|
|
|
|---|---|
|
Har lite funderingar kring väghållning o bromsar på E21. Kör just nu en 323:a o visst det är en trevlig bil, MEN lite väl tung över framhjulen. Så vad jag funderar på att göra är plocka fram- o bakvagn med bromsar o allt från en annan 323:a för att i framtiden plocka på dom grejerna på en E21:a med 4:a i. Det skulle alltså egentligen bli en 323:a med 4-cylindrig motor i. Skulle det funka? Tänkte ta krängare o allt från 323:an oxå. Hur är det med bromsarna, är det bara vid hjulen det skiljer eller har 323:an större huvudbroms oxå? Har mer planer med bilen om nån undrar.....så jag har alltså inte tänkt köra runt med 90 hästar i framtiden. Men väghållningen kommer först. Nån som tycker nåt? | |
| Mycket jobb för ingenting höll jag på att säga, men allvarligt...kommer det att märkas så stor skillnad tror du? tycker man skall bevara E21 323 eftersom detta är en utdöende art, själv skall jag renovera min inom en snar framtid. Väghållning är viktig men om du inte skall åka runt med 90 hk hela tiden vad skall du då göra? troligen kommer motorn att bli tyngre om du vill ha en "värre" spis för jag antar att du inte tänker trimma den befintliga 90hk motorn??? | |
| Håller med om att en 323:a ska bevaras, men eftersom att jag redan har en fin sådan, och en dålig som ska till skroten snart så tänkte jag plocka den på hjulupphängningar o bromsar. Självklart har jag planer på andra dämpare + fjädrar om nu projektet blir av. Förmodligen blir det nån trimmad 02 motor, eftersom att det finns gott om sånna o dom är nog en del lättare än sexorna + att vikten hamnar längre bak! | |
|
Jag har haft både 02:or, 4cyl E21 och 6cyl E21. Jag kan säga att det är stor skillnad på 4 och 6 cyl E21 just när det gäller vikten över framaxeln och den understyrning extravikten ger. Men understyrningen går ju att bygga bort även på en 6 cyl E21 med hjälp av fjädrar, dämpare och krängare. Kiip Spiiding! |
|
|
Ojdå, jag glömde ju huvudpoängen... :-) Ska du åka 4 cyl är det 02 som gäller!! Helt överlägsen E21 på alla sätt utom värme/ventilation och bromsar. Kiip Spiiding! |
|
|
Tack för att du bekräftade min misstanke med tyngden över framhjulen. Det är ju sant att det går o bygga bort, har hårda bilstein + fjädrar på min ena 323:a men det trollar ju inte bort det helt. Det var därför tanken kom med detta. O förresten din huvudpoäng håller jag med om, vi har några 02:or och att dom är roligare är ju ingen tvekan! Men man måste ju prova sig fram... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.