AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.220

SBR bromsning hos VM performance.

Sida 1 av 3
Kom nyss hem med mest problem och lite glädje. Glädjeämnen: Motorn gav 479.1 hk och 679 Nm vid 5000 rpm och går kanonfint med 800rpm tomgång.
Problem: M20 topparna behöver tydligen moddas lite för att skiten ska hålla ihop. Blåste först en topppackning med 2 bars tryck och fick skruva halva dagen och bygga om grenröret för att få dit dubbla 40mm wastegates istället för mina 32:or men trycket skenade fortfarande, så det blev bara att köra med helt öppna wastegates utan mottryck och momnetet blev naturligtvis helt kass då trycket kom vid 6000 rpm då för att sen skena till 2.0 bar ändå. Max effekt blev 677,2 hk vid 27 PSI men det är inte klart än. Toppen ska modifieras och packnigslösningen ska omarbetas inna den hamnar i bänken igen, då förhoppningsvis med 800 hk. Ett stort tack Jocke på VM som hjälpte till att skruva när det strulade samt fick till en bra mappning under rådande omständigheter. Det blir förnyat förtroende när modifieringarna är genomförda!
Tråkigt bäckis=( har du O-ringat både topp och block?? enligt vad jag har hört så kör kolfiber PV-n så med orginalpackning mellan!!?? kan det va en idè kanske??

Kanske skulle ha ett större avgashus om 2st 40mm inte räcker för att styra trycket??

Jaja, tvekar inte en sekund på att problemen snart är lösta och motorn är i bänken igen snart!! bara att bryta ihop och komma igen!!=)
Tillägggas bör att effekt/vrid vid 5000 rpm är vid 16 PSI boost. Har bara oringat block, men det är vattekanalerna i toppen som är problemet, dom ska svetsas igen och omarbetas nu och en kopparring ska i runt cylindern. Angående avgashus så skulle jag ha mindre inte större. Jag få inget mottryck vilket gör att avgaserna inte vill flöda ut genom wastegatearna. Jag har lösningarna på problemen som uppstått, men jag är trött efter att först skruvat med ärtans i bänken och sen min.
PETER.O
Bäckis:Hängde inte med det där att du skulle ha mindre
avgashus.Kan du utveckla den teorin?

Mvh Peter

Stort avgashus=inget mottryck= avgaserna tar lättaste vägen ut=genom turbinen. Ska inte byta till midre hus, däremot till större wastegates.
PETER.O
OK. men tycker det låter konstigt,för lättaste vägen ut
är väl ändå genom W-gaten(om den inte är för liten).

Mvh Peter

je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
använde du orginalpackning tillsammans med oringning nu?

Hur kommer vattenkanalerna in i bilden ?
Om man blåser så att de blir problem så har man väl kasserat den packningen rätt rejält ändå väl?

Vad har du för cylinderborr?

/Per
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
677hk är inte "illa pinkat" för en motor som inte funkar som det är tänkt.
Hoppas att allt löser sig!

2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Det där med hur han kommer lyckas med att få toppackingarna att hålla är nog en lite SBR hemlighet jusst nu.
Under utvecklings stadiet,hehe

Peter: svårt för avgasern att passera ut genom wastegatearna när man har litet mottryck... då skulle man behöva montera en stor 90 graders böj innan turbon och sätta wastegatearna där isåfall.

Och har man för litet avgashus så lär man också ha stora wastegates...lagomt är bäst,det är jusst det som är svårt att veta först.
Men de brukar vara ju större ju bättre...

je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
varför inte bara smäcka dit en kopparpackning?
Den tillsammans med oringing lär väl hålla ett litet tag....

/Per
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Bara problem med kopparpackning,de är inte melodin när man ska ha mycket effekt vid turbo bruk

Jaha, är det där problemet ligger! dessa nya fina aggregat!, bara problem=) annat var det förr då det krävdes lite mer för att driva grejerna=)

ant
jag är imponerad.
nu kan jag bara hoppas på att ni fixar till de problem som uppstått. för med allt fungerande så... ja då jävlar..

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Ja där ser man.... Inte illa med 677Hk vid 1,84 bar. Hoppas allt löser sig, så du får köra en lyckad repa i bänken med MYCKE pulver i slutänden.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Nej, det är inte illa efterssom vi inte hann leta pulver utan bara gjorde en grundmappning och körde två pull. Det är bra flås i motorn, men när allt funkar så ska det bli bättre. Alla fel ska åtgärdas och sen ska jag bara rycka ut ett par bankomater så man har råd att hänga upp den i bänken igen :-)
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
HAHA!!

Ja det är bra. Det kostar att ligga på topp brukar man säga... ;-)

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
sE
78
sEiKo
Bmw 2002 tic -75
Sen kanske ni kan sikta på att spöa Exvitermini Skylinen med sina 3,7 bar och helt sjukt mycket hästar.
Bäckis,Ring mig när automaterna skall ryckas...behöver pengar till M5an nu.. Hahahahahah

Hörs..
Bäckis: Har du inga bilder som du kunde sätta upp på webben? Tror det är fler än jag som är nyfikna på hur din maskin ser ut...

Hoppas du råder bot med maskin problemen...
Har lite nya bilder som ska upp på hemsidan tilsammans med ett par snuttar bromsfilm.

Seiko: 3,7 bar ABSOLUT tryck kör dom= 2,7 bar.
Orre Touring
Har fått hem Td04-16t med 6:ans avgashus 2,5 tums ut ur turbon,
Skall man byta till 7:ans den skall ju vara större??

Skall ladda runt 1 bar

Motor M20 2.5l
SMT5 tillägs
392cc spridare
Sänkt komp 8.1
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.