|
|
|
|---|---|
|
Jag har nyligen tagit körkort och vill ju såklart slippa fråga mamman om man kan ta Golfen när man ska iväg nånstans. Jag har aldrig haft en egen bil som ni kanske förstår och undrar om ni har några tips till det första bilköpet..? Det ultimata skulle ju vara en schysst BMW, i prisklassen 0-100.000:- :P Har ni några förslag? Att den ska vara begagnad är väl underförstått. En schysst bil som håller, gärna lite fart i den och inte nåt renoveringsobjekt. Tacksam för inlägg. | |
Bmw ludde |
asså du får en mycket fin bmw för 100 tusen. Jag skulle köpt en 328. för runt 80-90 tusen i så fall och haft lite pengar över till utrustning osv. Schnell, Kompetent, Zuverlässig. |
|
Ja 100.000:- var kanske lite att ta i. Grejen är att jag har precis börjat jobba och jag tjänar ganska bra, men att komma upp till 100.000:- utan mina föräldrars hjälp kan nog ta ett tag. Så jag tänkte mest 100.000:- på avbetalning.. Annars kan jag nog skrapa ihop 50.000:- ganska lätt. Jag vill bara inte ha någon ful skrothög, för då kan jag lika gärna använda golfen som sagt. |
|
| om du ska lägga 50 tusen så skulle ja sattsa på en fin E34...en 535 lr 525 med 24v motorn,årsmodell 91-92 typ...kan nog få en scyst sån för under 50 papp | |
|
Ja, 50 papp känns mer angeläget. Jag tror jag lägger mig där nånstans istället. E34 säger du, eller 5-serien? Hrm. Var hittar man bäst annonser på dessa bilar? Blocket, aftonbladet.. här ? Och sen undrar jag om ni orkar hjälpa mig med vad man ska kolla efter. Jag är ju inte värsta bilexperten så jag vet ju liksom inte hur priset varierar beroende på olika brister. Vad ska bilen ha för utrustning osv. |
|
|
En E34 är ju den äldre 5-serien..88-96 här på bmwpower finns de många fina E34 till salu,gå in Bmwbörsen och sök på "E34" så hittar du massor..men de finns även mycket på blocket.se leta runt lite i annonser till du hittar en du skulle vilja ha och sen kan du väl lägga upp en länk till annonsen här så kan du nog få råd av många... |
|
|
Din prisklass verkar ju kunna variera lite, jag skulle välja något av detta: E28 -M535 alt. 535 E30 -325 E34 -540 alt. 525 E36 -320, 325 alt. 328 Schyssta bilar allihop och ligger omkring din prisklass... Bara att leta på. ------------------------------ Mvh. Robban Johansson |
|
| e34 är snygga, men börjar kännas lite gammalt så jag skulle nog sattsat på en e36 a, (3serien) ,beror ju på vad du vill ha för utrustning, är skinn ett måste så kanske det blir svårt att hitta en e36a för det rätta priset. Men titta runt så mycket du kan så kommer du få en uppfattnig om hur priserna liger till | |
| kan nog bli svårt i huvutaget att hitta en scyst E36 för 50000:-...inte 318 lr 320 kanske men 325 därimot...skulle lätt hellre sattsa på en E34 om man har 50000:- | |
| jo, men tänkte att madg hellre spara nån månad extra o köpte en e36a, för mig så hade det ju varit värt väntan. men smaken är ju olika:) sen beror det ju oxå på om han vill köpa privat el från handlare mm mm mm. | |
|
Köp inte en allt för ny bil blir bara dyrt och laga den om den går sönder =) fast du kanske har sån tur att mamma eller pappa betalar de åt dig ...och sen är det ju oftat första året allt händer man kanske kör åt helvete eller nått sånt ..Då är det ju bättre med en bli som man inte är lika rädd om .. Mvh Teres __________________________ Länk |
|
Bmw ludde |
Teres...du "menar" att man ska köra 80-talare livet ut med andra ord =I Schnell, Kompetent, Zuverlässig. |
|
