AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.200

Körde nya e.55an idag.

Sida 4 av 5
Håller med Zolle. Efter några svarta MB år, så har dom ett mycket tilltalande designspråk på sina nuvarande modeller.
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Mersa är för bönder och pensionärer..

jimpa
208
nöjdet
530d Touring-99
jag åkte e55 idag och måste ta och erkänna att den går så in i. jag har åkt m5 e39 också men det här kändes värre. bara att erkänna att mb har ett litet försprång nu. men nya m5 blir farlig:)

Länk
Så inni bänken snabb e den. Rakt fram!!

M-POWER!!!!!!!!!

Länk NYA BILDER!!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Zolle,

Detta kan naturligtvis diskuteras in i det oändliga, men jag vill då RAKT påstå att det är MB som stannat upp i utvecklingen! Alla deras bilar ser ju för ett otränat öga likadana ut! Och till råga på allt finns de i alla möjliga storlekar och former (Vaneo, A-klass, Smart..ja HUGA!). Om de är snygga eller ej går inte ens att diskutera då det enbart är en fråga om smak och tycke.

Nej det är BMW som vågar ta friska tag designmässigt och det tror jag de vinner på i längden.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
I mina ögon är BMW passerade av samtliga premiumtillverkare vad det gäller deign. Det började balla ur med den fula copmacten och värre har det blivit. 7-serien är direkt motbjudande och den "nya" treserien med faceliften ser ut som om den drabbats av downs syndrom med sina sneda "ögon"... Urk. Det är synd att bilarna blivit fula då de trots allt har bra tekniska egenskaper. Tyvärr kan jag aldrig tänka mig att köpa en ful bil oavsett hur bra den än må vara. Är estet ända ut i fingertopparna... Så någon mer BMW blir det inte nästa gång dert skall bytas bil. Däremot har Mercedes bara blivit snyggare! Och Audi. Och SAAB. Och Volvo. Och Alfa Romeo. Och...
208
nöjdet
530d Touring-99
jag själv är helt såld i bmw men jag tycker att mb gör snyggare bilar för tillfället

Länk
An
156
Anders Alj
530iA Touring -02
635csi -88
323i Touring -96
Jag tror att BMW bilarna kommer att bli snyggare och snyggare från och med nu. Vad grundar jag då detta på? Jo en tendens jag har sett som nu BMW ger sig in på. När man börjar med ett designspråk så gör man en till synes riktigt udda bill först. Folk är tveksamma. Nästa bil med det nya designspråket blir bättre och sedan rullar det på uppåt. När tredje bilen med det nya designspråket är producerad så upptäcker man hur snygg den, och ibland dess föregångare är. Exempel:

FUL SOM STRYK --> FAN VAD SNYGG DEN ÄR!

Senaste A6 --> Senaste A4

E-klass -95 E-klass -02

Volvo S80 Volvo S60

När man som audi och mercedes sen bara fortsatt på samma formspråk så tenderar bilarna återigen att bli lika och menlösa men då är det dags för en ny udda och lite konstig skapelse som ska leda vägen igen. Samma sak med BMW. När man arbetat lite med det nya formspråket så kommer bilarna att se riktigt bra ut.
Perkka
Anders W: Såg att bilen din är till salu förresten (lite ot)

Mvh Per

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag har svårt att se någon 3 serie/ 4 serie som kan slå dagnes e46 M3 design. Framförallt eftersom bilarna bara blir större och större.
19 man
Intressant att se att detta med att visa musklerna verkligen fungerar i praktiken! Dvs om inte M-B hade spräckt 400 hk-vallen för första gången sedan -92, och Audi kommit med sin första 400+ hk -bil, hade man inte seriöst (som vissa här) övervägt ex. M-B som alternativ till BMW?
Och ändå har de flesta, vågar jag påstå, av dessa tvivlare inte råd att köpa en ny E55 AMG eller en RS6. Magin från dessa bilar smittar av sig, och helt plötsligt ökar importen av "gamla" E55, C43 mm. En C320 blir plötsligt lite mindre gubbig osv...

Ang BMW's designspråk håller jag med Anders Alj, och är stolt över att BMW går i bräschen för ett nytänkande inom design!
Om det är nytänkande med fula bilar så ligger även Hyundai och Kia i bräschen... :-)
Bjoerck,

Är verkligen faceliftet på 3-serien urk? Jag har börjat tycka det är riktigt snyggt. Ser aggressivare ut i min mening. Titta på denna bild så kan du jämföra med gamla fronten som står bredvid: Länk
Länk

Jag har bara lite svårt att förstå att man tycker det är fult.
Personligen anser jag att faceliften av 3-serien är mycket lyckad. Hade jag vetat att coupen skulle börja säljas året efter inköpet av min nuvarande hade jag kanske övervägt att ge mig till tåls med nybilen. Dock är jag kanonnöjd med sedanen jag har nu och vid nästa bilbyte lär det bli den faceliftade 330ci.

