AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
860

Bas i slutet bagageutrymme

Har nu påbörjat ett litet bilstereobygge och undrar hur att bygga bas i bagagen och få ut ljudet i kupen utan att det bara blir dovt murrande. (som när grannarna har fest).

Har 2st 10" DLS i en färdigsnickrad låda på ca: 60L.

Just nu har jag basarna vända bakåt i bagaget (håller på att prova mig fram lite) och låter väl hyffsat men inte helt ok.

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
320_David
du ska ha basarna framåt men du får nog bra med missljud i bilen isf. då kan du leta up missljuden och göra något åt dem men det e kanska mycke jobb. blir ofta att man river hela inredningen. om basarna e färdig byggda kanske du inte e så pigg på att riva dem. för det bästa e att bygga en bandpass låda med basportarna upp genom hatthyllan. annars kan du bara ta och köpa ett par basportar typ 2 st 3" och sätta i hatthyllan det brukar hjälpa för att få in basen i kupén.

personligen tycker jag att man får det bästa ljud även bas i dessa typer av bilar genom grymt bra framsystem hellst dubbla system fram(6,5") och ett par 6x9 av riktigt bra kvale. och allt ska drivs av överdrivna slutsteg.

lycka till
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Har du en portad låda bör du ha basen riktad bakåt. Försök att öppna upp där bakhögtalarna sitter. Skall man kompromissa så är det ljudet från bakhögtalarna som man kan ta bort
Jo bakhögtalarna har jag kopplat ur för längesen, ska lyfta ur dem oxo. Jag ska trimma vidare lite på det hela få se vart det slutar :)

//cruZZe
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
cruZZe>>>
Lycka till med bygget! och hoppas du får bättre resultat med ljudet än vad jag fick.. Visst ser mitt någorlunda bra ut men om det låter lika bra som de ser ut... de får varåen svara på.. Jag tycker inte de i alla fall. *SUCK*

----------------------
King of the road
X-
375
X-ray
325i -87
Funkar det att vända basarna uppåt? så ljudet går direkt ut genom ljudkanalrena i hatthyllan?..låter iaf ba, ska prova de på min =)

I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool!
bmw e36 finland
Jag har hört i olika forum att bäst placering utan att få missljud och "doft" ljud är att rikta basarna mot hatthyllan,alltså att bygga lådan där reservdäcket är...Rätta om jag har fel...
MJ
86
MJ
328i Touring -13
Hur du ska rikta basarna är omöjligt att säga, bara att prova.
Det du måste göra dock, är att öppna någonstans så du får in ljudet i kupén. Det bör räcka med att ta bort originalhögtalarna. Gallren kan du givetvis behålla.

//MJ
Söker tips på en BRA CD-Mp3 spelare med min 4lågnivå ut samt separat basnivå ut. Ska klara Mp3 i mappar och VBR (Variable Bitrate) och minst 380khz. Prisklass helst inte över 5k.

//cruZZe
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Framåt eller bakåt spelar inte så stor roll, men bästa resultat har jag som oftast fått med sluten låda som är riktigt BULTAD fast i bilen.

Som 320_David säger så sliter du nog med oljud i interiören. E36 är jobbig så där:-)

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Plockade ut Orig-högtalare bak, vända lådan bakåt och delade av på 100hz, då vart det hyffsat. Det får duga för tillfället då jag har en hel del andra utgifter och projekt på bilen samtidigt.

Dock är "oljuden" från bilen inte så farliga utan kommer mest vid viss frekvens verkar det som.

//cruZZe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.