AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
642

Byte av oljetyp, kan det påverka motorn?

Ju
123
Jurgen
Bmw 320iA -93:a

MB Clk Cabrio -00:a
hej igen! jag har bara en fråga angående oljor, jag har kollat runt lite här i forumen. det är så här att min e36a 325 tickar lite och jag tycker det är ganska så retligt, så jag undrar om jag kanske byter olja... så kanske det slutar.. just nu kör jag på Valvoline 5w-40 helsyntet... men jag kanske ska byta till en annan... någon som har liknande erfarenheter av att motorn tickar lite....kom gärna men förslag till åtgärder... eller oljetyper! Jurgen!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är en väldigt bra olja som du redan nu använder!

Skulle inte tro att din motor kommer att gå så mycket tystare med någon annan olja faktiskt!
Men du kan ju alltid testa att byta till en olja som har ett högre varmviskositetsvärde (ex 50 eller 60)....

Motorn lär inte ta skada av det i alla fall, så länge som du undviker allt för extrema kallviskositeter som 20W och uppåt.

Är du säker på att det inte är spridarna som tickar? De kan låta rätt högt faktiskt....

Tag en meter trädgårdsslang eller liknande och använd den som ett stetoskop för att lyssna varifrån ljudet kommer.

Mvh
Ju
123
Jurgen

jo jag tror att det e spridarna som tickar, själva motorn spinner som en katt, när man står o lyssnar på motorn så hörs den nästan som en 4 cylindrig......... helt tyst, men tickandet kommer liksom sidan om bilen..... kan man göra något åt spridarna förutom att byta dom....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova att slå i insprutningsrengöring (ex Redline oil:s SI-1, som är bra), hjälper inte det kan man låta en verkstad göra rent dem.

I värsta fall får man byta dem (om man inte står ut med ljudet, eller de blir värre så de pajjar).

Mvh
Ju
123
Jurgen

ok jag tackar så mycket Johan du verker vet en hel del, detta är min 1a bmw så jag e inte så erfaren! förresten jag kör alltid på 98e blyfri, är det bra att alltid köra på högoktanig blyfri. eller ska jag köra lite på 95 också. men bilen går f-n så mycket bättre på 98 blyfri, jämnare o tystare! är det dyrt att byta spridarna förresten???
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Pris på spridare har jag inte, men det finns flera firmor (ex BOSCH-bilelekronikverkstäderna) som säkert kan hjälpa dig med rengöring etc.

Din motor kan aldrig ta skada av att du tankar en vanlig bensinkvalitet som har ett "för högt" oktantal (detta gäller vanlig handelsbensin, specialsoppa till extrema tävlingsmotorer kan vara aggressiv mot metall och gummi mm). Motorn går och mår bättre av högre oktantal.
Det är dock inte säkert att man märker det i "vardagen" i vissa motorer, men skada kan aldrig uppstå...

Mvh
Ju
123
Jurgen

ok... då fortsätter jag på 98an då.!

jag brukar köra till finland på sommaren... på mackarna där har dom 99e blyfri.... hade man vågat prova det tror du?
Visa användare
472
w9816
D7 -??
99 oktan finns inte längre i sortimentet i Finland...iaf inte där jag brukar färdas...
Ju
123
Jurgen

ok jag vet inte riktigt var det finns 99e och inte men jag vet att det finns runt mellersta Finland iallafall, såg det senast i somras, men vem vet dom har kanske tagit bort de nu.....????
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
En sak jag undrar
Hitta en olja, Delpi som är billig, och står på den att BMW rekommenderar den?
Vet nån om den är bra eller ska jag hitta någon annan?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lite mer information om oljan tack!

Jag har inte hittat någon olja som heter Delphi, som BMW rekommenderar.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.