AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
796

tips på ljudbygge?

Th
85
Thomas22
m535i E28
hejsan skulle behöva lite tips på ljudbygge i en cabbe tacksam för svar
Robsarve
tja,

vad hade du tänkt uppnå och hur mycket hade du tänkt lägga?
Th
85
Thomas22
m535i E28
hmmm kanske 20 papp,har du några ideer?
jeppe_L
hade jag varit dig...så hade jag gått till en firma o sagt: jag har 20 papp o lägga på ljud. så plockar dom fram grejer som kan passa bra, då blir det garanterat bra!

kan rekomendera nårdik, www.nardik.se ......jag har köpt alla mina grejer där....mycke duktiga o bra priser.

lycka till!
Robsarve
En fyrasitsig cab är inte det lättaste att få bra ljud i...

Grundtipset är att sätta så mycket fram som möjligt.Baslåda i bagaget vill man ju inte heller ha eftersom det är litet till att börja med. Dessutom är effektiviteten under färd liten, då basen "blåser bort".

Vad är du mest ute efter bra ljud eller att impa på stan?
Th
85
Thomas22
m535i E28
jag är ute efte bra ljud i bilen,för så fort jag kör cab hör jag inget av ljudet...
Robsarve
Vilka dörrsidor har du? De med plats för högt placerat mellanregister och diskant, eller de vanliga?

20 papp sa du, skall det ingå en CD I det eller?
He
16
HenkeM3
M3 Coupé 1993
du kan få köpa baslåda och steg av mig som jag har haft i min m3 -93a det är mds basar 2 st 12 tumare fanatic power och ett mds steg fanatic power köpte de i januari .. pris 4500:-
ma
129
martin1980
320i (E30) -86
skippa baslåda, och satsta på kraftiga högtalare och slutsteg till dessa, det bör ge en hel del kräm en då utan baslåda

mk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Om du ser på min nätsida kan du se hur jag hade min baslåda i cabben. Det blev helt optimalt med 2 st 10" bak. Räcker länge med en oxå och då får du lite mer bagage kvar oxå. Det som är det bästa är att ljudet är nästan helt likt när taket är av.
Framme i bilen så sitter ju högtalarna relativt bra på golvet. Köp ett bra 5.25" system fram och bygg gärna ut dom lite så att du får vinklat upp dom.
Andvänd gärna orginalhögtalarna bak (om du vill spara in lite pengar där) med lite effekt och ta bort dom högsta och lägsta tonerna. Du behöver nog detta för att ha en chans till att få upp ljudbilden.

Lycka till!

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Robsarve
Hosse, lät detta verkligen bra när du körde på lite och hade taket nere?

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Absolut!
Nu var det en väldigt spesiell kombination av högtalare, låda och bil. Viktiga kriterier är;
- Sluten låda. Helt 100% tät, så fuska inte:-)
- 10" basar eller mindre (du får inte in större) som trivs bäst i sluten låda.
- kraftig låda (22 MDF med massa stabstag++)
- Lådan måste sitta stenhårt i bilen. Gör den inte det, hör du inte mycket:-)

Ljudkaratären jag fick var ganska torr/hård på basen. Precis som jag gillar det!. Jag hade ingen DSP eller annan ljud förvrängare, så jag fick den inte till att spela helt linjärt på några lägre toner, men gick man ännu lägre så lät det bra. Med andra ord så får du inte allt, men det låter väldigt bra.

Det spelade ingen roll i stortsett om jag hade taket på eller inte. Ôppnade jag bakluckan så blev det tyst då:-) Denna konstruktion använder hela bagagen som resonanslåda.

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.