det fungerar bara om man stänger dörren och låser inifrån. Det fungerar dock att låsa upp den med nyckel utifrån. Vad gör man? Sen har vi nästa problem. Det verkar som att c-låset är paj på något sätt. Tog loss dörrsidan och kollade lite. Jag hittade två kablar (+,-)? som såg ut att gå till motorn. En var brun och en var gul/blå. Sedan så låg det 2 stycken stick-kontakter löst. En hade markeringar 1,2,3. Tror att det är (+,- och jord). Mätte upp denna till 3.5V. Sedan fanns det en till stick-kontakt med en plus och minus pol. Denna hade 0.6V då bilen var avstängd och 3V när man slog på bilen. Kan dessa ha något med c-låset att göra??? En märklig sak är att om man låser förar dörren inifrån så låser sig tanklocket. Samma sak om man låser bakluckan så kan tanklocket låsas. Vore jätte tacksam för svar om någon kan lösa detta skumma problem! Tack på förhand! Mvh Tobbe | |
|
Finns det absolut ingen som vet??? Mvh Tobbe |
|
| Jag lär ju säg att jag har samma problem på min förardörr, men ska jag låsa den från utstidan så klickar nyckeln bara över går bra innefrån..Men sen kan jag låsa från den andra dörren samt bakluckan och då låser den alla båda dörrarna bakluckan samt tanklocket...mysko lär jag säga .. Har inte haft tid och tittat på de hela heller ..Kanske jag oxå får ett svar på de hela ... | |
|
Att du inte kan låsa utifrån måste nästan vara ett mekaniskt fel. Vad gäller c-låset så har jag ett litet dokument om krånglande c-lås på E30 (på engelska). Jag har inte läst igenom det så noga själv, men jag kan maila dej det om du är intresserad. De som vill ta del av detta får maila mej med en förfrågan på: spiidfriik@hotmail.com Kiip Spiiding! |
|
|
Ang låsningen utifrån så är det ju som spiidfriik säger mekaniskt, sitter en lite grej i låset som brukar bli utsliten med åren. Hade samma fel på min bil, en ny okodad låscylinder kostar ca 180:- på BMW. //Crille |
|
|
Ang låsningen utifrån så är det ju som spiidfriik säger mekaniskt, sitter en lite grej i låset som brukar bli utsliten med åren. Hade samma fel på min bil, en ny okodad låscylinder kostar ca 180:- på BMW. //Crille |
|
|
Hej igen! Nu har jag iallafall fixat låset. Det går att låsa med nyckel utifrån utan problem! Dock så kvarstår problemet med c-låset :-/ Har kollat om det var c-låsmotorn som det var fel på men den är "grön". Och alla kablar verkar iallafall vara där och "rätt" kopplade! När man låser och låser upp så klickar det iallafall till någonstans från kickpanelen där högtalaren sitter. Öppnade där och det är ju bara ett jäkla ormbo... :-( Ger snart upp på c-låset eftersom det verkar vara så svårt att felsöka felet. Hoppas någon har några tips... Ha det bra! Mvh Tobbe |
|
Deliq |
> Tobias Kolla denna tråd så kanske du kan fixa det själv... Länk M V H // Deliq "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
|
Tackar för tipset Deliq! Men kan någon eller du förklara hur styrenheten till c-låset ser ut och vart den sitter exakt!? Fattar inte.... =( Mvh Tobbe |
|
|
Så här tar du fram styrenheten: Skruva loss högtalaren, titta ner i hålet där högtalaren satt, en bit under högtalaren sitter den, den sitter fast med två stjärnskruvar, efter att du har lossat dessa så är det bara att lyfta upp den ur hålet och ta loss kontakten. Ett annat vanligt problem är korrossion i kontaktdonet på kabelstammen som kommer från dörren (sitter bakom gummihandsken mot karossen). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.