AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.267

Bilen gick sönder. Kan jag få tillbaka mina pengar?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Hej,

för några dagar sedan köpte jag en gammal Fiat av en bilhandlare. På kontraktet skrev han inga garantier, för det är ju en gammal bil.

Igår var jag ute och körde då höger bakhjul lossnade. Bilen var besiktad för några månader sedan utan några anmärkningar på rostangrepp på fjäderben eller liknande i chassit. Alltså åkte hela hjulet av med bromsar och hela kitet. Livsfarligt helt enkelt...Tur att hastigheten var så låg, annars kunde det gått riktigt illa!

Så nu till min fråga. Eftersom jag endast ägt bilen i tre dagar nu och felet var så allvarligt undrar jag om säljaren har någon skyldighet att betala tillbaka pengar för bilen. Den handlar inte om några stora summorpengar, men principen att jag köpt en bil med så allvarligt fel som inte syntes. Jag kollade under bilen och den var ändå hyffsat fräsch. Den var ju ändå besiktad och körklar.

Någon kunnig som kan hjälpa mig? På skroten får jag tillbaka en stor del av pengarna, men jag vill ha allt om det går =)

Hade jag varit säljaren hade jag tagit tillbaka bilen asap!
Stå på dig!!
Lycka till!

//Doggeli
I och med att det är en så pass gammal bil så är det nog svårt att kunna få tillbaka pengarna om inte säljaren är villig. Har den sålts som en gör-det-själv bil eller liknande så har han nog ganska tort på fötterna. Men om han har gett sken av att den är fullt funktinsduglig och kommer att hålla bra så finns det en möjlighet för dig att få pengarna tillbaka. Sen hänger mycket på handlaren också. Vill han inte ge dig pengarna tillbaka så kan du ju vända dig till ARN, det tar säkert ett halvår innan de fattar beslut och om det är en liten småhandlare så är det inte säkert att han följer deras rekommendation. Det alternativ som är kvar sen är att ta det till domstol, vilket kan vara både kostsamt (om man förlorar) samt tar mycket tid.

/T.P.
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om bilen är yngre än fem år/har gått kortare än 8000 mil skall omfattas av en tre månaders garanti (gäller MRF-anslutna handlare).

Äldre bilar än så är nog svårt att "kräva" någon garanti på!
Däremot skall du givetvis ta upp det med handlaren, han är säkert intresserad av att du skall vara nöjd. (om han är seriös)

Här kan du läsa lite om garantier mm.
Länk

Mvh
Det beror på vad bilen kostade, var den ovanligt dyr för en sån typ av bil så är det befogat med hävning av köpet alt. prisavdrag, annars är det nog inte mycket att göra åt saken dessvärre...

//Sniffer

Jag antar att bilen inte var speciellt dyr om han får tillbaka en stor del av pengarna på skroten. Jag tror inte handlaren har ngn skyldighet att betala tillbaka. Men jag tycker du ska hör med honom eftersom att felet var så pass allvarligt , eftersom att det rör sig om småsummor så kanske han vill betala tillbaka för att ev slippa en onödig spalt i lokalblaskan=)
li
1.959
liste
535i -89
Finns det inga som helst garantier angivna eller om det uttryckligen står "inga garantier" är det kört, rent juridiskt, eftersom säljaren då avsagt sig allt ansvar för bilens skick. Finns ju inget som HINDRAR att han ger dig pengar tillbaka, men han har rätten på sin sida.
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Låter som om det verkar rätt kört för mig =(
Jag köpte denna bil för att jag ville ha något billigt och kul att köra runt med.

2200 kr kostade bilen på Toyota Center i Hisings-Backa (Gbg) och bästa budet från en skrot hittills är 1100 kr rakt i handen. Men att förlora 1100 på två dagar känns lite snöpet... Verkar som om jag får stå mitt kast. Eller eventullt ringa handlaren på måndag och försöka begära att han betalar tillbaka de förlorade 1100 kronorna!

24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tompas, det är nog mycket bättre att åka ut och träffa handlaren i verkligheten samt inte "begära", utan resonera med honom om han själv tycker att det är rimligt att bilen bara skall hålla två dagar samt vid köpet vara behäftad med ett mycket trafikfarligt fel...

Mvh
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Försök få tillbaks en femhundring.
Det går han säkert med på för att slippa tjafset.
Se resten som läropengar.
Sometimes you win, sometimes you loose.

