AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.772

Väldiga skakningar vid inbromsning?

Sida 1 av 2
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Bilen skakar väldigt vid inbromsning i 75-105 km
1. Om jag kör jättefort och bromsar normalt då uteblir skakningarna.
2 .Om jag kör 130 km och bromsar jättehårt då uteblir också skakningarna.
3 .Men om jag kör 130 km och bromsar normalt då vill bilen hoppa i diket vid 105 ner till 75 km, sedan så upphör dessa skakningar helt.

Jag har hissat opp bilen och kollat alla leder, det enda jag kan känna är att höger castering bussning är något glapp, ca: 2mm mot den vänstra som glappar 1mm,kan ett sådant litet glapp göra dessa skakningar eller kan det vara något annat ???

Det sitter nya bromsskivor fram. Kan även tillägga att dessa skakningar kändes något mindre med vinterdäck på, men betydligt mer med sommardäcken. (dom är fet) :)

Bmw = Kvallite och Känsla
Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Obalanserade däck kan ge detta fenomen.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Bilen är helt skakfri vid körning
Visserligen är däcken slut nya på G

Länk
diamantsvart_bmw
jag fick byta centrerings ringar och då blev det bra

Länk

Snart nya bilder
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Har inte några centrerings ringar.
Fälgarna passar utmärkt BBS
Det är det ingjutet bmw i fälgarna så det ska nog inte bara några centrerings ringar.

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det BMW-originalfälgar (oavsett vilken tillverkare det är ursprungligen) skall du inte ha centreringsringar!

Dålig däck kan det vara. Dåliga bussningar, kärvande belägg, skeva skivor eller dåliga stötdämpare skulle också kunna vara boven i dramat.

Det skulle även kunna vara så att däcken eller fälgarna är orunda. Fälgarna kan bli deformerade om man kör ner för hårt i ett hål i vägen eller liknande.

Jag skulle väntat och sett om vibrationerna är kvar efter däckbytet.

Vilka däck har du nu?
Hur mätte du glappet?

Mvh
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
skulle mycket väl vara tryckstagensbussningar som är dåliga, ger liknande symtom som du beskriver. Ett typ fel på bmw, uppdatera gärna till nerkapade e32 750 bussningar då dom är lite starkare/hårdare

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Johan B
Däcken är Pirelli 700 235/45 17"

Jag hissade upp bilen,och lade handen på bussningen,sedan tog jag en två kilos slägga och slog på däcket. Då kände jag att det glappade olika.

Pelle Persson
Vad menar du med nerkapade bussningar???? är det något man kan göra själv???
hmm, har du tänkt på att det kan vara bromsskivorna kanske? jag råkade spola vatten på mina en gång när de var varma o sen blev ena skiva en aningen skev, vilket resulterade i att det vibrerar när jag bromsar från hög hastighet ner till låg......

V8 rockar fett!
diamantsvart_bmw
Jag har bmw fälgar och behöver endå centreringsringar

Länk

Snart nya bilder
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är fälgarna avsedda för E34?

Om du har fälgar från en E39 på din bil, behöver du centreringsringar!

Jag menade givetvis att fälgarna är avsedda för den modell som de sitter på....

Mvh
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
ja, 750 bussningen är i bredaste laget...själva diametern på bussningen är lika 56mm, men därimot bredden skiljer. Kan ej måtten på e34. men på e28 ska bussningen kapas 10mm på 50 ytter skalet och 6mm på inner spindlen. 750 bussning ska vara bmws stabilaste och bästa sättet att uppgradera....jag vet inte om m5 e34 bussningen är bult on?

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Du sa att du bytt skivor... kolla så du har fått dit skivorna rätt... har en e28 o i samband med sänkning så lyckades jag sätta på skivorna fel... finns "ialla fall på e28" en pigg som går ut på navet som du ska pricka in i ett hål på skivan gör du inte de så hamnar ju skivan snett.. o ja då kan du ju räkna ut vad som händer.... hade precis samma symptom på min e28 när skivorna satt fel....
//Tobbe

Bakhjulskrafs ROCKAR!!
diamantsvart_bmw
gummigubben ringde BMW i Örebro och dom fälgarna ska passa alla 5 serien sa dom till honom

Länk

Snart nya bilder
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, E39-fälgar kan man ha på en E34, MEN då måste du ha centreringsringar eftersom E39 har större navhål. Dvs de fälgarna måste modifieras (väldigt lite, men ändock) för att passa på E34.
Annars har E34 och E39 i grunden samma bultcirkel och samma inpressning (ET).

Om man använder E39-fälgar på en E34:a utan att använda sig av centreringsringar får man med största sannolikhet vibrationer av olika slag.

Mvh
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Telia har strulat med mitt adsl så jag har lite svårt att skriva här.
Vet ej om fäljarna är till en e39a men ni kan se dom på länken till min hemsida (när telia skramlar i gång) :)
Jag tror inte att det är fel på fälgarna för felet var lika på vinterdäcken fast mycket mindre.
Förra ägaren bytte bromsskivorna så det blir väl till att riva bort dom och kolla att han satte dit dom rätt
Skälv tror jag att dom sitter rätt för, annars skulle det väll skaka vid alla hastigheter eller???

Är det någon som vet om m5ans castering bussning passar på en vanlig e34 ??

Länk
wi
13
witte
325i cab -87
Hur är dina stötdämpare?
Lite glapp i någon bussning + dåliga dämpare kan ge en del konstiga fenomen.
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Dom är ca 1år gammal förra ägaren bytte dämpare och fjädrar
så det kan ej vara dämparna

Länk
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Du har nog ett bromsok som fastnat..för då kan det bli det fenomenet att du får skakningar i vissa hastigheter..bara ta bort skivorna och trycka in oket ett par gånger fram och åter..och när du återmonterar oken så smörj in oken i kopparpasta..:)
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
jag har även kollat bromsoken hjulen snurrar lätt efter broms
mer förslag och jag blir glad :)

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hastigheter mellan 80-110 brukar vara då man bäst känner av vibrationer av olika slag...

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.