|
|
|
|---|---|
|
Fick nedslag på 5 punkter.. Handbroms rörelsereserv för kort. handbroms verkan vänster bak ur funktion. glapp , spindelleder. färdbroms höger fram anliggning. färdbroms höger bak anliggning. Spindellederna vet jag och det ska göras i veckan.. Men de andra sakerna, anliggande bromsar? kan det hjälpa om man byter bromsbackarna bak o bromsbeläggen fram, samt luftar systemet? Tacksam för tips!!!! Mvh | |
|
Troligtvis inte. Kärvar det är detta oftast beroende på att kolvarna kärvat i oken eller cylindrarna. Oftast går det att smörja upp och "motionera" kolvarna så det funkar tillfredsställande igen. Funkar inte det får man köpa nya ok eller hjulcylindrar. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Besiktigade bilen i fosie, och det var en sur gubbe som tyckte att jag kunde ha åtgärdat detta innan jag åkte in.. Så han var inte särskilt benägen att förklara för mig vad felen egentligen var, utan jag fick bara pappret efteråt trots att jag stod brevid honom under hela besiktningen.. Kan jesperado kanske fixa så man slipper stå i kö i flera timmar för en efterkontroll om en månad? Tack för tipset! |
|
|
Ring 0771-600600 och boka en tid. Ringer du nu direkt så bör det inte vara några problem. Finns det inga tider första gången du ringer så prova på morgonen, runt 8-9 tiden, då läggs det oftast ut nya tider... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
En fråga till! Handbromsbackar bak har man väl bara om man har skivor bak?? |
|
Len |
Har du bromsbackar bak så fungerar även handbromsen på dom. Beläggen behöver ju inte vara nedslitna, saker kan ha rostat ihop eller så kan det ha läckt bromsvätska på beläggen . Bara att plocka bort beläggen fram och se till så att bromsok och belägg kan röra sig fritt. Bak är det bara att ta loss trummorna (om det nu var sådana) genom att först lossa en insex skruv samt troligen justera ned backarna med den trim-mutter som befinner sig nedtill, men ngt över bromscylindern. Och sedan kolla vad som blivi fel. Om bromsarna blivit så dåliga så tyder det på dåligt underhåll av åket. Har man tur så åker man då bara dit hos Bilprovningen....dvs slipper att krocka ute på vägen. När det rullar så rullar det! Och när det stoppas så kostar det. len |
|
I brist av tid så lämnar jag istället in den.. får allt fixat på en dag för 3000 och då besiktigar verkstaden den till mig också.. Tyckte det var ett rimligt pris! |
|
|
Hade samma fel, angående anliggande broms fram... vänster sida.. väntade dock inte tills besiktningen, utan rev loss o kikade.. såg då att ena styrpinnen hade rostat fast i okfästet.. därför kunde inte oket röra sig i sidled.. tog loss, bankade, värmde o voila.. funkade fint efter en stund. :) inga problem sedan dess.. får underhålla styrpinnarnas gummidamasker så ska det nog inte hända nån mer gång.. styrpinnar är inte det första man sliter ner direkt. :) --------------------- .. vassast på ön ;) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.