Automat är bekvämt
Paap Reeder
Hej Tompas!
Läser man konsumentköplagen som gäller vid köp hos handlare så skall Du ha tillbaka varje sekin.
Han har sålt ett trafikfarligt fordon och inte underrättat Dig om att den var livsfarlig.
Hade detta hänt i USA hade "a bunch of lawers" redan stängt hans verksamhet på Hissingen.

Skaffa fram ett ex av dels köplagen samt konsumentköplagen. För mycket printa ner
MVH /// Paap R
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Håller med Paap R: Gammla som nya bilar omfattas av KKL:s 16§

:Varan skall anses felaktig,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat föruttsätta.

Bilen var ju besiktigad så att ett hjul skulle släppa kan du inte förutse.

Eller så tar du 18§

:Varan ÄR felaktig, om den
2 är så bristfällig att dess användning medför påtaglig fara för liv eller hälsa.

Så du är "HOME FRI" så att säga, så det är bara att kräva avhjälpande, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet enlig KKL:s 22§

Men du har även KKL:s 29§ :Köparen får häva köpet , om felet är av väsentlig betydelse för honom. Vilket det torde vara för dej, då skicket på varan var av betydligt sämre än du kunnat förväntat dig.

"Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan"
li
1.959
liste
535i -89
Problemet är bara att bilen gått igenom besiktning och handlaren sålde bilen hel - felet/livsfaran uppstod först när Tompas brukat bilen och att inga garantier finns.

Jag står fast vid att handlaren i behöver betala tillbaka en krona eller ta tillbaka bilen rent juridiskt.
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Ja men som jag ser det .. Hade de ju lika väl kunat hänt när han provade bilen...jag skulle gå och klaga ..De är prinsipen de där är ett fel som dom garanterat visste om annars hade dom tagit ut lite mer för bilen om den var fin för övrigt ...skulle jag inte få mina pengar tillbaka så skulle jag gå till en tidning så dom skulle få skriva vilket skit som säljer på den där firman .. och jag tror inte dom vill att folk ska sluta handla där ..Men sen om man rikigt skulle få göra så var en annan sak =)

Mvh Teres

Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
När du köpte bilen såg du ju vad han skrev, inga garantier då är det som jag förstår det ett eget medvetet val, eller blev du på något sätt tvingad? Den var billig och vad kan man förvänta sig för 2.2k? Rulla till nästa besiktning, vet inte. Att få firman att ens acceptera en retur eller ta upp en konflikt rent juridiskt lär inte hålla. Förvisso har konsumenten ett starkt juridiskt skydd i Sverige men någon måtta får det väl ändock vara?
Mvh
Asken
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Asken du har lite fel ang det, handlaren kan INTE avskriva sig konsumentköplagen..

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Länk

/Erik
Jeppe Johansson
Vill han inte betala så hota med att skriva in till lokala tidningen , allmäna reklammationsverket m.m

Ingen seriös handlare vill ha sitt namn i tidningen som en dålig handlare, då betalar han nog hellre tillbaka pengarna när det inte rör sig om så mycket pengar.

"Jeppe"
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Harför mig att konsumentköplagen just har ändrats, det är automatiskt 6 månaders garanati oavsett ålder. Kolla med M eller komunens konsumentvägledning.

Mvh

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Gör det enkelt, tala med bilhandlaren. Vill han inte lyssna eller försöka lösa det hela så har du ju alal möjligheter i världen uppstälda ovan. För de 1.1k som mellanskillnaden handlar om så lär det väl gå att lösa. Du kan ju om du vill göra en laglig process av det men frågan är om det r värt at lägga ned tiden det rä upp till dig.
Asken
Konsumetköplagen ändrades för snart ett år sedan men det är ingen garanti! Man tar bla hänsyn till bilens ålder och pris. Frågan man ska ställa sig är vad man kan förvänta sig av en 25 år gammal bil för 2200kr. Ofta när stora firmor säljer dessa bilar säljs de som gör-det-själv objekt och då gäller inte några garantier. Däremot så är det mycket svårt för firmor att friskriva sig från Trafiksäkerhetsfel, vilket detta borde kunda klassas som. Det rör sig om, vad jag kan förstå, en stor firma och de borde betala tillbaka 1100kr till dig utan att gnälla. Så stick ner till dem på måndag och snacka med dem så löser det sig säkert. Jag tror inte att det blir några problem att få pengarna då det rör sig om ett litet belopp samt att det är en stor handlar som säkert är mån om sitt rykte.

/T.P.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.