AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.067

Byte till M-ratt, E46.

Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Hej!

Har en liten fundering om det är någon som konverterat till den nya M-ratten som både E46 och E39 säljs med. Den är oerhört läcker och tumgreppen sitter som gjutet i handen.

Är det någon form av ISO-koppling för multifunktionerna i ratten? Idag sitter det en muliratt och det är varken mer eller mindre funktioner på den nya M-ratten.

Om ngn gjort detta, vad kostade det? Pratade med BMW i Norrköping ang. detta, men det märktes att killen inte visste vad han pratade om och ville avsluta samtalet - det gjorde han med att säga: "Det kostar säkert minst 15.000kr!"

Någon med mer fakta bakom orden?

MVH
Tobias
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag har ytterligare en fråga i ämnet. Varför står det om alla rattar i bmw:s katalog (E46 fr o m 06/2000)?
Betyder det att jag inte kan byta på min 98:a?
Här har ni en länk till hur rattbytet går till. Så har ni sportratten med multifunktionerna verkar det vara tämligen enkelt att byta. Värre blir det om man sakna multif. eller har den stora klumpiga fyrekrade ratten. Då blir det dyrt (annan storlek på airbagen osv).

Annar kostar en M-ratt med multif. omkring 5000.

/D
Länk
06/2002 kom ju de nya motorerna och ny design på bland annat rattarna. Vill man ha den nya M-ratten så måste man ha en bil som är tillverkad efter 06/2000 för det ska bla finnas en ny airbag som löses ut i två steg beroende hur hård man krockar.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kan jag inte byta till M-ratten i min alltså?
Har 3-ekrad multiratt....
F*n va sunkigt :(

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
??
Det ska gå att byta på 3 ekrad Multiratt. Jag har tom sett en bil med 3 ekrar, multi med delad eker i botten med uppgraderad ratt i Oslo / BMW. Kostar ca 4500 Nok här iallafall.

Ska bara vara att hänga av batteriet och göra det själv tydligen, om man är lite händig. Precis som Dominik visa till på länken.

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Jag har 3-ekrad multiratt med delad eker i botten på min 328i -99, det funkar alldeles utmärkt!

Mvh Tobbe
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Menar du att du har bytt till den Tobbe? Gjorde du det själv?

Jag tycker att den med delad nedre eker är bra mycket snyggare än M-ratten. Kan vara skönt att höra för den som inte vill slänga ut pengar i onödan...
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Man kan också skicka ratten till schnitzer som i sin tur skickar den til Italien där en sadelmakare fixar till ratten, se denna bild Länk fungerar även på den med delad eker.

//Robban
BMW CS #4729
Länk
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
bara att skruva av den gamla ratten och på med den nya.

men som alltid när man skruvar med airbags VAR FÖRSIKTIG!

lycka till, Tobbe
Tobbe: Du har alltså den sportratten som sitter i i de nyproducerade bilarna idag ?

// Mattias
Länk
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Jag har den 3-ekrade multiratten med tvådelad nedre eker.

se länk för info: Länk

///Tobbe

ma
168
master
Audi A3 2,0TQ
Robgus:Hej vet du hur mycket en ratt från schnitzer kostar den var snygg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.