AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.153

Omoraliskt ställa farthållaren på 140Km/h.

Sida 1 av 2
Tjena, jag kör alltid snabbare än 110 på motorväg, brukar ställa farthållaren på 140 och ligga och glida. Är det inte lägligt att höja hastigheterna på motorvägarna? Allt fler köper bilar för högre hastigheter och skall inte hastigheterna anpassas efter bilparken i sverige? Ska vi ligga och köra 110 tills människan dör ut eller?

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag tror jag håller med dig, men ämnet har inte så mycket med bmw att göra va?

eF
900
eFx
520d Touring -09
Agree, dock är det väl så att bara för att allt fler köper bilar som är bättre byggda för högre hastigheter kan vi inte höjja överallt, men visst finns det sträckor där man torde kunna höjja ett snäpp eller två.
Jaja, det är klart det bara gäller "bra" vägar. Skulle aldrig dra på i stan eller när det är trafikerat.
Agge
Jo Anders, det har med Bmw att göra eftersom Bmw:s bilar är snabba :)

Tror inte att det kommer att ske någon hastighetsökning i Sverige på bra många år.
Det känns som att det kvittar för mig, jag kör fortare än tillåten hastighet på motorvägen ändå.

MVH
//Agge
Jo det är just det, alla kör ju fortare än 110.
-d
299
-dB
130i -07
hastighetsgränserna har inget med hur fort en bil klarar av att köras, eller köras bekvämt, det handlar om vad som händer vid en olycka, regeringen måste ju visa att dom bryr sig om sina medborgares liv, därav nollvisionen.
det är förmodligen bara dom som skadats eller känner någon som skadats/dödats i trafiken som kan hålla med om att det är bra med låga hastighetsgränser.
vill man gasa o köra fort borde man kunna göra det på bana o inte utsätta andra för fara, synd att det inte är så lätt bara o hitta en bana som e öppen just där man bor.

oj vilken fin moralkaka de va, synd att man inte kan hålla sig till den själv bara hehe
Ro
135
Rogge
320i -04 (M-sport, step, Hi-Fi system)
Jag kör också för fort (ligger ofta på 130-140 på de motorvägar som tillåter det), men vet inte egentligen om jag tycker att vi ska höja farterna för den skull. Risken är ju att vi (och andra) som ligger 20-30 km/h över nu även gör det då och det är i min uppfattning en stor skillnad mellan hur säkert det känns att köra 140 eller 170. Jag har ju iofs kört så fort vid enstaka tillfällen (...), men det vet i f*n om jag skulle vilja ha bilar (tänker här framförallt på gamla skruttiga bilar av alla olika märken) susa omkring i de hastigheterna på våra Europavägar. Tycker att man ser nog med folk redan idag som inte klarar att hantera 110, eller 90 för den delen. Vart vill jag egentligen komma? Jag vet inte - tycker att det var en intressant tråd.

Vill avsluta med att jag tycker det är bra att man sänkt hastighetsgränserna på vissa vägar vid vinterväglag. Om det är någon gång det inte passar sig att köra för fort är det vid dåligt eller halt väglag.

/Rogge
Ro
135
Rogge
320i -04 (M-sport, step, Hi-Fi system)
He he he - första meningen ser ju oerhört egendomlig ut. Klart f*n man inte höjer hastighetsgränserna bara för att jag kör för fort ibland!
Alldeles helt oförnuftig är kanske inte tanken iaf. Endast mycket liten del av alla dödsolyckor sker på de bästa motorvägarna (5-10% har jag för mig), som alltså måste anses vara en säker vägtyp. De flesta anser även att man kör säkrare och mera skärpt vid högre hastigheter än vid lägre när vägtypen tillåter detta. Det är som bekant inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet... Hur som helst, i Italien tänker man höja till 150 på vissa 3-filiga motorvägar, kanske flera följer efter.

