|
|
|
|---|---|
|
jag undrar om tillsatsluftspjället, eller tomgångsreglerventilen som den också kallas kan orsaka att bilen tvekar och inte vill dra riktigt vid gaspådrag? sen undrar jag om det stämmer som det står i haynes bok, att tomgångsvarvet ska öka till ca 2000rpm om man drar av kontakten? på min händer inget. finns det något annat som är typiskt på 528 som skulle kunna orsaka detta? jag har givetvis bytt stift och filter och alla slangar som var torrspruckna och rotor mm. //Martin www.moffa.nu | |
rsarits |
Snarare skall tomgångsvarvet sjunka om du drar bort kabeln (om motorn är kall) Micke |
| har samma problem som du Martinfs | |
|
Hej! Det här är ett väldigt "löst" tips. Först vill jag säga att en vandrande tomgång generellt sett beror på att bilen får fel mängd luft, ofta p.g.a. trasig slid eller hål i slangar. På min gamla 528:a var det "röret" med tre anslutningar som går ner till sliden som var trasigt (jag led också av vandrande tomgång). Som ovantstående har varit inne på så kan man se om det är det som är felet beroende på om motorn är varm eller kall när den vandrar. Jag hade samtidigt problemet med att bilen inte riktigt presterade fullt vid max pådrag. Detta berodde på att kontakten till en av bensinpumparna (den i tanken) var dålig och pumpen matade helt enkelt inte ut tillräckligt med bensin till "högtryckspumpen" vid fullt pådrag. Den slutade fungera helt efter ett tag men bilen fortsatte att gå(!). Jag antar att det berodde på häverteffekten. /Kalle |
|
|
Karl: låter exakt som min , tomgången vandrar dock bara när den är kall , vart sitter tillsatssliden och vad är det för nåt ? sen vad heter pumpen i tanken för nåt ?! sökte på bildelsbasen och dom har inget som heter förpump... /Mvh Göran |
|
|
jag fick åxå tipset ang. förpumpen i tanken, och mycket riktigt så funkade den inte alls! men efter att jag delat pumpen och fått igång den så går bilen bara marginellt bättre. men jag ska skaffa en helt ny pump, och så ska jag mäta trycket under körning för att vara på den säkra sida innan jag skruvar vidare. men åter till vad som ska hända om man kopplar bort sladden till tomgångsventilen, är det någon som känner för att testa och sen dela med sig av resultatet? ps. i ETK heter det: insugningsmekanism med för-bränslepump och har nr: 16 14 1 179 424. Ds. |
|
|
kom på att ett annat väldigt vanligt men tyvärr dyrt fel är luftmängdmätaren! den kan ställa till mycket skumma fel! så den ska jag mäta åxå. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.