|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Rocketboy motorn är en original 3.8 inget jänkejärn G-UNIT |
|
|
Farre M!! Släng på en kompressor på m5an o plocka ut en jäkla massa hästar o se hur länge den håller???? M har ju svårt att få deras maskiner att hålla för det effektuttag de nu har. OM du e insatt så vet du vad jag pratar om!! Både m3an som haft enorma problem och m5an har haft en del strul den med!! M-POWER!!!!!!!!! Länk |
|
|
Varför skulle man ta bort kompressorn när den är utrustad med kompressor som standard?? Isåfall bör M5:an bli av med många av dess "unika" delar. Då blir jämförelsen E500 mot 540i istället. Helt orimliga resonemang!! E55 är klart snabbare än M5. Eftersom E55:ans 4:e växel är växlad lika med M5:ans 5:e växel är det mer passande att jämföra de siffrorna och vi får då fram att E55 är snabbare även i segdragning. Lägg därtill att E55:an har betydligt lägre bakaxelutväxling. |
|
|
Också detta överladdningsresonemang *suck* Isåfall fuskar ju M5:an i kurvorna eftersom den har aluminium i hjulupphängningen. Tänk om E55:an hade det. Bla bla bla.. MB:n är en grym bil, men tydligen skall den ju vara trevligare att åka än att köra, men det kanske någon som har kört/åkt den bekräfta eller dementera. |
|
Zafiro |
Tycker ni inte själva att E55 borde vara snabbare än M5, får ju tänka på att M5 är en gammal modell. Nya E55AMG är ju en helt ny bil med en ny motor. Mercedes må bygga snabba bilar men de borde även satsa på mer sportighet. Det här tjaffset kan pågå i evigheter, när nya M5 kommer ja då kan vi börja gnälla om vilken som är snabbast. Detta är fakta, tror på det eller ej men M5 har bättre segdragning i dessa register iallafall Sportauto: 80-120km/h, 4/5växel M5/4,9s/5,8s RS6/4,9s/6,7s E55/5,6s/7,4s 80-140km/h, 4/5växel M5/7,3s/8,9s RS6/7,4s/9,9s E55/8,4s/10,8s 80-180km/h, 4/5växel M5/13,0s/15,7s RS6/12,8/17,3s E55/14,2s/18,3s |
|
Zafiro: Du är riktigt komisk när Du med den druknes envishet försöker hävda att M5 är värre än E55 AMG trots att Anders.W, som är en M5-ägare, hävdar att E55 AMG är snabbare! Detta dessutom efter att nyligen ha kört en E55 AMG. BMW bygger inte de absolut snabbaste bilarna. Punkt. Ditt resonemang kring överladdning är direkt löjeväckande! Är det inte lättare att erkänna att både Audi och Mercedes bygger överladdade motorer med både urkraft och finess? Så länge inte BMW kommer bygga överladdade bilar kommer de aldrig bli snabbare än de värsta modellerna av Mercedes och Audi (och då menar jag inte segdragningsegenskaper utan fullgasaccelerationer genom växlarna. De siffror Du så stolt deklarerat är dock inte värda någonting eftersom både Mercedes och Audi är utrustade med automatlåda vilket omöjliggör jämförelser med den manuellt växlade M5:an...). Mercedes CL55 AMG med kompressorladdad motor gör 0-300 km/h på strax över 30 sek. Det är RIKTIGT snabbt. Betänk även att Mercedes inom kort kommer lansera CL65 AMG med ännu värre prestanda. Att matcha fartmonster som dessa med icke-överladdade motorer är i det närmaste omöjligt. Om det är nödvändigt att matcha dessa bestar är dock en annan fråga som jag lämnar därhän. |
|
|
Zafiro: Du är riktigt komisk när Du med den druknes envishet försöker hävda att M5 är värre än E55 AMG trots att Anders.W, som är en M5-ägare, hävdar att E55 AMG är snabbare! Detta dessutom efter att nyligen ha kört en E55 AMG. BMW bygger inte de absolut snabbaste bilarna. Punkt. Ditt resonemang kring överladdning är direkt löjeväckande! Är det inte lättare att erkänna att både Audi och Mercedes bygger överladdade motorer med både urkraft och finess? Så länge inte BMW kommer bygga överladdade bilar kommer de aldrig bli snabbare än de värsta modellerna av Mercedes och Audi (och då menar jag inte segdragningsegenskaper utan fullgasaccelerationer genom växlarna. De siffror Du så stolt deklarerat är dock inte värda någonting eftersom både Mercedes och Audi är utrustade med automatlåda vilket omöjliggör jämförelser med den manuellt växlade M5:an...). Mercedes CL55 AMG med kompressorladdad motor gör 0-300 km/h på strax över 30 sek. Det är RIKTIGT snabbt. Betänk även att Mercedes inom kort kommer lansera CL65 AMG med ännu värre prestanda. Att matcha fartmonster som dessa med icke-överladdade motorer är i det närmaste omöjligt. Om det är nödvändigt att matcha dessa bestar är dock en annan fråga som jag lämnar därhän. |
|
|
Man får ju inte glömma bort att man kan jobba med vikt och aerodynamik också, bl a detta är ju anledningarna till att E39 M5 hänger med så bra som den gör och den är ju tom aningen snabbare än RS6 i högre farter, avsaknad av överladdning till trots. Med än lägre vikt och bättre aerodynamik så har kommande M5 iaf en teroretisk chans men det återstår och se hur det blir med det. |
|
|
Hade inte den gamla versionen av E-karossen extremt lågt luftmotstånd? Jag har svårt att tro att den nya är sämre. E55 må vara snabb, men att inte ens kunna få manuell låda (gäller även C43(?)) säger ju en hel del om dess tänkta kundkrets. |
