AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.086

kärvande coupé-rutor...

da
4
danneman20
320i coupé -94
Hej!

Blev med en 320 coupé-94 i somras, som på det hela fungerat mycket bra.
Dock har jag på sistone haft vissa problem med rutorna på förar- och passagerarplatserna. Automatiken som ska köra igång vid öppning av dörren har fungerat dåligt, speciellt vid extra kylig väderlek. Fenomenet har bättrat sig under varmare dagar, men kan då och då hänga sig ganska rejält.
Jag undrar om och hur detta drabbat andra, samt vad man kan göra åt saken. Om byte av elektroniken blir nödvändig, undrar jag också om någon vet vad som skulle kunna vara ett rimligt pris.

Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Hej!

Detta är ett mycket vanligt fel på e36 coupén, och väldigt störande också. Dörrarna blir tyngre att stänga och de sluter inte tätt.

Lösningen är att byta/laga dörrkontakterna (givarna som anger till bilens centraldator om dörren är stängd eller öppen). Detta är icke dyrt. Har ej råkat ut för det själv men en god vän gav 300 kr / sida. Då bytte de båda hans kontakter till nya och de har funkat klockrent.
Bmw ludde
Problemet vid öppning/stängning (ruta) vid kyla kan bero på att fukt finns inne i dörrarna som fryser. Hade de problemet en gång, ställde den i garaget med en värmefläkt på. Sen fungerade det igen. mvh

Schnell, Kompetent,
Zuverlässig.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag fick detta problem idag på vänsterdörren. Rutan åker varken ned eller upp vid stängning/öppning. Det är inte så bra tex då man ska stänga dörren eftersom fönstret smäller in i taket. Jag åkte på BMW idag och bokade en tid för att åtgärde detta plus andra småfel. Enligt dom var det något med låskistan , en givare kanske? Vad kostar det att åtgärda detta..nån som vet?

Stöd feminister - Håriga fruntimmer behöver också kärlek!
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Högerdörren menade jag! Sliter man på något om man öppnar och stänger den dörren som inte fungerar?
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
*danneman antar du åtgärdat felet vid det här laget va gick det på o va va det som va fel???

Tack på förhand...

Mr Vanos *Pedant är bara förnamnet*
X.
Har fått samma fel i min passagerardörr. Felet sitter i givaren som känner om dörren är öppen eller stängd, eftersom innerbelysningen inte heller tänds. Ibland funkar det men för det mesta inte, störande.

Nån som vet vad kontakterna kostar och om det är lätt att byta själv?
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
hade samma problem med min, automatiken fungerade i bland -ibland inte... 5-56 o ett fasligt öppnande o stängande ordnade det.. har nu fungerat klockrent länge.
X.
Laban:

Var hade du på 5-56? I låsmekanismen i dörrsidan? Eller tog du bort sidopanelen och hade på inne i dörren?

Jag tog isär min dörr och kollade men man vet ju inte riktigt hur den funkar, var givaren sitter osv...
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
X. : -hmm nu skall vi se, förklaringar via text är inte min starka sida men jag skall försöka...provar gärna att förklara igen om detta skulle misslyckas...

jag tog inte bort dörrsidan, kom åt bra ändå.
den sitter i låskistan (i dörren) längs in s.a.s -öppnar du dörren o kikar in där så förstår du vad jag menar... om du tänker dig att du stänger dörren så möts ju låset med den delen som är monterad i dörrstolpen .. den kontakten sitter längst in o reagerar när du öppnat dörren ca en mm..då den inte känner av dörrstolps"delen" -då skall kontakten känna det o rutan skall sänkas ca en cm....

ja jag vet att det blev lite luddigt det här... men om du kikar så förstår du vad jag menar.. jag hade inga förkunsper om e36 men man såg lixom hur det skulle vara.. sprayade 5-56 o öppnade stängde dörren ett antal ggr så funkade det sen...
X.
Sjysst! Jag förstår vad du menar, ska gå och kika hur det ser ut i detalj och testa samma metod. Tackar för beskrivningen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.