AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
607

motorolja i tds

bl
91
blazern
750iA -92 (E32)
Jag tar tacksamt emot tips på vad ni använder för motorolja i era 525tds, själv har jag en 525tds -95 sedan.

Det är helsyntetisk olja i nu, rekommenderat att man fortsätter med det?

Tacksam för svar.
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Jag kör med Helsyntetisk Mobil1 olja, finns nog ingen anledning att inte göra det! Byter var 800-1000:e mil.
Castrols Delsyntet har BMWmek rek. mig vilket jag även kör på.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns inga logiska argument för att byta ner dig i kvalitet till en delsyntetisk olja.

Fortsätt använda en syntetolja av god kvalitet så kommer motorn att må bäst!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
problemet med en helsyntets olja är ju om du har haft en sämmre olja innan, då helsynteten renar bätter och då kan man råka ut för läckage, därför som bmw rekomenderar castrols halvsyntet då de inte vet vad som varit i bilen tidigare.

Kör själv på castrol gtx magnatex dyr på mekonomen lute över 2000kr för 20liter hoss bmw fick jag den för 1000kr 20 liter då med deras inköps pris

Joakim Eriksson
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Joakim, det du skriver är en skröna!

Modern syntetolja renar inte nämnvärt mycket bättre än modern olja av annan typ! (så länge det är en kvalitetsolja!)

Jag har rett ut denna och andra skrönor om syntetolja i äldre trådar så det känns lite onödigt att ta allt igen.

Här är några av dem:
Länk
Länk
Länk
Länk

Mvh

cr
Enligt min instruktionsbok (en separat för olja till tds:en, står även endel i vanliga inst.boken)som följde med bilen när den var ny finns alla av bmw godkända oljor listade och alla är helsyntetiska. Jag kör min bil på Mobil 1 5w-40 eller ibland Valvoline synpower 5w-40. Oljekvalitèn som skall uppfyllas lyder som följer:
CCMC-G5/PD2.

MVH Calle
bl
91
blazern
750iA -92 (E32)
Aja, det är klart för längesen och bilen rullar fint på den helsyntetiska oljan jag köpte på mekonomen. Har dock glömt namnet på den redan, men den funkade i vart fall.

Det är en sak att gå ner från helsyntet till delsyntet, då blir dock motorn lidande, det är som att gå ner från pizza till knäckebröd :)

Men jag hörde att om man hade delsyntet i o sen hällde i helsyntet så kunde de lossna lagringar som trilla ner i oljan o så blir det som de blir, alltså, inte bra :)

mvh, Jonas

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
CCMC-systemet har numer ersatts av ACEA-systemet.

Senaste/högsta nu gällande API-klass för Dieselmotorer är API CI-4.

I ACEA-systemet är den senaste/högsta klassen för dieselmotorer
ACEA B4 för direktinsprutade dieselmotorer och ACEA B3 för vanliga högprestandadieselmotorer med förlängda oljebytesintervaller.

De flesta kvalitetsoljor som finns är lämpliga för både bensin- och dieselmotorer. Främsta undantaget är speciella dieselmotoroljor och sk. "racingoljor".

Blazern, det är en myt att det kan lossna flagor om du byter från del- till helsyntet!
Läs de länkarna som jag bifogade.

Dessutom är det ingen fara att gå från hel- till delsyntet, så länge som den har rätt kvalitetsklassningar. Men frågan är väl snarast varför man skulle göra det...

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.