MadG! Tänk så här! Lika mycket pengar som bilen kostar måste du troligen ganska snart ut med i försäkring skatt och reparationer. Mitt förslag: Köp en E28 535 Nybesikttigad utan anmärkningar med mycket tillbehör och bra däck borde du kunna få för 25-30kkr. Mycket bil för pengarna! Kör denna ett år spar pengar under tiden sälj den för lika mycket och köp något riktigt bra. mvh BLJ |
|
|
Tjena. Blir själv BMW-ägare på tisdag. Tittade länge på 320 och 325, men hittade sen en mycket fin 318, som jag bestämt mig för att köpa. Alldeles tillräcklig att glida omkring i. Om man vill vara lite förnuftig (vill man kanske inte om man är kille och 18 år) så kan man tänka att en mindre motor är oftare i bättre skick, därför att de som är intresserade av att köra så in i bänken vill ha bilar med mycket kräm i... Ett argument jag själv kom på idag och faktiskt är väldigt nöjd med. Vet att det är vanskligt att skriva så och att jag nog blir hyfsat utbuad, men jag står fast.... |
|
|
eftersom du är 18 år som jag så förstår jag att du vill ha en bil som är rolig att köra?!, dock värt att tänka på att det är inte bara inköpet som kostar utan man ska ha råd att äga bilen också. Ganska stor skillnad i månadskostnad för en 18åring mellan tex en 318 och 325. (köpte min första bil förra veckan, en bmw 325 e36 och är mycket nöjd ;) |
|
| Bmw ludde: näe de menar jag inte =) Men de duger bra som en första bil...Hade jag velat ha en nyare bil så hade jag gått och köpt en ...Men allt går sönder förr eller senare och har man en nyare bli så är det inet säkert man han göra en massa själv så man måste lämna i väg blien och de kostar en massa .. | |
cdabox |
MadG du kan få en sjysst E36 för den pengen, kolla med BMW Financial vad du skulle hamna på för månadkostnad på en 323-328 |
cdabox |
Sen har Teres lite rätt oxo.... Visserligen, jag köpte helt ny bil så jag hade ju nybilsgarantier o sånt där jox...eller har Men visst kör man åt helvete, det gjorde jag....360 spinn på E18.....läropengar kan vi kalla det =) |
|
1. kolla om du har råd att betala tilltänkt bils försäkring (att skriva på släkten är inte att rekomendera, polare har skuld på 160000:- pga han inte fick ett nickel av f-bolaget) vad ligger inte en e28 m535i i för premieklass i 08 landet? 2. Köp inget bensin monster bränslenotan kan bli hög nog. 3. bättre att byta upp sig efter hand istället för att börja med en "värsting" 4. kolla runt på många bilar...ha gärna med dig någon som inte tycker om just det märket du vill ha + att personen kan något om bilar. att han inte tycker om märket leder oftast till att dom söker upp fler fel en annars. 5klarar du av ev rep/service som vagnen kräver....Jag har själv haft någon/skruvat med porsche och när folk ber om råd vad dom ska handla för något. Då brukar jag alltid fråga hur mycket dom tänker lägga ut för en sådan bil....och ger alltid svaret du bör ha 50% av köpesumman och repa för på banken innan du ger dig in på sådana bilar. Tänkvärt!!! Ska jag ge ett vettigt förslag på första bil då blir det en 318I faktiskt....billig i det mesta enkel att repa/servce MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
cdabox |
låter rätt, därför jag köpte en 316, dricker ingenting, det är tom svårt att få den att dricka....och den är billig att som du säger repa/serva...visserligen är de första 3 åren gratis service på BMW (service kostnaden plus småsaker) |
supersweet |
köp en med snål spis å lägg pengarna på en baslåda å solfilm istället, eventuellt har du råd med ögonlock och fetaste vingen oxo. Ana ironin. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.