|
|
|
|---|---|
Christer Lundman |
Hej Min e34 -93 Touring biter envist ihop om sitt bagageutrymme trots envisa försök med att ta sig in i bilen. Det klickar till när man trycker in handtaget, men i 9 fall av 10 går inte luckan att öppna. Detta gäller både huvudluckan och glasdelen. Alla andra funktioner på luckan såsom torkare , spolare och belysning fugerar klanderfritt. Någon som har några ideer? Tacksam för alla tips! Stort tack på förhand, Mvh Christer |
| du kan ju kolla så inga kablar är avnöta i bakluckan. | |
|
Är ju inte så lätt om mna inte får upp luckan. :-) Men som sagt, det är troligt att någon/några kablar vid gångjärnen gått av. Har tyvärr inget tips på hur du ska ta dig in. _____ Micke Länk Länk |
|
|
Det är ju inte ovanligt att mikrobrytaren i handtaget går sönder, särskilt om man har för vana att lyfta i det istället för själva luckan. Men eftersom glasrutan ej heller går att öppna kanske det är något annat. Eftersom det funkar ibland gissar jag på kabelhärvan vid gångjärnen? Däremot brukar man alltid kunna ta sig in med nyckel, den frigör väl låset mekaniskt om jag minns rätt. Går ej det har man problem. Mvh /Janne |
|
|
Hallå Christer, Sitter i samma båt med en triskande baklucka. Ja kommer in i glasluckan om jag trycker några gånger, vilket går att leva med. Däremot är luckan död, inte ens nyckeln funkar. Jag har därför plockat bort inredningen på luckan och kommer därmed åt staget som går mellan "låset" och "nyckellåset". Ryck i staget och luckan öppnas. Angående kablaget. Enligt uppgift kommer kabeln till luckan från vänster gångjärn och glasluckans kablage från höger. Det lär vara svårt att löda ihop kablarna (oxiderar)och de som försökt får snart igen problemet. Det verkar heller inte kul att skära sönder "kabelstrumpan" innan man är säker på hur det ser ut där inne. Ni som lyckats få bukt med detta SKRIV. Bara kabeln kostar 3.000kr exkl jobbet. Mvh Stefan |
|
|
Hallåå Stefan för 3000 kr får du mycket kabel den kostar 1300kr per sida jag har bytt på min..den går av i böjen vid taket..det är utan att överdriva skitlätt att byta den..du klipper av i luckorna på väggen vid golvet där spolburken sitter...sen är det bara att löda ihop...lämna chassienr vid beställning det skiljer lite på kabeln om man har taklucka eller inte vilket jag fick erfara..ska också tillägga att laga den med att skarva det är väl ok..men det håller inget bra den måste vara mjuk i böjen ..sladden på höger sida styr glasluckan 9 sladd i den vänster till stora luckan 16 sladd i den Det här är ett mycket vanligt fel på E-34 Touring det som händer till slut är att det blir andra fel som tex. att den låser upp sig själv när den står låst..att dimljuset börjar lysa att du kan bli inlåst..fönser gårupp taklucka går igen sen sitter du där ...det är saker som hände mig |
|
|
Hej, Har haft 2st e34 Touringbilar och fick renovera kabelstammarna på båda bilarna. Dom är helt enkelt en konstruktionsmiss från BMW. TYpiska fel är problem med elen i bakluckan. (Spolning, vindrutetorkare, shopingluckan, belysning osv). Köp kabel med extremt fintrådig koppar och silikonhölje när ni skarvar och löder om kablarna för att ens försöka med vanlig kabel är lönlöst (Håller i bästa fall 1-1,5 år). Törs nästan lova att detta fel kommer alla glada e34 touring-ägare få göra om dom använder bakluckan normalt. Lyckades få tag i specialkabel för någon "lastmaskin" som hade denna kabel i utvalda delar av maskinen. Kolla på bilelsfirmorna. MVH ATG |
|
|
Jag har ett tips: Kolla igenom kablaget och knacka även till reläna. Jag fixade kablarna men luckan var ändå död. Mätte helt lustig ( ca. -4,5V ) spänning fram till låsmotorn när det var ca. 11,5V till microbrytaren. Knackade och sprejade, juckade upp reläna under baksätet och i motorrummet, sen hoppade allt igång. Såhär såg eländet ut när jag köpte bilen: Länk Mvh, Zoltan |
|
|
Det vanligaste felet är väl inte att microbrytaren går sönder utan snarare det att på microbrytaren sitter det en bit "platt metall" som trycker in själva switchen i microswitchen när man trycker på öppningsknappen. Hur som helst. Det man kan göra (vilket funkat på alla tourings jag haft) är att böjja till metallbiten så den får en större böj på sig, och därmed när man trycker på knappen så trycker den på microswitchen mycket lättare. Det brukar bli med åren att den där metallbiten blir sliten och återgår till ett läge som gör att den inte kan trycka in knappen riktigt. Så det är inge nödvändighet att köpa ny microswitch, som är standardtipset här, helt onödigt, aldrig sett en sån gå sönder. Förstår inte vad det är för nissar som felsöker och kommer fram till att det är sönder utan att testa den löst först. Elfel mellan baklucka och tak är dock det allra största problemet BMW har och kablarna som BMW använt orginal var GARANTERAT inga hårda kablar, då hade dom ju gått sönder redan 2år efter att dom var sprillans nya. Utan det är snarare att dom börjar falla sönder efter minst 10år, och på 10år, så kan vilken typ av kabel som helst gå sönder när det sitter på ett sådant ställe, så är det bara. TYcker bara det är korkat av BMW att inte integrera kablarna i gångjärnen så att säga så hade man undvikit problemet, eller löst det på annat sätt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.