AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
585

Försäkring vid import

Nu har jag hittat en bil utanför Erfurt i Tyskland som jag är intresserad av. Har lus läst importguiden men får inte nån direkt info angående försäkringen. Behöver självfallet en försäkring från Erfurt till Helsingborg. Hur går man tillväga? Även frågvis angående de "röda" skyltarna. Kostar de verkligen €200-300?
Jag åker dit, kollar in bilen, köper den och sedan?
Scheckheft
Hej , med de röda skyltarna följer en trafikförsäkring. Kostnaden var för mig i februari 139 Euro. Försäkringen gäller i 14 dagar. Du måste åka till något som kallas Zulassungsstelle för att få skyltar + försäkring. Ta med dig Fahrzeugbrief + ditt pass. Bilen tas då bort ur det tyska bilregistret och görs klar för export. Bilhandlaren eller privatpersonen som du köper bilen av kan hjälpa dig.

/Scheckheft
Sheckheft/
Så det är så "enkelt" Jag behöver således inte arrangera något med mitt svenska försäkringsbolag innan jag åker ner. Jag har en kompis som är Tysk och kan förhandla samt hjälpa mig på TüW och med skyltarna.
Tack så mycket för hjälpen.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Observera dock att det bara är trafikförsäkring! skador på egna bilen ersätts ej!
Scheckheft
Hej, mycket riktigt: röda skyltar=trafikförsäkring. Kolla dock denna tråd om helförsäkring:
Länk

/Scheckheft
Tja!

Va i Frankfurt förra fredagen och köpte mig en bil.

Detta fick jag punga ut.

Försäkring hos ADAC 80euro
Zulaussungsstelle 33euro
Skylt killen ville ha 18euro

Så mycket kostar det dig.
ille55/
Då får du köra 14 dagar i Europa med den trafikförsäkringen?
Var det allt? Så jag köper bilen, går till Zulaussungselle, och skaffar skylt sedan ringer jag ADAC bara?
Ok, då blir det väl snart en resa söderut.
Tack ska du ha.
Nej gör inte samma tabbe som mig :) Jag gick först till zulassunsstelle och ställde mig i kön för att få en nummer lapp men då sa damen bakom rutan att jag först måste ha en försäkring "Stod 45 min i kön i onödan"

Åk först till ADAC och köp dig en försäkring, glöm inte att ta med dig Briefet.

Sen drar du dig vidare till zulassungsstelle och ställer dig i kön för att ta ut din kö lapp "tårta på tårta" när din tur kommer så ger du dem briefet och de börjar processen villket tar 10-15min där får du pröjsa 33euro

Sen blir du ivägskickad till skylt tillverkaren som fixar dig en skylt för 18euro han tar extra 5euro om inte du kan montera dit skyltarna själv..

Därefter får du åka genom en liten "besiktning" eller va det nu är, där kollar de upp chassinummer och things like that. Sen är det bara att tuta oh köra :)

Trevlig resa

/Ilhan
Zi
249
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Köper ni privat kan ett alternativ vara att betala bilen, få med sig Fahrzubrief, låta tyskens regskyltar åka med på bilen hem. Sedan skickas skyltarna tillsammans med ett intyg från (bilprovningen eller vägverket minns ej), samt 230 skr till Tyska ambassaden i Sthlm.

På det sättet kör du med Tyskens försäkring lagligt i Sverige i en vecka. Hela proceduren kostar bara de 230 skr.

Detta förutsätter att Tysken går med på att låna ut sina skyltar några veckor till dig. De skickas tillbaka till honom från ambassaden. Har själv gjort så, funkade perfekt.
Eller så skickar man tillbaka skyltarna själv och betalar bara portot. Många tyska är dock inte så sugna på att låna ut skyltarna (av förklarliga själ).

/T.P.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.