|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Freddie_GBG |
Jag har nyligen blivit lycklig ägare till en svart-metallic BMW 525iM -01. Är jättenöjd med bilen, men några små-repor samt stenskott hade jag gärna blivit av med. Funderar nu på att lämna i bilen på lackförsegling, vilket jag aldrig gjort tidigare. Då det kostar en slant, undrar jag om det finns någon i forumet med erfaranhet i ämnet ? Rekommenderar ni någon av Mr Cap eller Ditec, eller kanske någon annan ? Eller finns det risk att man blir missnöjd, och bör lägga mer tid på att vaxa istället ? //Fredrik |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Om du använder funktionen "sök inlägg" som finns och petar in tex Ditec eller Mr cap så kan du läsa resten av kvällen. Ditec är väldigt bra, MRCap mycket mindre bra. min åsikt. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso är mannen med alla svaren..... se även: Länk |
|
Freddie_GBG |
Hasso: Tack för tipset med "sök inlägg". Det fanns som sagt ett antal inlägg i detta ämne. Efter att ha läst flera, känns som jag bör sikta på en Ditec-behandling :-)) Hoppas det finns någon bra i Göteborgs-området. //Fredrik |
| Freddie: www.ditec.se | |
Freddie_GBG |
Gasar-Magnus: Tack! Ser att det fanns 3 stycken i Göteborg. Ska kolla priser/beställning imorgon. |
|
Som alldeles ny på detta forum (men läst här en del tidigare) men gammal i gården på flera andra bilvårdsforum så vill jag påtala att Ditecentusiasmen är enorm just här. Med detta vill jag inte påstå någonting (det bygger säkert på erfarenhet och kunskap), det är bara en objektiv reflektion. Har man besvärliga repor eller misslyckas med poleringen själv så är det dags att bege sig till proffsen. Gillar man dock lite frisk luft, motion och vill ha full koll på skicket på sin lack så rekommenderar jag att man hellre vaxar sin lack själv (slutbehandling med ett bra flytande hårdvax) istället för att lackskydda den. Visst får man behandla oftare, men man säkrar att stenskott upptäcks och behandlas i tid och att man i övrigt sköter alla delar av lacken korrekt. Jag vet att det är många bilentusiaster här som gärna lägger ordentligt med pengar på sin bil, men för många andra kan inlämnandet i praktiken leda till sämre bilvård, då man förlitar sig på avfettning + högtryck och i bästa fall en handtvätt efter att den har blivit behandlad. Man missar den - enligt mig - nödvändiga regelbundna kontroll som sker när man sköter bilen själv. Men jag har fått en känsla av att de flesta här kollar sina lacker noga i vilket fall :o) Länk |
|
|
Har Perma-Shine behandlad Mini Cooper sedan mars -99. Det fungerar kanon. Kanonlätt att hålla rent, bra avfettning och ordentlig tvätt ger ren/blank plåt. Inte tillstymmelse till asfaltsprickar eller annat irriterande. Cooper har i år stått under vintern för första gången sedan inköp -97, körts annars sommar som vinter och jag är mycket nöjd med Perma Shine behandlingen. Har dock ingen erfarenhet av andra behandlingar för jämförelse vad som är bäst/pris osv. Vet dock att mitt lackskydd fungerar kanon. Finns några ställen i Gbg som utför detta, se gula sidorna -bilvård. ArctisZ3 |
|
|
Min bil är lackskyddad (Ditec) och för det mesta räcker det med att skölja av den under högtryck för att hålla lacken ren. I vissa fall lätt avfettning eller schamponering. Är kanonnöjd med skyddet annars. /D |
|
|
Min bil är Mrcap och jag är mer än nöjd:))det är till ock med så att Asken tycker att den ser bra ut:) dominik: Blir bilen klar tills i morgon? |
|
|
starre>>>snyft, snyft: den skall in på verkstad först den 14:e april men den är körduglig som den är nu, dvs bakvagnen verkar inte tagit någon skada vid smällen. Så summa sumarum ser den byxlös ut baktill med FETA utblås, hehehehe (ser lite komiskt ut faktiskt utan halva bakre spoilern. Men, men, skall försöka komma och beskåda härligheterna imorgon en kort stund, jobbar 12.45 så det lär nog inte bli ett långt besök. /D |
|
|
Freddie: Är helt nöjd med min TefCar behandling! Synd att Du inte bor i närheten, har bra kontakt med TefCar Center i stan som utför lackföregling till mycket bra pris! ;-) Länk MVH/Andrè |
|
|
Vad man än väljer så ska man iafl undvika DiamondBrite vilket jag har förstahands erfarenhet av. Förutom att bilen blev sträv och svårare att hålla ren, så blev bilen blankare med vanligt vax. TefCar och Ditec är dock helt ok... /Pär |
|
|
Kan tillägga att om det är någon som går i lackförseglingstankar så skicka ett @ Kan fixa kanonpriser hos TefCar i Västerås. :)) Bara att höra av sig! Länk MVH/Andrè |
|
|
Andre>>>Polacy zawsze sobie dadza rade i kombinuja na maxa:) /D |
|
|
Dominik: Siemka! Cynk od Alberta czy? :-) Länk MVH/Andrè |
|
|
Papi>>niom, znamy sie od paru ladnych......... /D |
|
|
D: Napewno, ale jakos nie moge skojarzyc! Przypomnij moze, gdzie i kiedy? ;-) Länk MVH/Andrè |
|
|
Får mig osökt att tänka på den gamla godingen om hur man känner igen en Polsk bil..... Jo, Polacken!! |
|
|
:)) Funkar än... |
|
|
Gasar-Magnus: Så klart! ;-) Länk MVH/Andrè |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.