AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.198

Körde nya e.55an idag.

Sida 1 av 5
Visst så e detta ett Bimmer forum men jag kan inte hålla inne med mina tankar.

Jag fick äran att köra Mercedes e-55 ikväll. Fy tusan vilket monster. Trampade fullt i ca 200. Huwaaa vilket drag. Jag har åkt många snabba bilar, men detta var nog det värsta jag åkt i. När jag trampade fullt i 200 så var accet helt sanslöst. M5an ligger i lä utan tvekan. :(
Om man ska gnälla på nåt så tyckte jag att styrningen var lite sladdrig tyvärr.

Om man jämför M5 mot e-55 så e e-55 oslagbar rakt fram. Men när det svänger så e m5an mycket roligare.

Det kanske blir en mercedes om några år???? Vad tycker ni?

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
Om du tyckte att e55:an är grym så tänk även på att CL65 AMG:n är ännu värre. Herrejöössus 1000Nm och 612HK. Här krävs det pempunktsbälte:)

/Dominik

"If You drive behind a fast car You can get exhausted"
Bavaria
Undrar hur reaktionen blir för den som får turen att köra nya M5:an ....:) den lär väl tokspöa nya e55:an. Men kul för dej som fick köra e55:an, den e riktigt fet
Dominik!!

Fick höra av säker källa att det huserar 1200nm i cl 65. MEn dom uppger 1000nm.....

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
Bavaria!

Jag tror inte att den nya m5an Tokspöar E-55. DEfinitift inte på landsväg. Men säkert på bana.

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
Anders,

CL65 har 1200 NM men är begränsad till 1000 NM av "praktiska" skäl:)

Kul att du gick köra E55. Det verkar vara en fantastisk bil. Kan du jämföra lite mer mot M5 i andra kategorier också?
Bavaria
Tokspöa e kanske fel ordval när det gäller bilar av den kalibern, det är väl mer marginaler.
Men 476hk(rätt?) är det i E55:an mot 550 i en v10, måste väl blir vassare även på landväg?
Zafiro
""The new 5.5L V10 has many of the innovations integrated into the valvetronic 6.0L V12, as such, there will be no throttle bore, the valve timing will be varied instead (electric motor smooth responsiveness). This new engine - so an engineer friend of mine in Munich says will use Gasoline Direct Injection. The horsepower peak is said to be at approximately 7000rpms and torque is peaking around 4000. It is a high winding engine, and best of all it gives that amazing responsiveness no turbo or supercharged engine can match (yeah i am talking about you Audi and MB). Also, curb weight target is under 3700 in standard manual form and under 3750 in SMG (yeah, did you hear, that is going to be an option (the SMG will debut 3-6months after the M5). Also, it is said that the engine uses an under square bore/stroke. So lets recap:
550hp nat. asp at 7000
480ftlb (est.) at 4000
3,700lbs
Rear wheel drive through 6 sp and complex helical differential
3.68:1 rear axle ratio
Lbs/Hp 6.77
Lbs/Hp in a Dodge Viper: 6.8 (0-60 time - traction limited is 3.8 sec. best run)
Which would lead me to believe with a complex traction system, and that power/weight, the new M5 should be keeping the 0-60 under 4 - which no overweight RS6 or RS6 - burdened with the drag of all wheel drive and an automatic could never match."
Det blir helt klart tufft för BMW att konkurrera med Mercedes. Något tokspö blir det knappast tal om så länge BMW nöjer sig med sugmotorer. Vridmoment på 1000 nm kräver överladdning (eller enorm cylindervolym). Däremot kanske BMW kan använda sin körglädje som argument och konkurrensvapen? Fast körglädjen upplever jag som mindre och mindre för varje modellgeneration.
Zafiro
Bjoerk//

Tycker du att V10 med 550hk är lite?, mercedes och audi lider av att de är för tunga.
BMw gör det ända rätta med att använda sugmotorer, så slipper de bli en i mängden.
BMW väger ju mindre och det gör ju nytta för prestandan. Tänk på att dagens M5 är snabbare än RS6 när det gäller omkörningsprestanda, audi är snabbare genom accleration genom växlarna, M5 är tom snabbare än E55AMG i vissa intervaller.