FP
pe
65
peach
X5 40d -11
540iA Touring - 1999/11
Låter som en finfin idé men hur många 3 filiga motorvägar har vi här ? :\

--------
My hopes are not always realized, but I always hope.
I mitt tycke är 90 en hastighet som man faller in i en slags transportdvala,man lutar sig tillbaka och transporteras från punkt A till B.
110 är lite bättre,men tack vare att bilarna blir bättre så har jag märkt att samma fenomen infinner sig i de hastigheterna med E36an(för att inte tala om 90 med den)så en hastighetshöjning på motorväg till 140 är befogat om bilparken förnyas i detta land som i Europa i övrigt.
Detta gäller vägar som klarar det,motorväg alltså,45an K-D - GBG är en väg som 90 är en lämplig maxfart på många sträckor,där är en höjning inte lämplig utan ombyggnad av vägen

Henrik
bo
282
bobbby
320i -91
Hade det inte varit bättre o sätta upp digitala skyltar på tex motorvägarna, så kunde hastigheten anpassas efter trafik och väder. Det är så man gör på öresundsbron.
Det finns ju folk som tror att dom måste hålla 110 fast att dom inte ser merän 50 meter fram.
Det var dimma igår på bland annat E6 vid hbg o de händer det så klart en del olycker. Då ligger det andra bilister och kör om polisen på utryckning

¨
bobby
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Faktum är att höjningar till 130 är planerade, på vissa motorvägssträckor under vissa tider och förhållanden! På dessa ställen ska man tillämpa systemet som Bobby nämner: digitala skyltar som kan ändras beroende på trafikförhållandet. Ett steg i rätt riktning iallafall...

Personligen tycker jag att man kan och bör höja bashastigheten till 130 på minst 90% av sveriges motorvägar.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Vill tillägga att jag LÅNGT IFRÅN kört på alla Sveriges motorvägar, men förutsätter att motorvägarna har en jämn kvalité i hela landet(=lika bra som de här i söder). De skräckhistorier man sett och hört om vägarna i norrland gäller väl inte motorväg?

Mvh
Kalle
bo
282
bobbby
320i -91
Den höjningen till 130 är nog mer en anpassning till verkligheten. Dom flest kör redan 130 på motorvägarna.
Jag tycker för det första att hastighetsbegränsningarna är väldigt okonsekvent satta. Vissa vägar som man knappt kan köra 70 på står det en 90 skylt vid vägkanten. Tänker framförallt på smala, snirkliga vägar ute på landet, där man i princip kan köra som ett as men ändå inte lyckas överskrida begränsningarna.

En ökning till 130 på motorväg anser jag är på sin plats. Nu har inte jag hängt med så många år, men var det inte 110 på 50-talet också? Trot eller ej, men tekniken har gått framåt. Sedan har vi iof den mänskliga faktorn, men enligt mig är den marginell ifråga om en ökning med 20km/h.
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Motståndet till att höja motorvägarna till 130 ligger inte i att politikerna inte tror att våra bilar eller förare klarar den hastigheten. Utan i att de tror att fenomenet med att köra 30 för fort bara kommer förskjutas till 160. Och rörelse kraften är nog nästan dubbel mot 140. Det blir en j#¤%a skillnad i de hastighetern. Sen har de även en miljö aspekt med i tankarn, Det går åt mycket mer energi med en ökning av hastigheten (räknas i kvaderat tror jag), och Sverige har också miljö mål/krav att tänka på. (ett däck slits dubbelt så fort i 120 mot 70 tex)

Jag tror de har rätt i sitt tanke sätt, men jag vill också ha 130 känns mer rimligt, men det kommer ju strax så det är väll bara att ge sig till tåls.

"Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan"
På 50-talet hade vi fri hastighet.
Speddy: Jag funderar lite på en del av dina uppgifter, rörelsekraften är dubbel när då (mot 140)?
Ang. energiförbrukning, jag kan nästan inte notera någon ökning alls på min BC vid ökning från 110 till 130, när sker en kvadrering (fyrdubbling) av förbrukningen menar du? Jag inbillar mig att både däckslitage, förbrukning och utsläpp är betydligt högre vid körning med start/stopp osv inom 50-70 områden än i jämn 110-130 km hastighet, så förhoppningsvis lägger politikerna mera kraft på att göra dessa transportleder mera smidiga.

FP
Kvadreringen har inget med förbrukning att göra, utan med rörelseenergi. Dubblas hastigheten kvadreras rörelseenergin. DVS krockar man i dubbla hastigheten blir det en fyra gånger värre smäll.
har inte läst tidigare inlägg 100% noga så nån kanske har sagt det,men om vi tex tar en 110-väg så ligger dom flesta runt 130km/h å däför tycker många att man lika bra kan höja hastigheten till 130 eftersom många redan kör så...men om man nu skulle höja till 130km/h så kommer ju bara gränsen höjas å folk kommer ligga 140-150km/h istället...och då kommer nog olykorna höjas en del...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.