AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.323

personer som säljer bilen till annan trots bokning av bil!

Sida 1 av 2
Alltså jag börjar undra om det endast bor seriöst folk ovan för Norrbottens läns gräns...
Jag råkade precis ut för att jag hade hittat en bil som jag och säljaren kom fram till att jag skulle få köpa för xxxkr.

jag började undersöka hur man skulle ta sig ditoch beslutade att ta tåget men som tur var så bokade jag inte utan ringde killen för att höra att allt var grönt och tiderna skulle passa honom..
Döm om min förvåning när han säger att han ska sälja bilen till en annan snubbe som tydligen har bjudit nån tusen mer trots att vi kommit överens om ett köp..

Personligen skulle jag aldrig kunna göra på detta sätt. När man kommit överens så har jag då aldrig sålt bilen till nån annan trots nån tusing mer...Lite folkvett och respekt får man väl ha..

Det konstiga är att jag aldrig har hört om detta här i Norrland men har drabbats förr själv samt har bekanta som sattit sig på flyget för att sedan få veta att dom sålt bilen åt nån annan..Alla dessa händelser har utspelat sig söder om Gävle.

Har folk en annan uppfattning där nere eller har jag haft otur????

V8? Ja tack!!
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag tror nog att det är fler personer som har blivit blåsta på att sälja sin fina(förmodar jag) bil till en massa presumtiva köpare.

I dagens läge är det inte det lättaste att få sin bil såld, så lite förståelse har jag nog för att säljaren gör ett snabbt avslut om han kan.

Men visst blir man besviken.
Jag har 0 förståelse för att sälja bilen till nån annan när jag som köpare kommer 140mil enkelresa och har gjort klart att jag SKALL köpa bilen och ej sparka på däcken. Det är nämligen så att man reser inte 140mil för att titta på bilar utan för att köpa...

Näpp! stryk är det enda som hjälper som förr i världen!!

V8? Ja tack!!
Till viss del kan jag förstå säljaren då det verkar som om du har en attityd som ej kan vara alltför lätt att gömma.

:)

Tyvärr så är begagnatmarknaden svår idag jag hade lätt sålt bilen till försten som kom med pengar i näven

KAn väl hålla med till viss del att förste man med pengar får bilen MEN då skall man inte lova någon att hålla bilen DÅ hade jag blivit tokig! Speciellt om man rest en bit...

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra forum..
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Min personliga inställning till bilförsäljning är enkel:
först till kvarn!

Har själv råkat i liknande situationer där jag "lovat" bort bilen, men andra velat köpa den. Vill någon ge mig mer pengar blir bilen givetvis deras. Det är inget jag ens tvekar över. Annars är det den jag lovat bilen till som får köpa den.

M3g-power, hur skulle säljaren till bilen helt till 100% veta att du skulle köpa hans bil? Du kunde ju faktiskt ha blivit missnöjd och åkt hem. Så jag har full förståelse för säljaren ifråga...

Om köparen uteblir så har man rätt att behålla förskottet,som köpare så har du rätt till skadestånd om säljaren har sålt bilen eller ångrar sig,vet ej hur mycket men förmodligen för alla utlägg du haft i och med den avbrutna affären(reskostnader,osv.)

Henrik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, rent juridiskt har man ingått ett avtal när man kommer överens om köp via telefon.
Därmed är avtalet bindande för båda parter!

Att bevisa det är en annan sak......

Mvh
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Om jag bestämmer med någon som ska köpa min bil så gör man väl en överenskommelse a) pris b) datum för köp/hämtning.

Har man kommit överens om detta så finns det väl inte nån anledning att fortsätta förhandla med andra som ringer. Då säger man väl att den redan är såld!? Eller menar vissa här att man försöker få ut mer pengar av någon som ringer efter att man har sålt bilen?

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Johan B: Distansavtalslagen gäller vid köp över telefon och då har man minst två veckors ångerrätt. Gäller inte avtal mellan två privatpersoner.

Jag har själv råkat ut för att man kommit överens med en köpare om ett pris. Men när han kört sina 60mil så skulle han ändå pruta!!! Då var jag jäkligt glad att jag inte hade sagt till de andra som hade ringt att den var såld.