den mercan med 1000nm ligger ju runt 1.5 mille det kommer ju knappast nästa M5 göra. Ni lägger för stor vikt vid nm, vikten har lika stor betydelse och dessutom envisas konkurrenterna med automatlåda.
Zafiro,

Det är svårt att jämföra omkörningsprestanda eftersom både RS6 och E55 har automat. Dessutom så väger en M5 1795 kg och en ny E55 AMG 1835 kg så skillnaden är inte så stor.
Zafiro
som sagt automat ska man inte ha på sådana bilar, körde en Rs6 för inte så länge sedan, vad jag saknade manuelllåda.
Precis som du säger M5 väger mindre därför är den liksnabb med de övriga. Nya femman kommer inte väga lika mycket som dagens rs6 och e55 AMG.

Att M5 är snabbare när det gäller omkörning går att läsa i sportauto, audin är riktig slö jämfört med bmwn. nä bmwn kommer vara den roligaste och mest dynamiska av dessa två och det är jag helt övertygad om.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det har väl inte undgått någon att MB är en gubb-bil? Varför tror ni att det är automatlåda på den...
En E39 M5 är inte liksnabb med en E55 AMG. E55:an är betydligt vassare.
Aha, så man är alltså gubbe om man har automat? ;) Lustigt sätt att argumentera på. Mycket riktigt har MB klassats som en gubb- bil ganska länge. Dock så tycker jag AMG tar bort den stämpeln helt.

Det finns gubbar som kör BMW också. (Nej, detta är ingen pik i ögat till er)

Tävlingen mellan de 3 stora, tyska biltillverkarna kommer nog att pågå ett bra tag till. När den nya M5'an kommer så dröjer det inte länge förrän Audi eller MB svarar men en värre maskin, om det så endast skiljer några futtiga hästar.
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
nya E55 är grym!

Spöar allt 0-300km/h
Zafiro
Janne//

Ja mercan är snabbare än M5 går att läsa i testet i sportauto, men den var inte överlägsen och bmwn var tom snabbare i vissa intervaller.
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Men i acc över 200 borde inget rå på E55:an!
...700Nm
Zafiro
Esa//

Kanske inte men hur ofta rör man sig i 200+
Det som jag tycker är speciellt med BMW är just att de använder sugmotorer. Det är ju det som ÄR BMW..... att använda överladdning hit och dit är ju bara fusk.

Häng på ett likadant turbo/kompressor kit på din M5:a eller vad det nu är och se hur många kusar du kan plocka ur den då. Eller gör tvärt om... plocka bort överladdningen på en MErca eller Audi.. Ändra kompet så att det ligger som på en bil utan överladdning. Kommer att gå pissdåligt.

Med överladdning är det inga större problem att komma upp i höga Nm och Hk siffror. Det är dock en större utmaning med en sugmotor.

Så valet är för mig lätt, jag tror på BMW:n i alla väder....

Vad jag vill ha sagt är alltså att jag tycker det är bättre gjort utav BMW att bygga en såpass potent bil utan hjälpmedel som överladdning.

Men detta är ju mina högst personliga åsikter.

Mvh.
Robban Johansson
Zafiro
siffror från SportAuto//

M5(full tank,1798kg)RS6(full tank,1909kg)E55(full tank,1944kg)

80-120km/h, 4/5växel
M5/4,9s/5,8s
RS6/4,9s/6,7s
E55/5,6s/7,4s

80-140km/h, 4/5växel
M5/7,3s/8,9s
RS6/7,4s/9,9s
E55/8,4s/10,8s

80-180km/h, 4/5växel
M5/13,0s/15,7s
RS6/12,8/17,3s
E55/14,2s/18,3s

Ta bort vikt och automat på RS6 och E55 så skulle inte bmwn hänga med alls, men nu gör den det och är tom snabbare ibland.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.