AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
571

Vibrationer drivlina 750iA

Finns massor av trådar i ämnet har jag sett, men.. Det började knaka o skaka under bilen för nån dag sen.. Lyfte upp bilen på pallbockar för att kolla vad felet var, körde oxå med hjulen i luften. Hittade inget fel, och trodde nog på stödlager.. Idag har jag bytt stödlagret som mycket riktigt var trasigt (stålringen runt laget hade gått av!!). Kollade knutar o gummiupphängningar mycket noga, o satte ihop sen. Nu är till min förvåning skakningarna kvar ändå!! Kommer i 20-30km ungefär, o det är inga småvibrationer heller, utan det skakar ordentligt! Om jag gliiiider i väg så är det tyst, men annars kommer dom direkt. Ett gnisselljud har oxå uppstått efter byte, kommer mellan 100-110km, sen är det tyst till 160km, för att bli tyst igen vid 170km.. Gnisslet lär väl vara det nya lagret, men vad skakar nu?? Ska tillbaka till smörjgropen i morgon, och vill gärna något att gå på innan jag skruvar ner allt igen.. Läste på nått håll att kardanen var svår att balansera efter isärtagning, men jag tror inte den flyttat på sig eftersom jag aldrig tog lös den i ändarna. Delade den i splinesen, tog av lagret, satte dit det nya och satte ihop igen. Låst låda o parkbromsen i hela tiden, så max ett splines fel i så fall..
Lillbjörken
Kolla drivknutarna.
Rör sig så lite att dom lätt kan börja kärva.

Du har inte bytt hjul i samband med stödlagerbyte?
Har märkt att bakvagnen är väldigt känslig för
obalans/ krokiga fälgar!!
Paap Reeder
Hej Teddy!
Vill bara kolla att Du förspännt lagret. vill minnas att det är 2 mm i körri.
MVH /// Paap R
Jahaaaaa du Paap Reeder... DET har jag INTE gjort!!! Jag ANTAR att när du skriver förspännt lagret menar att lagerhållaren ska skjutas framåt 2mm jämfört med själva lagret när det är monterat på kardan, så det blir "spänn" i gummit som håller lagret?!?! Eller ska lagret 2mm framåt jämfört med hållaren?? Att det sitter fel har jag räknat ut nu.. det har tillkommit ännu ett vrinande ljud när jag bromsar, så skiten ska ner igen senare i dag. Tack för tipset!
Paap Reeder
Hej!
I Bentleys står "preload 4-6 mm - towards front of car".
Min ställde jag dryga 2-3 mm ty jag tyckte 6 mm såg ut att bli jäkligt mycket.
Precis som Du säger så det gummit som skall spänna på framåt -- he he (blev litet tokigt det där) - lagerhållaren framåt 4-6 mm längs fästena är nog korrekt fackspråk.

MVH /// Paap R
Oki Paap, där har jag nog felet skulle jag tro.. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.