|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag får erkänna att jag inte har dunderkoll på detta så om jag missar något fundamentalt så får Ni ursäkta mig. Men är det inte så att om man släpper gasen och spjället stängs så är ju fortfarande motorvarvet ganska högt och kompressorn laddar därmed fortfarande. Borde det då inte bygga upp ett ordentligt tryck mot spjället som måste ledas bort på något sätt, dvs med en dumpventil eller återledare? |
|
|
Hallå!! HJÄLP! Har dragit på mig en powerdyne BD11a och måste ha svar på frågan ovan! ? Sprängs insuget när man motorbromsar? Ska man ha någon dump eller suger den nog luft då ventilerna öppnas av motorbromsning..? Bilen jag har är en 325 me m20... |
|
|
Powerdyne BD11a är en fin sak, grattis till köpet! Rasslar inte och kräver ingen oljetillförsel som tex Vortech. På min har jag någon form av återcirkulerade grej på kompressorn, vet inte om de är standard men det går iaf från den med en tunn slang (5mm) tillbaka in i nån vakuumkonverter på baksidan av insuget (mellan motor och torpedvägg). |
|
|
Tackar! Ja det verkar lättsamt, specielt när det är dax att besikta bilen. Hm, ok, kanske en lösning för tomgång då för tomgångsmotorn lär ju bli förvirrad då kompressorn säkert trycker lite på tomgång. Inte så lätt att hitta info om vad som behövs, ingen som byggt till något själv här? Har inte lyckats hitta någon utförlig tråd någonstans... |
|
| Jag vet inte om det här är generellt för alla motorer men jag har inget som påverkar tomgångsmotorn i min iaf. | |
|
Ok, man får väl prova och se hur det går då:) Kommer då montera dump för att bli av med trycket vid motorbromsning, nån som vet om en räcker? |
|
|
540is Hur mkt fick du pröjsa för ESS kittet + montering? Mvh |
|
|
Köper du de från Schmiedmann kostar de 67000kr för kittet. Montering låter jag va osagt. |
|
|
Har man inte en extremt fin 540 som man tänker behålla LÄNGE så är det på tok för dyrt att köpa nytt ESS kit med montering tycker jag. Kostar ju mer än bilen och du får absolut inte tillbaka de sen när du eventuellt vill sälja. Jag köpte ett begagnat kit till min och monterade själv. Hade sen innan lagt ner väldigt mycket pengar på bilen och vet att den är i väldigt bra skick, därför gjorde jag satsningen. Annars är det nog smidigare att bara sälja sin 540, svälja värdeminskningen och åka och hämta en M5 som man kan få till väldigt bra pris nuförtiden. Visst, lite dyrare överlag men du har prestandan direkt och allt är dimensionerat för de direkt, trimmat är va de är. Strul vid besiktning och man tänker ibland på hur länge de ska hålla :-) |
|
| men en kompressormatad V8'a är ju fan så mycket manligare än nån liten fjantig 6'a.. | |
| M5 E39 menade jag. Men visst jämför du M5 E34 och E34 540 kompressor så är ju den senare häftigast! :-) | |
| ok, ja då är det ju en annan sak ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.