/T.P.
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

T.P
Det har du rätt i. Då kan man rimligtvis säga till de som ringer att man har en köpare men ta nummer och ringa när denne varit där.
Vad jag menar är att har man kommit överrens om köp med någon på telefon så gäller ju detta, med förutsättning att priset också uppfylls av köparen.
Man kan ju liksom inte skita i den som kommer för att köpa den och sälja till någon annan som hinner före eller betalar mer. Det är fult tycker jag.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Sedan finns det omvända.
Har flera bekanta som satt ut sina bilar på annons och kommit överens med köpare, som till och med varit och tittat på bilen tidigare, om tid och plats där själva köpet skall ske. De har alltså sagt till dem att "jag tar bilen", men sedan dyker de inte upp.
DET tycker jag är dålig stil. Då hinner säljaren svara i telefonen ett antal gånger att "bilen är tyvärr redan såld", men sedan blir den inte det i vilket fall.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ja, visst är det lika uselt. Men jag skulle bli riktigt förbannad om jag åkt lång väg för att få uppgiften om att någon annan bjöd lite högre. Eller bara hann före.. !?

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Helt ok OM säljaren inte lovar att hålla bilen. Det är väl inte så svårt att låta bli att lova saker som man inte kan hålla? Det säger lite om hur en person är i det dagliga livet - opålitlig. Säljaren gjorde helt klart fel i det här fallet, jag skulle också blivit arg!

När jag ska sälja säger jag att det är först till kvarn som gäller. Tror inte jag skulle lova någonting om köparen inte visar att han menar allvar, t.ex. skickar över en handpenning.

__
Länk
jag håller med wolv. har man lovat att hålla bilen så håller man den, inget snack! jag har sålt bil till norrlänningar och tycker att man måste ha förståelse för hur deras situation ser ut. för att hålla bilen gäller handpenning, men jag brukar hålla bilen om jag vet att de är på väg ner, så att den inte säljs innan de är framme.
kör man bara med öppna kort brukar det fungera bra, men man måste ju naturligtvis hålla vad man lovar! om man lovar att hålla bilen utan handpenning och sedan säljer bilen så är man inte seriös, enligt min åsikt.

mvh Johan
Min attityd har jag ej visat till säljaren som jag tyckte verkade väldigt trevlig och seriös utan attityden har uppkommit efter blåsningen!!!
vi hade kommit överens om pris och tid och jag påpekade noga åt honom att jag kommer ej att pruta från överenskommet pris..

Visst jag kan förstå att nån krona extra kan verka lockande men då tycker jag att man ska säga att man säljer bilen till förste man som har pengar.. För när man säger detta så drar jag mig ur affären direkt.det är nämligen lite svårt att åka och se på bilen när man bor i andra ändan sverige..

Kan nämna att jag har köpt nästan alla mina bilar på detta sätt och har ej avikit fån min del av uppgörelsen!!

men visst även jag har råkat ut för folk som ska köpa bilen och sen inte hör av sig,men då brukar jag säga att bilen är bokad och jag ringer upp intresserade om bilen ej blir köpt av den som bokat den...

V8? Ja tack!!
AT
56
ATG
528iA Touring-98
BMW C1 Executive-02
Jag håller med dig M3g-power.

Man håller alltid sina ord oavsett om man tjänar någon krona extra på att sälja till någon annan.

Har själv råkat ut för oseriösa köpare som bokat bil och sen inte ens hört av sig trots bokningen.Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att göra något sådant.

Dom som vill sälja bilen till "först till kvarn" utan chans att "boka" bilen måste noga informera om det i annons och muntligt vid
samtal: Men och andra sidan vem utanför stadsgränsen är intresserad av en sådan affär/bil?.

Hoppas jag och andra som själva är seriösa slipper dessa oseriösa säljare.

MVH ATG
Har själv blivit lurad av "köpare" som säger att dom tar bilen!

De har inte kommit på avtalad tid/plats inte heller har de personerna ringt och talat om att de ej kan komma.
Så nu när jag säljer bil så är det först på plats en affär sker, aldrig mer över telefon.
Har som sagt blivit blåst ett flertal gånger på grund av min godtrogenhet mot mina medmänniskor.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Men alla är vi väl överens om att man ej ska lova något som man inte kan hålla?

__
Länk
Jag har ju 325:an till salu nu och om en långväga spekulant hör av sig och vill köpa bilen, till ett innan förutbestämt pris precis som M3g-power, så skulle det inte falla mig in att sälja bilen utan att först ge denne spekulant chansen att avsluta affären. Om denne sen inte dyker upp kan man ju alltid kontakta de andra intressenterna igen, om de inte haft tid att vänta nån dag så är de ändå inte rätt köpare av min bil.

Mvh / Malte
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.