|
|
|
|---|---|
|
I dag i vårsolen passade jag på att göra storstädning i motorutrymmet. De rvå stora svarta plastbokxar som sitter på var sida längst in framme vid vindrutan. Är det friskluftintag? Jag öppnade dem och filtren var rejält smutsiga. Lyfte på filtren och hittade en hanfull med löv och en massa gegga i botten på lådorna. Rengjorde de helt och hållet men undrar om man ska byta ut filtren som dammade något förskräckligt? Kostnad för nya filter och märker man någon skillnad om man bytar? | |
storken25 |
Kostar c:a 500kr och skall bytas med jämna mellanrum. Det blev ganska stor skillnad, immar inte igen lika lätt. |
| Tack för ditt svar. Vet du ungefär hur ofta de ska bytas? Jag har ingen aning hur länge mina suttit på då jag bara haft bilen i 3 månader men de var rejält skitiga i "lamellerna" och i princip svarta. | |
|
Stout, Jag hade bytt dem av helt enkelt för att det hade känts bedrövligt att trycka tillbaks dem sunkiga och dana :) Står det inte i din servicebok hur ofta de ska bytas? Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
storken25 |
Jag vet inte hur ofta, men det står väl som sagt i serviceboken, eller ring och fråga på BMW............... |
|
Du lär ju inte bli nöjd med mindre än nya filter så varför tveka ?:) Om det är kupeluftfiltren du syftar på skall de bytas varje insp 2 men beroende på vart man kör occh hur mycket smuts det är i luften så kan intervallen vara kortare. ASken |
|
| Jo, att de ska bytas är helt givet. Serviceboken.... den hade jag glömt.... har ju BMWPower :) ... Sitter och tittar i serviceboken nu och är det dessa filter som heter micro och aktivkolfilter filter så har det inte bytts sedan november 2000. Byts tydligen i samband med Inspektion I. Jag har 2 gröna lampor kvar och misstänker att den snart ska in på service. Frågan är då att om jag byter filter nu så byter kanske BMW filtret ändå i samband med servicen. | |
| Asken låter mér som att kupéluftfilter är det jag syftar på. Är det samma sak som microfilter? | |
|
Det är väl bara att säga åt dom att inte byta filtren? Om det nu är kolfiltren som sitter inne i kupen och microfiltren som sitter utanför det minns jag inte. Vill minnas att behållaren skall desinficeras med en speciell desinfektionsvätska det gjorde dom iaf på min 540 när deen servades i tyskland, med handskar. Tag en trasa och en flaska desivon blir väl den svenska motsvarigheten hehe Asken |
|
|
Stout: Det är kupèfilter även kallad microfilter som sitter i dessa svarta plastboxar. Om Du byter de nu så är det väl bara att påpeka för killarna på BMW att inte byta filtren vid service precis som Asken skrev. Länk MVH/Andrè |
|
| Japp, svårare än så är det inte. Investerar i ett par i morgon. | |
|
Men det där aktiva kolfiltret då.... var sitter det?? Är det bara andra insatser i boxarna eller något annat?? Option med kolfilter eller ?? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
GM. nått din bil saknar nu igen:))) Jag har filter som innehåller aktivt kol för att kunna ta bort luftföroreningar, finns visst nån automatfunktion på kliman som kan ställas in så att det utelyften stängs av vid nån typ av luktföroreningar förekommer ?? Läste nått nån gång i instr.boken. Har ingen koll, men det kanske är olika filter pga klimatanläggning??? Ett vanligt microfilter kostar 187 spänn medan micro/kolfilter kostar 350. Så det är väl bara att välja hur ren luft man vill andas. Tror jag betalade 600 spänn paret från ABR. filter bytes normalt vid Insp 2. vid behov oftare. Det är bra att lyfta på filteren, då det ofta samlas löv och skräp som täpper till dräneringen i filterburkarna. ///MVH Hasso Länk |
|
Stämmer bra det hasso. Inhandlade filter i dag men fick ingen valmöjlighet utan trodde bara att det fanns Microfilter med kol eftersom säljaren inte gav mig något alternativ. 700:- paret gick kalaset på. Gasa-Magnus, det är som Hasso skriver antingen bara ett filter eller ett filter med aktivt kol. Hmm.. aktivt kol för mig tankarna på någonting annat :) |
|
| Visste förresten inte att det var dessa friskluftfilter som kallades för microfilter. Trodde att microfilter var någonting helt annat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.