|
|
|
|---|---|
|
Min tomgång när motorn är kall ligger på ca 1500 varv/min och sjunker till ca 1000-1100 varv/min när den blir varm. Har prövat att dra ur oljestickan när motorn är igång, då sjunker tomgången och samtidigt går motorn ojämnt (!!!). Nån som vet vad som kan vara fel? Den har jämn tomgång när oljestickan sitter på sin plats. Jag har en e30 323i -84. Tacksam för svar! /Christian | |
|
Min tomgång ligger på 700 rpm, då går motorn perfekt! Låter dock som att det är hög tomgång, men de gör väll inget. Nu kan jag ingenting om just BMW (köpte min för 2 dar sen) men de kan va (vad vet jag) att Choken (har du ens choke?) ligger på? isf får man spänna av den lite. Eller så kanske du ska ställa tomgången ?? de måste väll gå?? prova de =) I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool! |
|
|
Det är helt i sin ordning. Din bil har kallstartventil så tomgången skall vara hög då den är kall, ca 1600-1800 varv/min. Att gågen ändras då du drar ut oljestickan är för att motorn arbetar med undertryck, du kanske märkte ett litet sug då du tog los oljestickan. _________ Finns numera i Galleriet Länk |
|
| Kontrollera att tillsatsluftsliden stänger helt alternativt klämm ihop en utav anslutningslangarna till sliden när motorn är varm. Sjunker tomgången då är det dax att byta eller fixa till tillsatsluftsliden. | |
| tillsatsluftsliden? vad är det? och var sitter den? | |
| Kallas också för tomgångs regulator (kärt barn har många namn). Eftersom du har en -84 bör det sitta en tillsatsluftslid och inte en tomgångsmotor. Har också för mig (länge sedan jag sysslade med e30) att det sitter ett spjäll till tomgången som påverkas av kylvätsketemp, där sitter ochså en justerskruv. In och rota runt gaspjället och runt alla slangar så klarnar det nog. Har ingen E30 i närheten just nu att kika på. | |
supersweet |
tillsatsluftsliden på en -84 sitter under insuget, den brukar det vara, ta ur, isär och smörj vid behov, om den inte är hel dvs. gratis och tar en timme kanske. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.