|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ingen BMW ägare men en kollega till mig har stött på problem med sin 528 och det finns väl knappast nåt bättre ställe att få svar på än här! Han har köpt ett set begagnade M5 fälgar men de passar inte hans bil, en 528 Touring -98. Är det olika inpressningsdjup å grejer på olika årsmodeller av M5 fälgar? Går det att lösa på nåt sätt? Tacksam för svar mvh EW | |
| Vilken typ av M5-fälgar, e34 eller e39? | |
|
Bra fråga? Min kollega skulle kolla upp det snarast så jag återkommer med mer info. Tack så länge /EW |
|
|
Som kort orientering kan man säga att han inte lär få på fälgar från en E34:a på en E39:a, eftersom E39 har ett större navhål! (Går iofs att svarva navhålet....) Mvh |
|
|
Tackar för bra svar! Nån som vet nån firma i GBG som åtar sig att svarva upp fälgarna....det verkar med 100% säkerhet vara så att han har fått E34 fälgarna. Mvh EW |
|
Asken (AutoPower) |
Sälj fälgarna och leta upp ett par som passar E39 specifikt är mitt tips. Mindre krångel och ganska lätt att hitta fälgar på BMWbörsen bla. Både centrumhål och ET blir fel.... Mvh Asken Jag kom, jag såg och jag fotade 14BMW/ +3500hk på drottningholm 020828:) |
|
M-system II har ET20 på 8"-fälgarna och ET22 på 9"-fälgarna. För e39 skall ET vara 20 på 8"-fälgar och 24-26 på 9"-fälgar så ET är inget problem i detta fall. Däremot är centrumhålet för litet (1.5 mm). Men allvarligt talat, hur snygga är M-system II på en e39????? |
|
|
EW: Antar att fälgarna ser ut så här som din kollega köpt: Länk Det är M-System II-fälgen som sitter på M5, E34. Jag håller nog med Kane där att det nog inte blir så bra med den fälgen på E39, men det är ju din kollega som skall vara nöjd, och ingen annan :-) Mvh Patrik _____________________________________ Mannen bakom Länk |
|
|
Dom här fälgarna är det, inte så bra bild men..... Länk Mvh EW |
|
| Det är ju e39-fälgar så dom skall passa. | |
| Verkar väldigt konstigt. Är det original 18"? På vilket sätt passar dom inte? Får han inte i alla hjulbultar, eller? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är det kopior så kanske han fått E36 versionen om det inte passar med ET och navhålet.?? Tror knappast att det är orginal eller kopior till E39 för då passar det rakt av. På E34 används väl navringar för fälgar av E39 version. ///MVH Hasso Länk |
| Det är 17" fälgar och centrumnavet på hans 528 är för stort för fälgen............blir mer och mer förbryllad.... | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Då är dessa fälgar kopior och inte avsedda för E39 utan tex E36. enda jag kan tänka mig som kan ställa till det. ///MVH Hasso Länk |
|
Kan ju även vara kopior som är avsedda för E34! Mvh |
|
| Tror som Johan att det är 17"-kopior till E34. Med andra ord: lämna in för uppborrning eller köp nytt, tyvärr. | |
Tror E39 kopiefälgen säljs med E39 hål till E34 och man använder navring till dessa om jag inte kommer ihåg fel enligt vad som stog i fälgkatalogen. Men det finns som sagt även sådan fälgar som passar till E36 och då blir det fel ET också Inga navringar som sitter kvar i hålet ?? ///MVH Hasso Länk |
|
fräs upp centrum hålet med en överhandsfräs. Hur lätt som helst om man inte har tummen mitt i näven. det lättaste och billigaste jag kan tänka mej. Lycka till.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.