AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.320

Vilken Intercooler får plats?

Nån som vet vilka intercoolers man får plats med utan större ingrepp på en 325i -88? Effekten ligger på runt 400hk.

Tack på förhand!

//Matte
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Hej!

Det beror på hur och vart du vill placera den, Jag förmodar att du vill ha in den i "hålet" framför kylaren. Det vet jag inte så mycket om. Jag gjorde så här: Jag tog en intercooler från Volvo 240/740, och placerade den där kylarn sitter. Sedan satte jag kylaren bakom intercoolern. Det blev jävligt tight men det gick. Orginal fläkten fick givetvis inte platts, så jag satte en elfläkt från en Audi S4 framför intercoolern.

Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Jag skulle tippa att en EVO6 IC skulle få plats det är en bra IC för inte helt orimliga pengar... Fast gratis är den väl inte.

Bonje hur går det för dig med bilen??

//Jesper
Visa användare
1.114
Bonje
Tjena!

Jovars..... jag går otåligt väntande på att Potanen ska få fart på sin rullande.
Just nu laddar jag 0,35 bar, och kör jämt med en
M5:a 3,6.
Så det kan nog bli riktigt kul när man får börja ladda lite! :-)

Du Jesper... Det är så här, jag och en kompis har planer på att bygga en ganska potent bil tillsammans. Det blir nog en E30 med 2,5l 24 ventils motorn.
Givetvis med överladdning! Och nu snackar vi om en "RIKTIG" motor, smidda kolvar och stakar kanske borra upp den till 2,8 liter mm. (Man kan ju kosta på lite extra när man är två)

Jag grunnar över om vilken motor vi ska bygga på?!
-93 så kom ju den med vanos på insugs kammen, jag vet inte om det är till för eller nackdel. Vet du?
Har du några tipps om hur vi ska bygga tex dubbelturbo eller inte. Lite för och nackdelar om det vore fint!
Tja du kan väl bidra med lite idèer och erfarenheter av tidigare byggen.

MVH. /Bonje
Visa användare
1.114
Bonje
Fan va trög man är då......
Här sitter man och försöker sälja en GIK Intercooler som har setat i en E30. Och så reagerar jag inte när du "Bmw Matte" frågar om just det.
Jo jag har en GIK Intercooler som är 200mm bred 300mm hög och 55mm tjock.
Måtten är på själva cellpaketet.
jag har anonserat ut den på BMW Börsen för 1500:-
Ocvh den har setat framför kylaren på en 325:a E30

tr
197
tretjufemman
BMW 325 -94 turbo
powered by KKK
Bonje, vad har du gjort med din maskin...
Bonje: Ring mig på 070-7480361 är mycket intresserad av Intercoolern.

//Matte
Visa användare
1.114
Bonje
Till "tretjufemman"

Bottendel orginal, topp renoverad (mira frästa säten slipade ventiler och nya styrningar, tätningar) 272 grades kam och polerade insug och avgaskanaler.
Orörd komp= 8,8.1
6 pucks sinterlamell från Dalhems och 455Nm tryckplatta. Orginal låda, 25% diff med 3,43 i utväxling.
Grenrör: Gutet (fabrikat okänt)
Turbo: Rotomaster T04B,
Intercooler: Volvo740/240, placerad där kylarn sitter från början.(kylarn sitter nu mellan intercoolern och motorn. Det blev lite Tight!!!!)
3" avgassystem från turbo och bakåt, en hjuddämpare.
Separat Audi S4 westgate
Spridare: Volvo 850R flödar 366cm3/min vid 3bars tryck
Tändning och bränslesystem: ProSpark

Je
722
Jesper_w
Är kompen verkligen inte högre än 8,8 i 325:ans motor?? Det låter ju som en ypperlig kompression..

Har du bänkat bilen än då??

//Jesper
Visa användare
1.114
Bonje
Tjena!

Jag ringde Potanen i förmidfdags, han sa att om jag har extrem tur så hinner han mappa innan veckan är slut. Men förmodligen så kör vi nästa vecka.

Då är det bara till och hålla tummarna för att grejjorna håller!

bmwandreas
Bonje:
Jag har 92ans 24 ventilsmotor i min e-30,portad kompsänkt,nyrenoverad,och ett riktigt grenrör och holset hx 40 turbo och vatten/luft kyld intercooler.
Nån dubbelturbo får nog alldrig plats med,det blir så jävla trångt bara för motorn är mycket större.
Ska bli kul att få ihop allt och köra nästa vår
/Andreas
Je
722
Jesper_w
Jag vet inte riktigt vilken motor som är lämpligast osv... Men jag kan ju bara tänka mig att en 24V maskin skulle vara väldigt lämplig att bygga på...

Jag har själv en motor på G som jag eventuellt tänkte bygga på till sommaren... Hmm, men vi får väl se vad det blir....

