AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
898

E28 läcker vid påfyllningsrör

Min bil läcker lite bensin vid påfyllningsröret när jag tankar fullt. Jag har redan läst om andra med samma problem här, men nu undrar jag: Är det kruxigt för hemmafixaren att få loss tanken på egen hand? Är man tvungen att använda billyft på verkstad eller kommer man åt iaf?

Tack för hjälp /Mikael

LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Det är inte speciellt svårt. Räcker med domkrafo, och att lyfta höger bak. Tanken sitter "bara" med 3 eller 4 st M10 bultar. Var försiktig när du sänker ner den så inte bränsleledningarna tar stryk.

mvh Johan
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Är inte det ett standardfel på e28:orna?

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
jo, standardfel, det har jag förstått...
men min erfarenhet är inte rekordhög ;)
tack för hjälpen!
/Mikael

Hej!
Är det verkligen påfyllningsröret som läcker?
Jag bytte själv (idag faktiskt) överfyllnads, luft och bränsleslangarna. De tre som kommer upp precis vid påfyllningsröret. Lätt jobb ca 1 tim.

Orsaken till läckage vid full tank var att slangarna inte höll tätt pga ålder.

/J
Hej
Det droppar ner på höger sida (bakom hjulet) när man fulltankar... Tänkte att det borde vara röret, men självklart kan du ha rätt också... Slangbyte låter ju inte så svårt. Normala bränsletåliga slangar antar jag?
mvh Mikael

be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
TwiceaMan!
Troligen är det inte så enkelt som slangbyte, på en 84 om tanken inte är bytt har du förmodligen grava rostangrepp i påfyllningsrör och i de tre små rören som är för tankluftning. Två alternativ 1. Du är en hejjare på att löda =du fixar detta.
2. Köp ny tank.
Jag körde linje 1 för några år sedan på min 86-a tog ett par veckor men! det blev bra och billigt. Hör av dig om du vill ha mera tipps.
mvh

BLJ
Ok!
Kan man använda kemisk metall också?
Det hade någon gjort i en annan meddelandetråd i samma ämne...

mvh Mikael

be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
TwiceaMan!
Har inte provat det själv men går troligen också bra. Samma förutsättning som för lödning ALL rost skall bort = måste sandblästras. Problemet brukar vara att efter blästring är det så lite metall kvar så för hållfasthetens skull måste ny plåt dit, håller troligen inte med plastic-padding.
mvh

BLJ
Jag ska nog köpa ny tank. Blir bäst så. Fick nys om en knappt använd beg. tank, men det var oklart om den var till E28 eller den äldre E12. Stämmer det att E12-tankar är kompatibla med E28? (det har jag hört...)
Tacksam för tips.
mvh Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.