AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
509

Dåligt andrahandsvärde på E38

don_salvatore87
Hej!
Jag fattar inte varför andrahandsvärdet på E38 är så dåligt,
E38 som är en av världens bästa bil ska inte kosta lika mycket som t ex Volvo V70,
Mercedes och Audi har ett bättre andrahandsvärde!

VARFÖR????
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Jag tror att folk är rädda att köpa p.g.a. massa skitsnack.T.e.x.Den drar säkert 2,5l/mil,jättedyrt försäkring,etc.Många tänker att vad skall grannen säga o.s.v.
Instämmer med Micki!
Folk runt om kring bryr sig väldigt mycket jämt och ständigt.
Typ: Hur har du råd med den bilen?? Frågade gubben vid macken som precis köpt en ny Volvo för 350000:-.
Blir mycket förvånad när han får veta vad BMW´n kostade i inköp + alla tänkbar utrustning, sedan när han får veta vad den drar,
runt 1.30-1.40 blandad körning och ca 6000:-/år helförsökring
blir han mycket förvånad igen..................

"BMW make the world faster"
max f
tycker inte det är mer fel på e38 än andra bilar och den drar inte mer än någon annan bil i samma storlek, enda negativa för unga människor är att helförsäkring kan vara lite hög om man inte ringer runt till olika bolag.
don_salvatore87,

"ska inte kosta lika mycket som t ex Volvo V70´" är fel tänkt. Visst är e38an en underbar bil, men det är efterfrågan och utbud som styr. Håller dock med om att e38an är en mycket prisvärd bil!

/Simon
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Främsta kundgruppen för "lyxbilar" är inte så priskänsliga och vill ofta ha en ny bil.
Utöver detta kan det kosta ganska mycket att hålla en "äldre" lyxbil rullande då både service och reparationer är relativt dyra. Reparationerna blir ofta dyra pga av det faktum att dels har dessa bilar ofta rullat långt (slitage) och grundkonstruktionen är avancerad och påkostad, vilket gör både delar och arbete dyrt.

Därför faller begagnatpriset som en sten!

Vänd på "problemet" i stället! = De som vet vad en begagnad E38:a kostar, kan åka "kungligt" medan "svensson" får nöja sig med en sketen v**vo....! :o)

Att vo**vo-förarna tror att BMW:n kostar tre gånger så mycket som deras bil gör väl inte saken sämre! ;o)))

Mvh
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Visst är ovanstående åsikter riktiga, men visst är det ändå skumt att BMW:s andrahandsvärde rasar som ett korthus. Jämför tex. med MB S-klass, som är minst lika dyra att äga som en 7-serie, men som ändå håller värdet på ett helt annat sätt än BMW. Ett exempel: MB 600 SE -92 kostar minst 120-130.000 kr, medan en BMW 750i -92 som är jämförbar med MB:n ligger på max hälften. Visst var MB lite dyrare som ny, men skillnaden var inte så väldigt stor.

BMW har fått ett lite skamfilat rykte, med skruvade, krockade importvrak till lågt pris som totalt förstör marknaden, och sänker statusen på märket.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
39
41
39
M5 2013
Vad är problemet?

Jag kunde köpa min fina 728 -96 till en billig peng. Faktiskt kostade en vovlo 850 med samma årsmodell och samma miltal ungefär lika mycket. Det tycker jag är alldeles underbart!

Och även om värdeminskningen är större i procent räknat än för en Merca, så innebär ju bara det att jag fick betala mindre än jag skulle behövt om jag hade köpt Mercan. Visserligen blir KANSKE värdeminskningen större i procent räknat under tiden jag äger BMW:n också, men eftersom jag betalade mindre från början så blir ju värdeminskning troligtvis lägre i alla fall för mig. Vi betalar ju trots allt vår värdeminskning i kronor och inte i procent.

Njut istället av förmånen av att kunna åka fin bil till en bra peng.

Dock är försäkringen smolket i bägaren, 13.000:-/år trots att jag är 33 år och har massor med bonus och extra rabatter. Och då har jag ändå ringt runt till samtliga större bolag.

/Stefan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.