Visst kan jag vara behjälplig med tips osv..... Eventuellt så skulle vi kanske ta det över telefonen.

Någon som vet om dieselveven passar i den nyare 24V motorn??

//Jesper
Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
Tjena Bonje..

hur går det med bilen.? mappat den än?
väntar på resulat...!!

VH Kilander

(12.3s 192km/h)
Visa användare
1.114
Bonje
Hej på er!

Nu har jag mappat!

Det gick bra, ända tills vi skulle höja laddtrycket.
Trycket var inställt på 0,4 bar när jg kom dit.
När det blev dags att höja så kom vi bara till 0,5 bar,
då var justerskruven i botten på westgaten. Vi försökte hitta en "pys ventil" och montera på slangen till westgaten för att lura den.
Men vi hittade ingen.

Motorn gav: 263,4 HP vid 5400 R/min vid 0,5 bars tryck.
Senare på dan så fixade jag en pys ventil och monterade den, nu är trycket ställt på 0,9 bar.
Jag ska iväg för att få effekt uppgift på motorn så snart som möjligt.

Efter att jag har hittat stället där den drar tjuvluft.
Helt plötsligt när jag startade motorn en gång så stog tomgången på 1200 varv, och när jag slår på elfläkten så generatorn får jobba lite mera så vandrade den tomgången mellan 800-1250 varv. När jag tittar på lamda displayen så vandrar den också upp och ner, samma sak när jag kör på landsväg med jämn gas.
Lmda displayen: alla dioderna faller bort och motorn börjar hakka lite och går för snålt.
Motorn går bra vid laddtryck och lamdan ser bra ut
Det måste ju vara att den tar tjuvluft någonstans!?
Och isf. måste det ju vara efter gas spjället, eftersom jag inte har någon luftmängd mätare så spelar det ingen roll om den suger tex. genom dumpventilen.
Någon som har något annat förslag eller tipps om vart den kan suga luft?
Jag ska prova i idag när jag har vaknat, och spruta med lite startgas för att hitta felet.

Kilander, Jag har också en Audi westgate. (såg att du också hade en) Har du bytt fjäder i den eller kör du också med pys? föresten har du fixat bilen sedan insidenten på Kinnikulle?

Häldre liten och rapp än stor och slapp!!
Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
Hej..

kul att du fått fart på grejorna..!
jo jag kör med Audi westgate, har inte hittat nån hårdare fjäder utan stoppade lite provisoriskt i 2 st till (mindre..) men det räckte inte så det blev till att bygga en regäl pysventil.. så nu laddar den drygt 2kg när skruven är helt nerskruvad.!! men det ska bli mera.!!

Föresten:Viby racing, är det inte dom som bygger Posparkspruten.?
du vet möjligtvis inte om dom är duktiga på Haltech E6k.? och hur mkt effekt dom kan bromsa på sin landsväg..?

MVH Kilander

(12.3s 192km/h)
Je
722
Jesper_w
Hej......

Det är de som bygger eller åtmonstone är "GENERALAGENT" för Pro Spark, visst kan de mappa Haltechen men jag vet att de inte alls är speciellt sugna på att göra det.

Enligt uppgifter som firman själva lämnat ut så har de bromsat ca 1200 hp som max.

Min 633:a bromsade 512hk vid 0,95 och 580 vid 1,35 bar. Men då jag justerat en hel del själv efter bromsningen så kan jag inte tro annat än att motorn lämnade över 600hk och en bit över 800NM fortfarande med samma tryck.

Problemet med firman är att de inte "maxar" när de bromsar utan att de lägger sig på en väldigt "säker" nivå. Jag justerade drygt 5 grader på tändning justerade soppan osv efter att jag bänkat min maskin.

Det är problem med att den läcker över toppackning vid högt ladtryck, Kilander hur har du löst ditt toppacknings problem?? Jag vill minnas att du använde dig av en kopparpackning?? Men exakt hur löste ni det?

//Jesper
Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
Hej jesper.

ok, men det låter ju bra. får väll bli en tur dit i vinter och se om man kan få lite fart i grejorna..!

jo det där med toppacknigen hadde jag åxå problem med. först hadde jag bara koppar packning men det läckte vid högre laddtryck, så vi gjorde ringar av 0,3 lr. 0,4 mm rostfri tråd, och bara la dessa mellan blocket och en glödgad kopparpackning.. och resultatet blev tätt..!

//Kilander

(12.3s 192km/h)
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Passar en intercooler från Saab9-3 i e30:n utan stora mods?
(Blir budgetbygge antagligen till sommarn,hittade en billig sådan.)

Nå okej grejer eller skit?
ska ladda max 0,5 till sommaren 325 e30-88.
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
*upp*
ingen som sett en dylik?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.