/D

Den nya faceliften på 3 serien e skitsnygg!!

Såg bilder på den först nu, WOW!! Riktigt lyckad!

M-POWER!!!!!!!!!

Länk NYA BILDER!!
viobebe
Jag tyckte att nya 7-serien var ful när den introducerades,men nu

tycker jag att den blir bara snyggare och snyggare, speciellt i silver

760i är en dräpare, mkt fetare än M-B S klass.Handen på hjärtat

hur många tyckte att E36 var snygg när den introducerades och

skulle ersätta E30 , de flesta tyckte att den var gräslig men med

tiden vänjde man sig och detsamma gäller 7-serien.
An
156
Anders Alj
530iA Touring -02
635csi -88
323i Touring -96
Det är klart att många nya bilar klassas som fula om man inte har bilar från en ny generation att jämföra med. Hade alla varit lika formkonservativa som bjoerck hade bilarnas utseende inte kommit längre än till tretiotalets början.
"Nej. Ska man börja integrera skärmarna, hur kan man göra nåt så vidrigt?! Skärmarna ska ju vara separerade från kaross. Så är det på både motorcyklar och tidigare bilar och så ska det alltid vara. Det här är den sista nya bil jag ska köpa. Man vill ju inte ha en ful bil..." Så sa många när man började göra mer aerodynamiska bilar och det är ju ungefär på den nivån många befinner sig nu också... Angående hyundai och kia så har de ju inget formspråk. Varje ny modell som spottas ut har inget i designen gemensamt med tidigare modell. Det är ju det som är själva grejen. Man ska trotts nya, vågade linjer på nåt sätt ändå kunna se vad det är för bil. Möter jag en BMW på flera hundra meters håll så ser jag fortfarande att det är en BMW. Om det är en E60, en E34 eller en E9 syns inte på avståndet men jag ser att det är en BMW!
Det är inte fråga om någon formkonservatism Anders Alj. Jag anser bara att BMW tappat sitt en gång så vackra formspråk. Det finns ingen harmoni i linjerna. Ofta får jag bilden av att många BMW-anhängare tvingar sig själv att tycka att BMW:s nya formspråk är läckert just för att det är en BMW... Förr var BMW helt ledande när det handlade om BMW. De flesta tyckte att BMW var en mycket snygg bil. Idag rynkar många på näsan när de ser en ny BMW.

Många andra märken har lyckats väl med sin form-revolt. Volvo, Ford, Citroen, Renault, Peugeot, Alfa Romeo, Mercedes och Audi är exempel på andra biltillverkare som gör snyggare bilar idag än förra generationens modeller. BMW har gjort ett tappert försök och jag hoppas verkligen det kommer något vettigt av de allt för vulgära modellerna som lanserats den senaste tiden.

Tror inte många vågar hävda att BMW E65 är snyggare än Audi A8, Mercedes S-klass eller för all del Jaguars XJ? Försäljningssiffrorna för E65 är också högst medioker och facelift är på gång redan...

Förklara gärna för mig Anders på vilket sätt BMW revolutionerat med sin nya design? Vad kommer alla andra tillverkare efterapa från BMW med de nya modellerna? Kan sträcka mig till att angel-eyes kan dyka upp hos fler märken men i övrigt finner jag inget värt att planka.
För att citera mig själv: "Förr var BMW helt ledande när det handlade om BMW" Lustig kommentar! :-) "...när det handlade om design" skall det vara och inget annat. Ursäkta!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
bjoerck,

"Förr var BMW helt ledande när det handlade om BMW." - Hehehe, vore det inte lite märkligt om Hyundai var ledande när det handlade om BMW? ;-))))

Jag hävdar bestämt att E65 är snyggare än MB S, och framförallt ENORMT MYCKET snyggare än Audi A8(Svullen A4) och Jaguar XJ(vadå konservativ?).

Och nej, detta beror inte på att jag "tvingar mig själv till att tycka så". När jag såg E65 på bild första gången blev jag livrädd och tyckte att den var grotesk. Efter att ha skådat den X antal gånger från alla möjliga vinklar är jag förälskad. Z4 var kärlek vid första ögonkastet, redan på bild. E60 uttalar jag mig inte om förrän jag sett den IRL, håller på att smälta fronten.

Instämmer för övrigt med din lista över tillverkare som lyckats med "stilbyte".

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.