|
|
|
|---|---|
|
Nästan alla som någonsin har ägt en E-30 drabbas av det, nedsliten kamaxel, tickande ventiler, och om detta inte åtgärdas, eventuellt också brutna vipparmar. Men det talas väldigt tyst om den egentliga orsaken till problemet. Så vitt jag förstår är det härdningen på kamaxeln som efter 10000+ mil ger vika, varefter djupa spår tuggas i det mjukare stålet. Varför är det så på just BMW, och inte hos de flesta andra bilmärken? Borde inte BMW, av alla fabrikörer, kunna konstruera en kamaxel som faktiskt håller? Eller, är det bara jag som behöver tillrättavisas? | |
|
Problemen handlar om bristfällig smörjning. Om man använder olja av för låg kvalitet eller slarvar med service (olja/oljefilterbyte) går kamaxlarna ner sig snabbt. Olika motortyper är olika känsliga för sådana saker som olje-kvalitet och servicefusk. M20 tillhör nog en av de mer känsliga. Alla kamaxlar oavsett bilmärke är bara ythärdade, vilket gör att man har ett väldigt tunnt skikt som är väldigt hårt. Om man har slitit genom det tunna härdade skiktet, så går slitaget sedan snabbt.... Mvh |
|
| Varför är m20 motorn så känslig då? | |
|
M20 är säkert känsligare än andra motorer eftersom problemet är så vanligt. Ett stort problem sitter nog mellan ratt och ryggstöd. Det har varit riktigt dyrt att få en bmw servad tidigare. Jag vet inte hur det är nuförtiden. De två bmw jag har ägt har inte varit servade enligt boken. Jag kan nästan garantera att tidigare ägare har tryckt gasen i botten i princip direkt efter tändningsnyckeln vridits om. 3-serien med sexa är nog en bil det busas mycket med. Dessutom är ju M20 en motor som måste varvas ordentligt för att röra på sig. En gammal fyrcylindrig motor är inte lika rolig att varva som en sexa, därför tror jag de klarar sig bättre. Verkar ju konstigt att bmw skulle göra en mycket sämre topp och kamaxel till M10 än till M20. Efter renovering av toppen har min motor (325ik) fungerat bra, med turbo dessutom. En topp som är "så dålig" borde ju inte orka med turbo. |
|
|
Vad jag fick veta av min vän som jobbar på aukt. peugeot verkstad (Kanske spelar mindre roll) så är det ett känt problem att smörjningen är dålig just i toppen på M20 motorerna. Hans rekommendation var att använda semisyntetisk olja som inte är lika lättflytande som helsyntetisk. Detta för att oljan skulle "kladda" bättre och inte rinna ner i sumpen dirkekt. Har inte haft några bekymmer med min bil de 1200 mil jag kört den iaf. (Har rullat tot. 26000 nu...) "To say no to BMW, is to say no to life." |
|
|
Jens, vill bara påtala att din kompis faktiskt har fel! (angåendedelsyntetisk olja) En delsyntetisk olja "klibbar" inte fast bättre. Bäst vidhäftning har faktiskt en syntetolja av god kvalitet! Däremot är det en seglivad och i verkstadskretsar utbredd skröna som han har fört vidare. Bland annat jag har rett ut detta i ett antal inlägg, om du använder "sök inlägg" hittar du dem säkert! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.