AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.520

Bmw = Dyrt?

RobinS
funderar på att köpa en bmw 525 eller en 535 och undrar ifall en sådan bil är dyr att äga? reservdelar, bensin slukare, reparationer o dylikt?

Mvh robin
hej! om det är en e34 du är ute efter så tycker inte jag att dom är speciellt dyr,jag har haft en 525 och tyckte t,e,x att reservdelarna var riktigt billiga och sen så får du ju redan vid inköp av bilen väldigt mycket bil för pengarna p,g,a det låga priset,drar inte speciellt mycket soppa,en varv villig sexa som går mjukt och fint.det enda som jag kan tänka mig att är dyrare än andra märken kanske är försäkringen.
Håller med Jocce,

försäkringen är dyr pga klåfingrighet hos de som inte kan skilja på ditt och mitt....surt....

Simon
Sålde nyligen min 523i.Tycker givetvis att det är en underbar bil.Men en del småproblem som är irriterande och kostar även en del att reparera.Vissa fel som drabbar flera av vissa modeller verkar vara allmänt känt.(Syns speciellt i forumet).Synd också att försäkringsdelen har tagit allt för stora kliv.
Som sagt"Ju mer cylindrar desto tommare plånbok"Tack för mig..............
Ma
24
Majk
525 i Touring -92
Smakar det så kostar det!!!........behöver det inte
alls göra:-)Jag har jämfört mina reservdelspriser
mot en arbetskamrat som åker V70-98 tror jag det är.
Han skulle byta skivor+belägg bak på Volvo:n och det
skulle kosta 1000:-i bara material när vår Volvorabatt
var dragen.(jobbar på Volvo Aero i Trollhättan)
Köper jag samma delar till min 525iT -92 så stoppar det vid ca 750-800:- och ska man välja en bra
alternativdel som jag gör ibland från mekonomen så kommer man undan lite billigare ändå.Köpte idag en
ny styrled på mekonomen.152:- kostade den och då är det samma fabrikat som BMW själva använder!!
Många av mekonomens delar kommer från samma tillverkare
som Saab,Volvo,BMW,Mercedez,Audi sätter i sina bilar,ett mycket bra val om man kan undvara att det är stämplat med fabrikens loggo i stället för ex.BMW:s egna.Så det behöver inte alls vara dyrt att äga en fin BMW,bara se till att syna bilen noga och helst sevicehäfte som har bra dokumentation.Då har du lite mer garanti att bilen är skött./Majk
Håller med...
Blir väldigt irriterad över folk som säger "BMW usch dom som är så dyra och äga...& så dyra reservdelar som det är till dom..." HELT FEL vill jag påstå!
Detta är enbart skrönor från historien.
För det första (egna erfarenheter):
-BMW är en välbyggd bil, rätt servad och skött, behövs sällan mer än vanliga slitdelar bytas.
-BMW har sänkt priserna markant på delar till BMW.s vilket gör att mekonomen ofta faktiskt är dyrare!
-Delar till BMW.s finns faktiskt också på Biltema som till andra blå-gula fabrikat, om man nu vill handla där och byta lite oftare!!

Kan jämföra med Citroên Xantia, Mitsubishi Lancer GTI 16V och Audi A3 1,8 (150hk)som jag har erfarenhet av. Dessa gav högre servicekostnader (servade själv)än mitt BMW ägande.

RobinS
Men va bra, de kanske blir en sådan då, ni säger att försäkringen är så dyr så hur mycket är försökringen på ett ungefär?

MVH Robin
eddie
har en 525:a 92:a 24v
5400:-\år.För fullförsäkring

Montana
PE
46
PEOL
530i 2004
Jag betalar 4000 för helförsäkring för min importerade 523-96 hos OK-Folksam

PeterO
PG
9
PG
525IA-88
Hej har en 525Ia och betalar 1670kr/år i vägskatt.
Ex. Nytt bromspkt bak(skivor,backar,belägg och renovering av ok) kostade 4000kr inkl arbete.
Byte av kamaxel,topplocksbultar,vippor,vattenpump,rem inkl arbete: 8000kr.
Landsväg och snäll körning: 0,8l/mil.

Det här har varit verkliga kostnader för mig och det tycker jag är billigt.

PG
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
PG,
På vilken verktsad?
Mvh Marin

Helsingborg-Norrköping (40mil)på 2h 40min !!! med 190E 2.3

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vill bara lägga in min kommentar om Bmw är dyrt eller inte. Jag säger inte, beror självklart på vad man jämför med iof. Självklart är vissa jobb på aukt. verkstad ibland lite dyrare och ibland har man ju inget val heller.

Gjorde en service på min 325:a idag.
Detta är vad jag inhandlade på Motornord (skickade efter):

1xLuftfilter
1xOljefilter
6xTändstift
4xbromskivor + bromsbelägg
2x rep.sats för bromsok
Totalt inkl. frakt: 3200:-

Bytte allt själv (Dosa snus + cola = 40:-)

Absolut ingen dyr uppfräschning av kärran!

Mvh
Anders S.
MG
DET ÄR VÄL ÄNDÅ BRA ATT FOLK HAR UPPFATTNINGEN ATT BMW ÄR DYRA ATT ÄGA.DESSA MÄNNISKOR FÖRSTÅR SIG JU ÄNDÅ INTE PÅ BILAR SÅ DÅ SLIPPER VI SE DOM I VACKRA BMW BILAR, ELLER HAR JAG FEL?????
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
MG, så sant...

Reservdelspriserna är inte dyrare än till vilken bil som helst, det är som tidigare sagts bara skrönor som hänger kvar. Ungefär som att Alfa Romeo rostar sönder på en kvart...
Det enda som kanske är dyrt till en BMW är tyvärr försäkringen. Jag betalar ca 5500kr/år, 70% bonus, för en helförsäkring till min 525:a hos Sockenbolagen.
Och ser man till bränsleförbrukningen så drar inte min fint spinnande 6:a på 200+ hk (chip) mer soppa än en sur Volvo 940/740.
Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
Det man kan klaga på när det gäller BMWs reservdelspriser så är det M-delarna som ofta är riktigt dyra.

Gerhard//
Usch ja det är ju helt vansinnigt,jag var in på BMW och
frågade pris på stötdämpare till min M5a,8000 styck i fram och 7000 styck i bak=30000 för fyra stycken, herregud det får jag ju en 525a för sa jag, då skratta han åt mig och sa att jag borde gå med i BMWCS för då får jag ju 10% och behöver endast betala 27000:-sen frågade han om jag skulle beställa med en gång.
likaså vattenpump till 525 ca 400kr och M5 1800kr,
Det kanske var slipsnissar som köpte bilarna ny men nu ca 10år efter borde det väl ha blivit en justering av priserna i alla fall på äldre Mbilar.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Ojdå! Det var inte att leka med dem priserna... Hur är det med Bilstein och Koni till M-bilarna då?
Jag fattar faktiskt inte varför det ska behöva vara så j-kla dyrt till vissa bilar då folk istället köper delarna någon annanstans om det finns möjlighet till det.
Ungeför lika sjukt som att försäkringsbolagen vill flera tiotusentals kr i MC-försäkring i storstadsreionerna. Undrar hur många far och mormödrar på landet som är "MC-ägare"?!
Gizzmo
jo det e la ganska dyrt med det är det ju med bil.. bytte dämpare och fjädrar till lersjöfors och sachs dämpar gick på 6000kr bara dämparna bak var svindyra...

Men det suraste är att jag pröjsar 12000:- försäkring helåret i länsförsökringar bor på landet å allt noll skade fria år under 24 o.s.v

//Jerry G
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.