|
|
|
|---|---|
rsn |
jag har haft min 528 på service inför besiktning. BMW-verkstan ringde upp och meddelade behov att byta airbag kabel hö dörrsida samt bromsbelägg. Jag accepterade och verkstaden utförde arbetet. När jag sedan skulle hämta ut bilen meddelade man att verkstadens diagnossystem rapporterade fel på: givaren för bromsolja varvtalsmätaren givaren för hur mycket bensin som finns kvar kombiinstrumentet Jag blev mycket fundersam. Inget av detta hade lyst eller på annat sätt indikerats innan jag lämnade in bilen. Det hade över huvudtaget inte heller nämnts vid telefonsamtalet när jag accepterade serviceåtgärderna. Det var inte heller någon av instrumentpanelens indikatorer som lyste när jag frågande betalade för utförd service. Redan dagen efter började bromsoljenivåns indikator lysa och nu har samtliga fel/indikatorer enligt ovan inträffat. Fråga: Kan detta vara en slump? BMW-verkstan påstår att det inte har något samband utan är en tillfällighet. Registreras serviceindikation med tidpunkt i bilens dator? Kan serviceindikation göras i bilens dator utan att det syns i instrumentpanelen? Vem vänder jag mig till för att få detta åtgärdat? Förtroendet för aktuell verkstad är inte på topp just nu. De vill dessutom byta ut hela delar, inte endast givare etc. Det blir ruskiga pengar. Finns i Örebro. |
|
Dessa fel läser man av med DIS servicedatorn och kan inte ses på instrumentpanelen om jag inte missminenr mig. Allt kanske inte kan lastas på verkstan om de hittat redan befintliga fel? vad vet jag. En felkod läggs upp när ett fel lagrats. Det kanske inte är fel att lägga lite tid på att kolla upp varför varje fel rapporteras inna nman byter delar. Prova Bil&Elservice på pappersbruksallen de har analysutrutning om du inte tycker din verkstad har hjälpt dig. Annars kanske en reklamation eller förfrågan till verkstadschefen med ett påpekande att du inte är nöjd kan vara på plats? Har gjort en del jobb på min 540 hos Bil&Elservice och blev väldigt nöjd. Hoppas det löser sig Mvh Asken |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Gamla fel kan lagras länge om man inte vid service kopplar upp sig mot ett diagnos och kollar av felindikeringar som kan ha uppstått utan att du fått nån varning i instrumentet.Har man bara använt en serviceåterställare så har man ingen koll. Utan fel som uppstått i samband reperationer finns lagrade i minnet. Finns tyvärr ingen tidsangivelse i bilens lagringsminne. Och har du ingen indikation på att saker och ting är fel så. Indikerar det för låg bromsvätske nivå?? Är inte det samma lampa som bromsvarningslampan???Har det inte i huvudet fnv, Kolla bromsvätskenivån om den är för låg tom.Eller så kanske de klantat till det med beläggbytet??.. De andra felen kan du lungt köra vidare om du inte får upp nått felindikerat på instrumentet. Askens förslag till verkstad är jag jävig att uttala mig om men de är duktiga det vet jag pga nära relationer. ///MVH Hasso Länk |
|
på vilket sätt meddelade de felen? sa de att de var tvugna att repareras eller bara att de fanns i datorn också? för går man in med idagnos kan där ligga många felkoder som är temporära. Dvs bara kommit en gång och aldrig mer igen. Finns ofta några sådana om man går in och kollar felkoder i bilar. |
|
| Jag har slutat lämmna bilen på Carlssons Bil då dom inte lever upp till den servicen som dom vill ha betalt för ;-) Jag kan oxå rekommendera Bil & El service, mycket prisvärda. | |
|
Bil o elservice? Var ligger dom. Är det i Huddinge eller? Dalatarzan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.