|
|
|
|---|---|
| Jag har upptäckt en skum elkontakt/givare som sitter framtill på motorn, den sitter vid den stora remskivan (kamaxeldrevet.) Bilen är en 525i -90 M20 B25. Känner givaren av varvtal eller något liknande? Vad är denna givare till för? Kan den orsaka problem med starten? Min är lite svårstartad när motorn är ljummen. | |
| Fel av mig... Jag menade vid den stora remskivan=Vevaxeldrevet! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Impulsgivare för varvtal/ mm låter det som på din beskrivning så du är nog inne på rätt gissning själv. att bilen är svårtstartad ljummen kan beror på en tempgivare för kallstaren tex. Som slår ifrån för tidigt så att den lurar elektronicen att motorn är varmare än den är. en idé ///MVH Hasso Länk |
| Tack Hasso! Men vad är då denna givare till för? Är det helt enkelt givaren till varvräknaren i instrumentpanelen? Eller har den någon mer funktion? Ja, kallstartsventilen har jag varit inne på som felkälla till ljummen start... Men jag har inte rivit den och tittat ännu... Ska göra det vid Inspection2 snart. | |
| Om du menar givaren på den kuggade remskivan så har den med bränsleinsprutningen att göra. Det satt en skiva från en tidig 525 (ej vanos) på min bil när jag köpte den. Detta resulterade i att bensin blandades med oljan. Det var en fiffig mekaniker på BMW som listade ut detta. Bilen gick inte igenom besiktnngen pga på tok för höga avgasvärden. Bytte till en "vanosskiva" sen var allt frid och fröjd. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den har nog lite olika funktoner beroende vilken bil den sitter på, e34 med fördelare och utan som exempel,den läser nog av tändläget/och varvtal bla på de nyare. Själv kallstartsventilen behöver det ju inte vara fel på iofs.utan den tempgivare som styr denna. ///MVH Hasso Länk |
|
Ja visst ja, BMW kallade den för tändlägesgivare. Mvh Lassemann |
|
| Kan denna givare orsaka oljud om den är dålig? | |
|
per_j82:Om du menar tändlägesgivaren så har har jag mycket mycket svårt att tro att den ska orsaka något ljud alls =) //Roffa ----- Länk |
|
| Är det någon som kan beskriva hur denna "tändlägesgivare" fungerar och hur den är konstruerad? Kan man ta bort den och göra rent den på något sätt kanske? Vad kostar en ny? | |
| Jag har fått nya tips om vad som kan orsaka min svåra start när bilen är ljummen. Det kan vara en temperaturgivare som är trasig. Givaren sitter på termostathuset. Problemet är att på min bil sitter där 2 givare, 1 brun och en 1 blå. Vad går dessa 2 givare till? Jag misstänker att 1 går till tempmätaren i instrumentpanelen och den andra går till kallstartsventilen? Kan man mäta upp dessa 2 givare? Hur fungerar dem? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.