|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada! Jag gjorde ett litet test idag. Jag har trott ett tag att min bränsletrycksregulator krånglar, så jag ryckte loss vaccumslangen som sitter i insuget. Jag körde sedan en vända med bilen och den gick varken bättre eller sämre. Sedan så sög jag och blåste i vaccumslangen till regulatorn, men ingenting hände. Är det fel på den eftersom det inte hände nåt med motorgången? | |
| Ingen som vet? | |
|
Enkelt sätt att testa den är att ha tillgång till 2 saker ev. 3st. 1. Manometer (mäter bar och psi) 2. T-kors 3. slangbit Dra lös slangen efter bränsletrycksregulatorn och plugga in T-korset där med manometer och slangbiten om den behövs mellan t-korset och bränsletrycksregulatorn , sen startar du bilen och kollar vad det blir för tryck , vet inte vad det ska vara på en 325i -92 men det står nog i handboken , i min ska det vara 3 Bar Lycka Till /Mvh Göran |
|
MIRRE75 |
Wrath: Jag ser att du inte är riktigt vaken så här dax.. ;) De är väl slangen som går in i fuelrailen som T-korset ska monteras på ! Alltså innan bränsletryck regulatorn ! Eller? |
|
Ja, den ska monteras innan fuelrailen. Regulatorn sitter ju efter och stoppar upp flödet så man får ett visst tryck. Om du väljer att testa detta så ska du nog testa när du kör, dessutom ska du se till att köpa slangklämmor och dra fast slangarna runt alla nipplar ordentligt för det är riktigt farligt om det börjar spruta bensin i motorutrymmet. Om du söker på ex www.evreka.com efter bränsletrycksmätare så får du upp en komplett lista från www.200sx.nu med alla prylar inkl artikelnummer från Biltema vad du behöver för olika grejer. /Johan Länk |
|
|
hmm , njae så borde det väl inte bli , för att bränsletrycksregulatorn ska väl reglera så att trycket blir jämnt till spridarna eller hur ? och dom måste man väl mäta mellan spridarbryggan och bränsletrycksregulatorn... hmm känner lite förrvirrad , för sent var det igår och för tidigt är det idag... ZZzzZZ /Mvh Göran |
|
|
svårt att kolla när man kör om man sätter fast manometern i motorrummet... borde väl räcka med att kolla trycket på tomgången eller ? Annars kan man ju låna en bränsletrycksregulator av en vän med liknande bil :) det är nog det lättaste... /Mvh Göran |
|
| det ska vara 3bar itryck. Jag provade, och når bilen står på tomgång visade mätaren 2,8 bar. när jag gasade till så gick trycket upp till 3,5! när jag släppte gasen gick trycket ner till 2,5 och sedan up till 2,8 igen. Något måste vara fel eller? | |
|
Tror faktiskt att regulatorn sitter efter spridarbryggan och skapar ett mottryck som gör att pumpen får pumpa med ett konstant tryck vilket medför att du får samma tryck i hela systemet... har fått för mig att det funkar så. Vem har sagt att manometern ska sitta i motor rummet?? Varför inte göra slangen längre och dra in den i kupén eller tejpa den mot rutan? Jag skulle då inte ha den i motor utrymmet och anta att trycket höll sig konstant när man körde, bättre att vara på den säkra sidan... /Johan Länk Länk |
|
|
Johan: Jo visseligen men det är ganska farligt att göra på ditt sätt... bättre att kolla på tomgången då ser man ju , stämmer det inte är det ju bara köpa en ny bränsletrycksregulator... kostar inte så mycket 200:- tror jag.... /Mvh Göran |
|
|
freestyler: Tänk på att du har vakum på slangen till regulatorn vid tomgång. Därför får du ett värde under 3bar vid tomgång. //Ticco Länk |
|
|
Ticco: Ok, men kan värdena stämma då.. det jag inte förstår är hur trycket kan variera så. mellan 3,5 till 2,5 bar. ska inte trycket ligga ganska jämt oavsett om jag gasar eller ej. |
|
|
Om btr'n är på 3bar å du på tomgång har 2,8bar så tror jag att du har lite dåligt vakum i systemet. Min bil låg på -0,6bar på tomgång, allså 3,0 - 0,6= 2,4bar tomgång. Att du sedan har 3,5bar vid gas låter lite konstigt eftersom du inte överladdar, eller??? //Ticco Länk |
|
|
Ticco: Nej den är inte överladdad. |
|
|
Hur kan jag kolla om det är dåligt vaccum? |
|
|
Jag mätte upp vaccumet i samma anslutning som bränsletrycksregulatorn ska sitta. Tyvärr så hade jag en mätare som mäter i mm.hg och inch.hg. När bilen stod på tomgång visade mätaren 400 mm.hg/ 16 inch.hg. När jag gasade till gick nålen mot 0 för att sedan visa 500/20. När jag höll bilen på ca 2000 varv så visade mätaren 500/20 Är det någon som vet om dessa kryptiska värden kan stämma!!! Jag har läst i rep.boken men hittar inga värden för vaccum. |
|
|
Du måste nog köra me bilen!! så motorn får arbeta!! kvittar var på slangen du sätter den!! mvh |
|
| Ok, ska skaffa en längre slang till mätaren och testa detta!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.