|
|
|
|---|---|
|
Fuderar på att köpa en M5:a och undrar vilka för och nackdelar det är med 3,6 resp. 3,8 (E-34). Är det någon större skillnad i prestanda mm. Drar man en M3:a (E-36) med en M5:a (E-34)? MVH:// Bjarre | |
| Jo, du drar en M3, kanske inte 3,2, men 3,0 blir allt bra efter. Ja skillnaden mellan bilarna är stor. Har ägt båda så jag vet. Min nuvarande M5 3,6, vadå? har jag en 3,6 efter att ägt en 3,8? -Jo, exact. Tycker bättre om 3,6l. Bilarna är helt olika. 3,8 är inte mycket annorlunda att köra än en ex.540... Den är mycket lättkörd, kopplingen är nästan som en 518 koppling. Styrningen är precis och exact, 3,6 kräver en MAN! Ingen kvinna jag känner har klarat att köra bilen mera än 5 min i stadstrafik och hennes vader krampar av ansträngning genom att slira med kopplingen. Med andra ord är den tuff. Styrningen känns lite som om du skulle köra en bil utan servo, men vad är bättre än det?=) Skillnad i prestanda skiljer ganska mycket från bil till bil, beroende på kondition, men hittar du en fräsch 3,6l kan den mycket väl slå en 3,8l. 3,8l har bättre flexibilitet genom mera vrid på lägre varv, men vem kör på låga varv?! Min 3,6 finns det inte många 3,8 som slår... Mitt råd är att du borde prova dom båda, med se till att biarna du testar motsvarar varandra i skick. | |
|
3.8:an är märkbart kvickare än 3.6:an.Har själv kört mot flera stycken 3.6:or (chippade) och ingen har lyckats köra under 14 sek.. Själv har jag kört 13.4 med min ommappade 3.8. Däremot är 3.6:an lite tillförlitligare än 3.8:an. Har hört om flera 3.8:or som har fått hål i någon kolv vid toppfartstest. 3.6:an är också bättre om du vill köra med överladdning, den tål mer effektuttag p.g.a av kortare slaglängd och tjockare foder. Ivar F M5 |
|
|
Vidare är 3.8:an något bränslesnålare och något lättare än 3.6:an. Ivar F M5 |
|
|
Hej. 3.6:an känns piggare på nåt sätt plus som Ivar säger, mer tillförlitlig. Dock har jag aldrig blivit frånåkt av en M5:a, varken 3.6 eller 3.8. Dock har det aldrig varit höga hastigheter, där jag tror det kan bli problem. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Tänkte bara säga att jag nyligen köpt en M5 3,6l. Absolut den härligaste bilen jag kört, och det tål att nämnas att jag klämt en massa mil med farsans trimmade gamla 911:a. 911:an är ruskigt snabb, brutal och kvräver verkligen sin förare, om jag hade en skulle jag aldrig låna ut den. Men som "bayerischemotor" säger, krävs det en man även för att ratta en M5:a. Det är en riktig racer! Det krävs att man kan köra bil, och när man kan det, kan man köra hur fort som helst med M5:an, och det gillar jag! Jag ringde en polare när jag gasade med bilen, han trodde jag spelade dataspel... när jag sa att det var min bil, tvingade han mig att komma och hälsa på =) Har inte tävlat mot någon 3,8l men förra ägaren påstod att han kört mot en sådan och att det var lika upp till 150-160 km/h. //Daniel |
|
|
Jag har lyckats att köra ifrån 2 stycken M5:or med min M3:a 3.0. Niklas Olsson, BMW M3-94 |
|
| Det med att köra ifrån bilar, beror väldigt mycket på föraren! Och M3 är dock mycket mindre öch effektmässigt skiljer det endast lite, lite... Men en bra M5 chafför borde klara av att slå en M3 3,0, om båda bilarna är standard. Jag har en M5 du kan försöka slå... Sämsta 0-100 tiden jag klockat var 6,0sec. Bästa? - Säg det... | |
| Alla dessa M bilar är mycket jämna det skiljer inte mycket och det räcker med en liten miss av föraren för att racet ska förloras,men jag gick in och tittade på resultaten från gävle träffen 01 och tittade på resultaten utan reaktionstid alltså tiden mellan fotocellerna,och jag såg att det var 3st 3,8or med och minst lika många om inte fler 3,6or och sedan en hel hög m3 3,0, Samtliga 3,8or låg i topp 5 blandat med 2st 3,0or som jag vet går grymt bra,Herr Finding själv var nr1 och efter sista 3,8an följde en rad med m3or närmaste 3,6a låg faktiskt en bra bit ner,på nästan samma tid som en 540.så lite skiljer det nog ändå.det är föraren det hänger på annars får 3,6an smisk | |
|
"....men 3,0 blir allt bra efter" det beror nog på enskild förare och bil, men när jag kör mot mot min polares 3,6:a så får han pisk varje gång..... och då har jag 18" fälgar, annars bör tilläggas att både bilarna förövrigt är helt original, så det borde vara en ganska ok jämförelse. |
|
| ja du borde ju vinna oxå med en 3,0a,men om polaren kör som han ska så borde han inte vara mer än några meter bakom.det går ju inte att hänga av någon av dessa bilar totalt,men några meter borde du ha på honom. | |
|
Precis, det handlar ju om bil längder, och inte många meter , det är ju inte så att man "rastar" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.