|
|
|
|---|---|
|
Har ju övergett alla gamla planer med motorbyten och turbokonverteringar nu, och istället bestämt för att köpa tillbaka min gamla Alpina och renovera upp denna. Lite problem ligger i de befintliga insprutnings- (Zentih-Pierburg-DL) och tändningssystemen (Dr Hartig). Har hört hiskeliga belopp nämnas vid justering av dessa, och har därför tänkt satsa på nyare elektroniska dito, som kan ge en funktionell och driftsäker bil som samtidigt får högre effekt och mer förarvänlig bränsleförbrukning. Bilen är ju en E12 från 1980, så jag undrar vilket sprut/tänd som rekommenderas med hänsyn till vad som passar, vilket som ger bäst resultat etc? Vill helst ha ett system som sköter både sprut/tänd om man inte kan få bättre prestanda för samma eller mindre pengar på två skilda system. I samband med denna modifiering skall det halvdöda turboaggregatet bytas ut mot ett likadant i uppgraderad version, samt mappning genomföras. Hade tänkt höra av mig till TurboCenter för att höra angående dessa operationer och även tänkt be om deras rekommendationer. Är det någon som har några rekommendationer att ge? Även lite nyfiken på vilket laddtryck man kan använda i motorn och vilken effekt man kan förväntas nå (max effekt för det nya turboaggregatet cirka 650 hk)... Information om motorn i nuvarande utförande nedan: 3,5 liters I6 Kompression 8,0:1 Zentih-Pierburg-DL insprutningssystem Dr Hartig tändningssystem 1020 cc/min spridare (enligt obekräftad uppgift) 3 st bränslepumpar, högpresterande (inga siffror) Alpina intercooler KKK K27 turboaggregat (inte säker på dimensionerna) 0,85 bar laddtryck (standard) -( ALPINA POWER )- MVH Alecci | |
schneberger |
ett haltech är aldrig fel.. m.v.h markus schneberger www.msm-tuning.se |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.