AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
726

Varför exploderar min Luftmassemätare hela tiden? :)

Sj
98
Sjn
518i -88
Verkar aldrig riktigt få ihop den här bilen. :( 518 -m10 88

Har bytt topp på bilen då den gamla hade sprickor. Men när jag försöker att starta den så baktänder den ganska hårt. Metalskyddet på Luftmassemätaren flyger iväg. Silver tejp verkar inte räcka :)

Den gjorde detta även med den trasiga toppen innan jag bytte. Trodde att det berodde på sprickorna då.

Tändkablarna skall sitta rätt i 1-3-4-2 om jag kommer ihåg rätt. Stämmer den ordningen?

Man kan se att det rinner ner soppa i gummi slangen mellan luftfilter och insug, men det har jag hört att det gör på hela bilar också?

Bilen startar dock lätt, men dör efter ett par sekunder. Alternativt med en smäll. Dock låter den och går bra de sekunderna, så tändkablar och sånt borde vara ok tycker jag.

Vad/hur skall jag felsöka testa? Någon som råkat ut för detta?

Kanske går det att "tvinga" igång den, men det känns inte så kul att sputa massa startgas och gasa när den baktänder.

Tacksam för hjälp! Mvh // Stefan
dalldall
vid såna smällar är det ganska säkert nåt i tändningen som står fel/kam o vev!

På en 518i 87 jag hade var det tändmodulen
Sj
98
Sjn
518i -88
Tror att tändningen står "ok" iallafall eftersom den uppförde sig likadant innan topp bytet också.

Tändmodulen låter intressant! Hade du precis samma sak? Bara att byta? Nån som vet hur man kan kolla om det är den?

Mvh // Stefan
Se till att alla luftslangar, oljestickan och så vidare är på plats och tätta.
Annars kolla tändningen och kamen.

_________
Finns numera i Galleriet

Länk
Se till att alla luftslangar, oljestickan och så vidare är på plats och tätta.
Annars kolla tändningen och kamen.

_________
Finns numera i Galleriet

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja du skjuter det så är det nått fel på tändingen bilen står för högtänd om det skjuter i insuget och för lågt om det skjuter i avgaset.Men det kan bero på felkuggad fördelare,tändkablarna kan vara fel i stoppade i fördelaren trots rätt ordning dvs kommer inte rätt cylinder att tända vid rätt tillfälle.kamaxel nån kuggfel??
många elimentära faktorer som man måste ta hänsyn till. en sak till olika bilar så roterar fördelare antingen medsols eller motsols som är vanligast.
en kompis bogserade sin kadett flera kvarter spottande och fräsande innan jag tittade till bilen och konsterade att han fick plocka om tändföljden i medsols ordning, bilen startade bara han nuddade nyckeln sedan.Ett kul minne:)

///MVH Hasso
Länk

Jag har skjutit två L-mätare på ett år men däremellan har den gått väldigt bra förutom på sista tiden då den misständer vid gaspådrag ibland (varannan gång jag kör ungefär)
Fördelaren är helt ok och jag hittar inga luft eller benisnslangar som är kassa. Kan det vara tändstiften eller tändkablarna? fast borde den inte gå kasst hela tiden då?
Sj
98
Sjn
518i -88
Tändföljden borde ju vara rätt eftersom den går rent och fint, den korta stunden den går? Kollat vilket håll den går åt noggrant också.

Funderade på Kall starts spridaren. Kanske skulle den kunna vara defekt på något sätt ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.