AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
553

Koppling? Sliten? mm...

Var kan man få tag i en sinter-koppling till 1st m-roadster?

Om man drar på fullt & hjulen spinner men sedan börjar kopplingen att slira är kopplingen sliten då?
Bilen fick vila ett dygn & det finns inga tendenser att kopplingen är sliten nu? varken före el. efter... rejset!.
Nu är frågan är m-kopplingen för klen el. kan den bete sig så vid för hög på frestning???. En frågande m-rodster förare!!!

kör du bilen normalt, med snälla starter och lite slir så håller kopplingen rätt så länge, det är ju det som den är byggd för!

men om man börjar med andra aktiviteter såsom att göra rivstarter, lägga däck med mera så sliter detta mer på kopplingen, vilket nästan garanterat gör att om man gör så ofta så kommer den att rasa i förtid...

iofs så kan man stå still och slira sönder en koppling, men det är inte troligt att ngn skulle vilja det :)

men du kanske menade att du redan är uppe i fart, sedan trycker på och då börjar kopplingen slira? om det är på det sättet så verkar det onekligen som att den börjar bli sliten....det som händer är att man glaserar lamellerna, så att dom greppar sämre och sämre, för att till sist inte greppa alls....

BMW, Bayerische Motoren Werke
Kopplingen kan börja slira om det är alldeles för varmt på samma sätt som bromsbelägg kan börja fejda om de blir för varma. När det väl svalnat så slutar det slira.

Behöver ju inte vara det du råkat ur för men jag tänkte jag skulle skriva det iaf.

Min originalkoppling har än så länge gått 9700 mil. Men jag har råkat ut för ovanstående tre ggr (för några tusen mil sedan). Sen dess ser jag alltid till att bilen står med huven uppe när jag står i depå efter ett körpass. Funkar 100%!

/Magnus T

Länk
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Min koppling slirade förra sommaren(några ggr under 1mån) trodde det var dags att byta men vid senare testkörningar fick jag den inte att slira! Har nu kört ett antal mil sedan dess utan problem. -konstigt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.