|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Moe, tycker nog att de största "gnällkärringarna" är de som klagar över att de har fått böter för att de har brutit mot hastighetsbegränsningarna! Har man gjort fel får man väl ta sitt ansvar som en riktig karl! (är man däremot oskyldigt anklagad är det en annan sak...) Om man fälls för 22km/h över gällande hastighet bör mätaren i bilen visat närmare 80km/h (om du lägger till felvisning i hastighetsmätare och den rabatt på 3km/h som laserpistolen ger). Om det är vårdslöst eller inte är svårt att säga mht gällande omständigheter, men olagligt var det i alla fall! Mvh |
|
|
Jesperado ... Du som verkar ha koll på ren fakta . Hur mycket över hastighetsgränsen ska man köra för att bli av med körkortet om man fortafarande har kortet på prov? Länk |
|
|
Tommy^: Nu är jag inte Jesperado, men jag kan svara på din fråga ändå: Samma gränser gäller för alla. Det som skiljer är att om fortfarande går på prövotid så måste du gå igenom hela processen igen med teori, uppkörning, halkbana osv. __ Länk |
|
|
trist "Detta är dock min högst personliga åsikt" |
|
| sålänge jag slipper gå därifrån om jag blir stoppad kommer jag vara nöjd :) | |
|
Åkte på 2 st fortkörningsböter i somras inom loppet av en månad. 64 samt 61 km/h på en 50-väg. 2600 ovikta enkronor fattigare, suck. Sedan dess har jag lärt mig att respektera hastighetsbegränsningarna på dylika sträckor, hehehe. /D "If You drive behind a fast car You can get exhausted" |
|
| gasen i botten kompis | |
|
Nja 50 vägar... 30 vägar ska man respektera tycker jag! Alla andra "begränsningar" som fastställdes för en miljon år sedan, då bilarna var hälften så säkra/bra kan man ge F*N i... Det gjorde jag och blev stoppad, hehe, 31.8km/h för fort för 3-4 månader sen! (nu kommer säkert någon moralmänniska säga: "jaha du ger f*n i det å bla bla..skulle inte vilja möta dig i trafik bla bla....*väntar*) BMW M3 *Flight instructions not included* |
|
|
Jag kan väl skriva ochså då..... blev av med mitt kort för lite mera än ett år sen, körde 112km/h på 50 sträcka fick 6 mån uppskjutet kort och 2000kr i böter.... vad ska man göra när man har en tung högerfot och en sträcka som är utmannande.... Nu kommer många skriva vilken j...a idiot men gjort är gjort.... och jag är nog inte själv att ha kört runt 100km/h på en 50 sträcka..... och det var sent på kvällen ochså lite efter kl.22.... |
|
|
Tur att ni fortkörare inte bor i norge bara, där åker man i buren i minst 18dagar för futtiga 97km/h på 50väg. Åkte förresten själv dit för några veckor sedan, 65 på 50väg. |
|
|
När jag var i Norge nyss ( Oslo, Bergen ) fan va många polisbilar med kontroller o.s.v. Och så hastighetskameror. Men ack va skönt att köra där! Fina vägar! Men Oslo - Trondheim är rena mardrömmen! 30 mil tar 5 timmar :) |
|
|
Klart att det är många poliser på vägarna i Norge. Staten drar ju in FETT MED CASH där från de stackars bilister som åker dit. Därav har de råd att ha mänga "piggs med radarpickor". /D |
|
|
Då kan jag tala om för er att det är ännu dyrare att åka fast i Finland. Där baseras det på inkomst+kapital........ |
|
| det är ju genialt starre, alla dom rikaste som 0-taxerar behöver ju aldirg betala fortkörningsböter, har ju alla pengarna på cayman island. | |
|
starre>>>alldelles riktigt angående Finland. Har läst i någon tidning att en av toppchefer inom Nokia åkte dit för fortkörning när han rastade sin Harley Davidson i somras. Inte så farligt enligt våra svenska mått (98 km/h på en 70-väg). Hehehehehe, hör och häpna: böterna fastställdes utifrån hans föregående års inkomst där han bla löste in sina optioner för tiotals milioner. Denna marodör dömdes sedan att betala 2,5 milj i böter för fortkörningen. HERRE GUD, helt absurt. /D |
|
|
-db håller inte med dig och inte finländarna som tyx vara nöjda med systemet enligt nedan: Trafikböterna anses vara rättvisa 5.11.2002 Medborgarna är rätt nöjda med dagsbotssystemet och med påföljdssystemet för trafikbrott i allmänhet. Bötessystemet anses vara rättvist, trots att de flesta är dåligt insatta i systemets innehåll och bötfällningsgrunderna samt reformen av böteslagstiftningen. utdrag från finska Justitieministeriet |
|
| Finnarna borde kanske ha ett maxbelopp.. även om jag gillar lösningen..ju mer man tjänar, desto mer får man punga ut (inom rimliga gränser då) | |
|
Sikkan Varför skulle det vara maxbelopp på böterna? Är det inte meningen att det ska vara rättvist med det systemet? Skall svida lika mycket i lädret oavsett vad du tjänar. Henrik |
|
| I nån delstat i usa har dom fri fart, men man kan åka dit för fortkörning endå för polisen bedömer själv hur pass säker framfarten är beroende på bil o andra omständigheter. | |
|
I Norge är det mycket mindre brottslighet än i Sverige. Därför kan den norska polisen ägna mer av sin tid till hastighetsövervakning. I Sverige måste ju polisen för syns skull åtminstone låtsas att den gör något annat än att hårdbevaka världens säkraste vägar, fast det kliar i fingrarna på polischeferna att få skicka ut varenda polis i jakten på fortkörare. Men trots den norska polisens övervakning, och otroligt låga hastighetsgränser, är Sveriges olycksstatistik betydligt bättre än den norska. Hur kan det komma sig? Alla vet ju att med Norges hastighetsbegränsningar och övervakning av dessa, så borde det enligt Vägverkets teorier inte hända en enda olycka i Norge. Kan Vägverket ha fel? MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.