|
rocketboy |
Farre ok 3,8 liters orginal motor som är trimmad till 509 hk utan överladdning. Det innebär ju att den lämnar 134hk per liter slagvolym. Vid vilket vartal är max effekten om man får fråga ??? |
Zafiro |
Ja detverkar som man skapar debatt än en gång. Bjoerck/ Blanda inte in mig i kompressor eller inte, jag ski... fullständigt om det är turbo eller inte. Huvudsaken man är nöjd med sin bil. Automat säger du, ja dessa bilar är ju inte jämförbara, det finns ju inget rättvisst mellan dessa bilar. Jag har inte heller sagt att M5 rastar E55, men den gör det iallafall i de hastigheter jag skrev tidigare. Det är ju helt ointressant vilken som är snabbast 0-100km/h, för mig är det viktigare med en bil som är snabb när jag tex behöver köra om. Rödljusrace imponerar inte på mig. Sen finns det väl en anledning varför inte sugmotorer och turbomotorer tävlar i samma klasser vid banracing? Jag tycker bmw ska undvika extra tillsatser i sina bilar så länge det går, sugmotorer är en del av bmws signum. Hur var det med förra generation E55, inte hade den några extra som turbo, de var väl rätt jämnsnabba då men nu när de använt kompressor först då är de ett steg längre än BMW. som sagt ,det verkar tydligen vara så att M5 är den sportigaste av dem två, även Anders W säger så. Att bygga en snabb bil raktfram det kan vem som helst göra tom Skoda skulle bygga en bil som rastar både M5,RS6 och E55 AMG. den där CL65, vad tror du inte den kommer kosta, minst 1,5 miljoner, då köper jag hellre en Porsche 911 turbo. Inte ens bmw har en bil idag som kostar så mycket. Då kan vi inte jämföra dem med för mercan är så mycket dyrare..... |
|
Körde SL 55 AMG Kompressor nu, har lagat den efter en liten påkörning av en stackars räv. När ägaren till bilen, kom för att betala självrisken frågade han om jag ville ta en sväng.. OMMM,,, Det var det djävligaste jag kört,, har då kört en hel del olika bilar. Men den var lite för dyr för mig..... 1,6 miljoner Men kul var det.. Micke.. Länk |
|
|
"Att bygga en snabb bil raktfram det kan vem som helst göra tom Skoda skulle bygga en bil som rastar både M5,RS6 och E55 AMG." Det ÄR väl Skoda som bygger RS6? Eller? :) -- fjalar |
|
|
Anders.W: Så mycket som du snackar ner din M5:a så låter det som om en Fiat Pundo skulle slå den i prestande. Tror jag letar reda på en sån och åker med till Ringen istället.. Vi vet i alla fall att den går fortare än en V70..he he Nu tycker jag du ska sluta svära och hålla med om att BMW-Rules ... Merca bättre än BMW..pyttsan! För egen del är jag och kommer alltid att vara BMW trogen. Ha dé Fredrik Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.. |
|
|
Farre: Blev väldigt nyfiken på din kompis M5-motor. Hur har han lyckats få den att hålla och samtidigt plocka ut så mkt effekt? Vad använder han för kammar, kolvar, vevaxel, ventiler, sprut m.m? |
|
|
Beemer_fred!! Du menar v.70,n med discolampor i grillen??? ;) Han letar nog fortfarande. :) Synes imån.. Bimmer rules, De vet du! M-POWER!!!!!!!!! Länk |
|
19 man |
Johann var inne på något intressant tycker jag; aerodynamik. Är det någon som har Cd (?)-värdena för M5, E-class, RS6?... |
viobebe |
Anders, såg att du skall sälja M5:an, du har ju inte den haft så länge, är du redan trött på den, eller? Har för mig att du inte ville ha M3 E46 pga alla motoras. |
|
Jo jag vet, men om jag ska köpa en M3 så ska jag köpa en med Europlusgaranti som man kan förlänga. Då e man försäkrad mot motorras mm. Om jag skulle köpt en m3a med europlusgaranti för 7 månader sen så hade de varit alltför dyra. Nu har de blivit mera överkomliga. Även med Garanti som e en förutsättning för köp av den bilen. M5an e fortfarande en riktigt go bil. Men jag brukar tröttna fort på mina bilar. Men om jag inte får vad jag begär för min bil så behåller jag den givetvis. Den e en dräpare och som få kan mäta sig med. Möjligtvis m3an och Z3m. M-POWER!!!!!!!!! Länk NYA BILDER!! |
|
Zolle |
Hmm.... Det är inte så konstigt att det skrivs så mycket neggo om MB detta är ju en BMW forum med en massa BMW "bögar" (ej bokstavligt menat). Jag tror det skrivs minst lika mycket neggo om BMW i MB forumet där det finns minst lika många MB "bögar" Ni är som en bunte försäljare "vår produkt är bäst allt annat är skit" fast dom vet att dom har fel. Jag har själv haft/har både BMW och MB jag tycker bägge bilarna har sin charm på sitt sätt. Jag tycker att BMW har stannat upp i utvecklingen rent design mässigt. Och missfostret 7 serien.... han som designade den borde skjutas utan pardon, och råga på allt så kommer nya 5 serien se liknande ut. Annat är det med MB som har kommit med många nya fina modeller bla E, CLK, CL, SL Gissa vad min nästa bil kommer till att bli.... Inte en BMW kan jag ju säga. -Drive it like you stole it!- Superfreak |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.