AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
814

Angående export till Finland.

A
223
A A
540iA Touring -99
Signaturen Suomalainen tog upp den här frågan i en annan tråd.
Jag hittade intressant information på finska tullens svenskspråkiga sidor: Länk
Avgifterna förklarar delvis varför bilarna är så mycket dyrare i Finland.
Man kan räkna ut avgifterna enligt två olika formler, och sedan använder man den som blir billigast. Som jag räknat blir det ändå en bra affär med import från Sverige av E32 -serien.
Åker kanske över gränsen med min 750.
A A

A A
Har en bror som bor i finland & han har försökt sölja sin 740ial-92 där,men 2 olika "köpare" & 2 olika slutsatser vad som gäller skatten på bilen tills den blir finksreggad......finns massa bilar redan i finland som bara står & väntar tills det blir lika enkelt att importera bil som det är till sverige......en e32:a kostar ju en massa i finland,ta din tex...skulle tippa att en sådan ligger på allt från....vad ska vi säga...(?)..7000euro & uppåt,så visst är det en bra affär om man kan genomföra detta till den låga skatten......säljer gärna min bil dit direkt också,om jag hittar en köpare,vilket ej är svårt,men som sagt så är det här med skatten fortfarande ett djungel......
Infinity : Du har rätt det finns en massa bilar som bara står!! Fortfarande fast "skatten" har sjunkit.
Om ni tänkte importera hit bilen så måste ni ha en "köpare" först.
Annars får ni betala skatten. Sen är det inte billigt längre.
A
223
A A
540iA Touring -99
Ni menar att den finska tullen inte kan beräkna skatten innan man för in bilen?
Om tex du Suomalainen var intresserad av min bil måste väl tullen med hjälp av kopior på regbevis och dyligt, kunna lämna besked om hur hög skatten blir.
Vi kan ju inte göra upp en affär om inte du vet vad slutpriset blir.
Om det är som ni säger, så bryter Finland mot de lagar som reglerar handel mellan länder inom EU.

A A
A A....det är nog lite åt det hållet.....vet ej om det här stämmer till 100% men ta tex din bil,en 88:a som är 15 år gammal....då kollar dom först vad en 750 kostade nya (1988) i finland & delar detta med 15...då blir detta skatten,förstår du vad jag menar??....
Jag vet inte om du har någon aning vad en tex 750 88:a kostar i finland idag,men tror att det är ofattbara summor i våra ögon som bor i sverige...tippar på 10-20 euro,alltså ca 100-200000kr för en 88:a!!...så säkert finns det intreserade i finland av att köpa bilar från tex sverige,men som svar på din fråga så kan dom nog inte beräkna skattan "så enkelt".....kan ta ett annat tex:
Min farbror som också bor i finland var & titta på en bmw 325 coupe,94:a som var importerad till finland,priset låg på hör & häppna 28000euro!.
Då påstog handlaren att över hälften var skatt på detta pris.....
Men du får gärna forska vidare ang. skatten på bilarna,men personligen tror jag att det dröjer nog ett tag innan det blir lika enkelt & lönsamt att ta in en bil till Finland som det är att ta in en i sverige idag.....men har du någon som är sugen på din bil i Finland då?..i så fall,be den personen ta reda på hur mkt det kommer att kosta tills din f.d bmw står i Finland & är finks reggad inkl. hur mkt du ska för bilen.
Som jag skrev tidigare så finns det massa bilar "undanstoppade" i finland idag som bara väntar på skattelindring/sänkning så ngt fel måste det ju vara någonstans att dom ej reggar dom,eller hur?
Och har jag ej fel så har Finland fått kritik för detta från EU.....
Suomalainen-bor du i finland?....bara nyfiken
A
223
A A
540iA Touring -99
Det finns en kille i Torneå som är mycket intresserad. Jag ska kolla om vi kan göra en beräkning med tullen där, bara för kul.

A A
Infinity: Jep bor här i loviisa Suomi.
Jag tänkte tulla min 540i Men skatten ligger runt 13500€.Bilen kostar inte ens så mycket i sverige.
Sen så ligger det till ungefär såhär: tex BMW 750 -88 tar hit bilen till tullen så tittar dom i gula tidningen vad en sån kostar i finland tex 19990€.Sen vad kostar en ny -03 det blir nog 760ia 195000€. Sen får du åldersrabatt -0,9% per månad och sen blir det nån kvarskatt på 22% på det slutgiltiga priset!!!
Jag är inte 100% på det här men nånting åt det hållet. SJUKT!
Om jag inte flyttar till sverige så tänker jag tulla min bil som flytte gods då får man rabatt 13000€ eller nåt sånt.
A
223
A A
540iA Touring -99
På finska tullens hemsida finns en "Bilskatteräknare.
Om jag lägger in min 750 och värderar motsvarande begagnad bil i Finland till 19990€, så får jag fram en skatt på 7072€ = 65 479kr.
Om jag säljer min bil för låt oss säga 49 000kr blir den finska köparens totalpris 114 479kr eller 12228€.
Om en likadan bil som min kostar 19990€ blir förtjänsten vid import från Sverige 19990€-12228€=7762€ eller 70 961kr.
Räknar jag fel eller? Jag har bara svårt att tro att prisbilden i Finland är så hög på gamla E32, över 180 000kr för en -88?

A A
Snackade med en tulltjänsteman får ett par veckor sedan. Jag undrade hur mycket det skulle kosta att skatta in en 325i E30.

I mitt fall så utgic tullen från marknadspriset i Finland, dvs ca 9000€ (ca 83.000kr!) och så är skatten 36% på det. Skatt = 3200€.

Det stämmer som ni säger att det finns två sätt att räkna ut skatten och tullen måste välja det sätt som blir billigast för kunden.

Priserna är på väg neråt även i Finland och då kommer också marknadsvärdet att sjunka vilket resulterar i billigare skatter.

///Jonas
BMW Club Finland #2046

Länk
Tillägg:
Marknadspriset på en 325i E30 är inte 9000€ i verkligheten (snarare 6000-7000€) men tullen använder sig tyvärr av för höga marknadspriser eftersom de utgår från bilhandlares prislistor.

///Jonas
BMW Club Finland #2046

Länk
Suomalainen.....måste du betala skatt även om du skulle ta in din bil som flyttgods???..det låter ju helt sjukt?
Eller du kanske inte har haft bilen länge i sverige innan du flytta?
Finns det inte ngn regel att även om du skulle ta in den som flyttgods måste du äga & bruka bilen ett visst tag i finland innan försäljningen eller var det regler innan Eu kanske??
infinity : Du måste bo utomlands i minst ett år och äga bilen i ett halvår. Jag "bor" i sverige på papper men jobbar i finland hmmm lite zigenar stil kanske men jag vill inte köra runt i en 316 när man köra en 540. Det där med reglerana så vet jag faktistk inte. Men jag har haft bilen i 7mån oach varit "bosatt" i sverige i 7mån. Det är bara vänta och se vad som händer sedan när det är dags.
suomalainen-oki doki,du är inte ensam & bo i sverige på "pappret"....*s*.
Men stämmer det att du måste åka till sverige minst en gång per 180 dagar?
infinity... Jag tror man måste göra det men det är lättare att gömma bilen i en vecka i garaget eller nåt... Men visst åker jag till sverige typ varannan månad. (köpa snus bla)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.