AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
699

OT: Back on track... (BMW köpt)

Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Ville bara skriva av mig lite.
Har idag bytt bort min Scorpio mot en 535i från 1988. Bilder och info kommer i galleriet så småningom. Var tvungen att direkt ringa Micke Olsson och meddela honom... Bilen är ingen skönhet, men det är en BMW iaf.
/Kidde (lycklig igen...)

"Ny" Beemer inhandlad 29/3-03
Kan bara grattulera i massor och hoppas bilen blir till belåtenhet, men det blir den säkert.
Det är ju en BMW! :-)))
Välkommen tillbaka Kidde.
Kommer på inspektion i veckan. :-)

_____
Micke
Länk
Länk
Ja
760
JanF
530i-93
Där ser man.... du kunde inte vara utan.

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Säger som Micke! Välkommen tillbaks! :-)

Hur känns det att vara BILägare igen? ;)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Ki
620
Kidde
Micke:
Du är välkommen förutsatt att du lämnar de kritiska ögonen hemma... Slå en pling först också. Ska byta stödlager och 2 däck i veckan och det är ju kul om bilen finns här när du kommer, eller...?? Jag lämnar bara ut den på måndag och hämtar den när den är klar. Vet inte hur lång tid det tar.

Janne: Nä, det blev för svårt. Men denna är rätt annorlunda jämfört med 530:n faktiskt!!

Kalle:
Känns dunder!! Ska snart ut å köra ett par mil med den...:- )
Kidde

Ja
760
JanF
530i-93
Mera race än glidare med 535an eller...?

Har bytt stötdämpare på 530an nu. Blev en helt annan bil, att det kan göra så STOR skillnad.
Ki
620
Kidde
Janne:
Ja, det kan man säga. Denna är ju sänkt och har grövre krängningshämmare, så den inbjuder till lite mer forcerad kurvtagning iaf...

Bytt dämpare?? Var de kass??
/Kidde

Ja
760
JanF
530i-93
Håller ju alltid på att fixa lite med bilarna.

Bytte dämparna som nog gått ett antal mil genom åren, passade på att sätta dit hårdare, jag ju vill kunna dra släp också.

Trodde aldrig att de skulle bli sådan skillnad. Detta hände:

+Känns som bilen bantats från ca 2500 kg i vikt till 1200 ungefär.
+Väghållningen blev totalt anorlunda, mycket, mycket bättre. +Bilen varken lutar i kurvor eller niger vid inbromsning längre.
+Styrresponsen blev mycket snabbare.

-Plötslig märkte man att det sitter 235/45/17 och 255/40/17 på bilen, nu känner man varje övergånsställe och gatlock, inte som i Supran men ändå....

Har bytt alla bromsar och lackat oken.

På gång, Olja och service + kolla bultarna till oljepumpen, för det har du inte gjort eller?

Mvh
/Janne
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Härligt Kidde!!
Välkommen tillbaka till BMW-familjen!!
Skickade nyss mail till dig och frågade hur det gått och nu vet jag att det gick bra! Orutinerat av mig att missa den här tråden...
:)

__
Länk
Ki
620
Kidde
Janne:
Kul att du pysslar lite med pärlan!! Svar nej, jag har inte kollat bultarna till pumpen *skäms* och vet inte varför...
OK, kanske därför som jag inte upplevde komforten som sämre efter att jag satt dit 17-tummarna på bilen. Lite gungig var den ju, men jag tänkte att det ska väl vara så på en komfortabel bil... Har ju inte haft nån sån innan utan det har varit stenhårda Golfar där man inte kunnat se däcket i överkant för de har suttit för långt upp i hjulhusen...:- )
Var bromsarna dåliga också?? Jag bessade ju bilen samma dag som du köpte den!! Har du kört mycket med den och slitit ut dom, eller??

wolv:
Fruktansvärt orutinerat:- ) Du borde skaffa ögonglas:- ) Du som ändå kör Z-modell och "bara" har detta forumet att hålla till i (till mångas förtret enligt annan tråd). Jajaja...
Ingen fara!! Man kan inte läsa ALLT (men nästan...)
/Kidde

Ja
760
JanF
530i-93
Kidde:

Nej, bromsarna var ok, men när jag ändå hade hjulen av vid bytet till sommardäck passade jag på att sätta dit nya belägg, smörja upp oken, slipa och lacka dem också, de syns ju så väl genom fälgarna. Fixade skivorna också på samma gång, tog bort rost och slitkant.

Har nästan inte kört alls i vinter med bilen, alla blöta och saltade dagar har Corollan rullat.

Fixat motorn till fönsterhissen vä bak (med epoxi).

Monterat bilstereo med MP3, mer högtalare bak.

Nya centrumringar till fälgarna, obalansen försvann.

Nya centrumkåpor och emblem till framfälgarna.

Lite pedant är man väl.....

Ska bli kul att se din 535 någon dag i sommar...
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Lika bra att hänga på den här tråden. Jag fick min 320 d igår efter att ha kört ådi i 2 år. Känns underbart att köra BMW igen.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
skänt att du är tebaka med bmw igen!

MvH Bmw 4-ever

Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
hmm jag menar faktiskt skönt

MvH Bmw 4-ever

Länk
Ki
620
Kidde
Tackar vi för!!
Brogren:
Önskar dig lycka till med "diesel-räsern" också och hoppas du blir nöjd!!
/Kidde

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Kidde,
hur upplever du skillnaden mellan nuvarande och din exfru 530?

__
Länk
Hahahaha. Exfru.... :-)))

_____
Micke
Länk
Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
buuhhuu jag vill också ha en E34

Ki
620
Kidde
Största skillnaden är skicket:- (
Skämt åsido, jag vet inte riktigt ännu. Har inte hunnit med mer än 10 mil ännu så länge. Bättre väghållning är det. LITE piggare kanske, men jag ska testa en G-mätare först innan jag kan ge svart på vitt. 535:an har ju en mer "sportig" känsla på nåt sätt.
Rent körmässigt tycker jag de är rätt lika (tysthet, inget skrammel mm), så det måste vara välbyggda bilar.

Igår byttes stödlagret som var HELT kass!!! Ska bli kul att hämta bilen imorgon och känna skillnden som ska vara enorm enligt mekanikern som testat bilen både innan och efter bytet. Inga vibrationer alls nu. Även vit/röda bakljus är beställda och kommer imorgon, så det blir byte i helgen. Nya däck kommer också på imorgon. Blir Marangoni Zeta Linea 235/45-17. Fastnade för mönstret som är helt V-format utan "rand" i mitten som det är på andra V-mönstrade däck. Dessa hamnar fram, så jag kan slita upp bakdäcken i sommar och även byta dessa till likadana.

Ska skifta stereo också i bilen. Satte i en gammal Pioneer CD i söndags, men jag jag ska sätta i min Sony istället. Pissig mottagning på radion, så jag får kanske byta antennen hela vägen och det är mindre kul. Får kanske lite hjälp av Micke Olsson med detta?? :- )
Stänkskydd ska monteras innan vintern om jag behåller bilen. Ska även lacka trösklarna med fräsch "body" så ser det lite bättre ut.

deejaywasp:
Hang in there!! Kommer snart en E 34 för din del också hoppas jag!!
/Kidde

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.