|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
självklart så håller man vad man lovar! om man kommer överens med person a att han skall köpa bilen för summan x, så står det! sen om person b ringer och bjuder summa y så är det hans problem :) man ingår faktiskt ett bindande avtal när man kommer överens om köpet på telefon, detta avtal är lika bindande som ett skriftligt! dock verkar inte alla tro det... BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
Det verkar ju finnas seriöst folk söderut!! Kul att jag hade fel angående det=)) V8? Ja tack!! |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Efter alla samtal jag haft med presumtiva köpare, är jag rädd för att jag agerat lika. Folk lovar så mycket på telefon. En handpeng är det bästa sättet, då har jag inväntat. Som säljare är man ofta mån om att bli av med bilen snabbt, eftersom man redan börjat fundera, ev redan hittat nästa bil. |
|
Håller med Jörgen, M3g, du får lida för andras beteende så är det. Problemet ligger oftast i att många har svårt att bestämma sig och ofta "fegar ur". /Simon |
|
| Cash is king | |
|
Bmwfreaken: Återigen, avtal gjorda på distans är inte bindande oavsett om de är skriftliga eller muntliga. Läs gärna distansavtalslagen. Man har minst 14 dagars ångerrätt. Om säljaren inte upplyser dig om din ångerrätt så har du ett år ångerrätt. Gäller avtal mellan privatperson och företag. Mellan två privatpersoner så finns det givetvis mindre regler och därför så är det knappast några problem med att hoppa av en affär. /T.P. Länk |
|
|
Moraliskt är det ju tveksamt om man lovat en kille att få köpa bilen. Men, som sagts: Cash IS king! Kommer en kille med kontanter i handen och tar bilen på en gång säljer nog de flesta utan att invänta förste köpare. Det kan ju faktiskt hända att förste köpare ångrar sig när han ser bilen och då har man ju sumpat total försäljningschans! Mao: Ska du vara säker på att få köpa bil av mig, kom med kontanter i fickan! ;-) |
|
|
Hade jag varit en "säljare" hade jag släppt bilen till första bästa med pengar. Enda sätt att hålla bilen till en köpare skulle vara om jag hade varit en handpenning. Men vill köparen inte lägga handpenning skulle jag vid ett telefon samtal inte heller lova något heller. Som tidigare nämnts så tycker jag man skall köra med "raka rör" från bägge håll, för det finns tillräckligt med sånna som inte gör det. Sen kan man som säljare kosta på sig att ringa till en köpare som vill komma och kolla på bilen om den redan hunnit bli såld, innan han hinner komma (hängde ni med?). BMWCS [Syd] # 2358 HMS |
|
|
Tjenare. Kan bara tillägga att jag förlorade 10k på att hålla min M3:a i 3 dagar som han redan hade varit o provkört och kommit överens om ett pris med. När nästa spekulant dök upp så var det först till kvarn som gällde. Killen som köpte min bil ringde och stack hemifrån efter tio minuter då jag redan hade en köpare som skulle komma dagen efter. Gissa om denne andra köpare blev sur då jag sålde bilen dagen innan han skulle komma. Men vad ska man göra som säljare? Ville inte chansa och förlora 10k till utan sålde den och ringde och beklagade detta. Visst, lägger nån handpenning så håller jag mer än gärna en bil, men om ingen gör det, så säljs bilen till "först till kvarn". /Edvard BMW CS # 4503 |
|
| I det ovan nämnda fallet tillämpas avtalslagen (1915:218). 1kap 1§ gör gällande att avtal har upprättats mellan parterna och skall hållas. "Pacta sund servanda" som det så fint heter på latin. Att sedan bevisa ett muntligt avtal ingåtts i civilrättslig tvist är svårt. | |
|
Distansavtalslagen (gäller mellan näringsidkare och privatperson): "Distansavtal Näringsidkaren ska alltid ge dig information om att det finns möjlighet att ångra sig. Hur ångerfristen räknas. Hur du ska göra om du vill ångra dig och vad som gäller när du utnyttjat din ångerrätt. namn och adress till den som ångerrätten kan utövas mot garantier och service villkoren för att säga upp avtalet om det gäller tills vidare eller för en längre tid än ett år. Informationen ska ges till dig snarast efter det att avtalet har ingåtts eller senast vid leveransen även om den lämnats vid ett tidigare tillfälle. Informationen ska ges i en handling som du kan spara. Om näringsidkaren redan i marknadsföringen gav dig all information behöver han inte ge dig den på nytt – förutom de punkter som anges ovan. Det är näringsidkaren som ska kunna bevisa att du har fått informationen." "Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. Du behöver aldrig ange varför du ångrar dig. Om du ångrar dig ska du lämna eller skicka ett meddelande till näringsidkaren inom ångerfristen. Du behöver inte meddela skriftligt att du ångrar dig. Det avgörande är att det klart framgår att du ångrar dig. Det är du som ska kunna bevisa att du har ångrat dig i rätt tid. Det kan därför vara bra att skicka meddelandet som rekommenderat brev eller på annat sätt som visar att du inte meddelat näringsidkaren för sent." Har man gjort ett avtal på distans (internet, telefon, fax) gäller distanavtalslagen. Upplyser säljaren inte om ångerrätten så har man ett års ångerrätt. Köper du en bil av en handlare över tex telefon eller internet så kan du hoppa av affären i stort sett när du vill och utan att motivera dig. Säg att du har pratat med en handlare och han tar hem en bil åt dig, du har skrivit under ett köpeavtal på tex fax. När du kommer och ska hämta den så gillar du tex inte färgen eller fälgarna, då är det bara att säga att du inte vill ha bilen. /T.P. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.