|
|
|
|---|---|
| En kompis har ett lurigt problem med sin 525i -93. När han körde i normal landsvägshastighet gick plötsligt tempen upp till kokpunkten. Han stannade genast och undersökte detta. Det såg ut som att termostaten inte öppnade alls, övre kylarslangen var knappt ljummen och den undre var iskall. Efter ett termostatbyte är läget ändå oförändrat: kör han med full värme på inne i kupén håller tempen sig normal men om han inte gör det så stiger den dramatiskt. Driften till vattenpumpen är ok. Kan det vara så att impellern i pumpen har pajat så att det inte blir cirkulation på grejerna? Undrar om någon där ute har erfarenhet av detta problem... Tack på förhand. | |
|
Vattenpumpen orkar inte pumpa runt vattnet skulle jag tro. Ta lös vattenpumpen och kolla, ibland är saken gjort av plast å då kan den mycke väl ha gått sönder. Hoppas bara att den endast har gått av och lossnat, gick den i bitar så vill man inte ens veta vars alla dom tog vägen... MVH Matte |
|
| Om han kör landsvägskörning och motorn går varm då, så tyder det ju på att det INTE är vattenpumpen det är fel på. Om man kör på landsväg så går ju motorn på varm och den får mycket "självkylning" genom det höga luftflödet. Det som orsakar ditt fel Mathias är luft i systemet och kärvande värmeventiler. | |
|
Klockrent vattenpump. Det hjälper inte med luftflöde om pumpen är paj. Pumpen är förbrukningsvara, skall bytas med visst intervall. |
|
|
Tror inte på vattenpumpen eftersom det hjälper att ha kupevärmen på. Försäkra dig om att motorn verkligen blir så varm som mätaren visar, det kan vara fel på givaren eller instrumentet. Jag vet inte om bmws instrument har en spänningsstabilisator men har dom det tror jag att det är den som krånglar, har själv haft detta fel på en opel då gick tempmätaren upp mot det röda samt att bensinmätaren visade mer än vad som var i tanken. lycka till. Lasse. |
|
Mowgli |
Hej, hade ett liknande temproblem med min 520 tidigare. Den gången var det viscokopplingen till fläkten som slutat fungera riktigt. Ledde till att fläkten bara smygjobbade och inte kylde tillräckligt. Vid max kupévärme häll sig motortempen ok, åtminstonde ett tag. Hoppas det kan va till nån hjälp. Kolla mektipsen hur du kollar vicokopplingens funktion. |
tobbe77 |
lufta av den o sen e allt bra skulle jag tro |
Perkka |
Jag har bytt termostat, men liks förbannat går den varm ibland.. Men jo jag vet att den läker kylarvatten nånstans, har dock ej hittat läkaget (stavning?) När bilen går varm ska man köra med höga varv & full värme, så gör iaf jag.. Huvudsaken är att jag inte glömmer att fylla på vatten emellanåt.. (Har aldrig låtit den koka) Kan det vara så illa att det är topplockspackningen? Men då ska väl inte bilen gå så bra som den gör? Mvh Per "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
Perkka |
Sen blir det väl luft i systemet om man håller på att skruva loss locket till kylarn hela tiden, när man ska fylla på? Mvh Per "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Perka, eftersom det är så många frågetecken så är en provtryckning det bästa ,tycker att symptomen tyder på topp el packning.Du får inte luft i systemet av att ta av locket. mvh/trucker Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
Perkka |
Trucker: Ajfan, låter alls inge bra =( Hmm jo ska låna såndär pump & har man tur så är läker det i nån kylarslang.. Mvh Per "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Perkka, som du säger så visar det sig ganska snabbt om det är invändig eller utvändig läcka (hoppas på det sistnämda). mvh/trucker Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.