AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
712

318 -87 Misständer nåt enormt

DT
6
DT
318IK -87
Imorse när jag skulle iväg till jobbet hände det. Bilen startade som vanligt helt perfekt men den misstände något helt fruktansvärt! Förstod inte alls, den gick helt perfekt igår. Släppte man gasen så dog den hostande och hackande. Tänkte att det skulle ge med sig efter några sekunder men icke, kom väl ett par kvarter men sen gav jag upp. Öppnade motorhuven och det kom rök ifrån nedre, bakre delen av motorn, gick inte att avgöra vartifrån exakt. Luktade bränt gummi eller bränd olja.

Nu på eftermiddagen har jag försökt komma fram till vad det kan vara för fel, har kollat stift, tändkablar, fördelare, kontakter till spridare, tjuvluft (med startgas), luftfilter allt verkar ok.
Olja och filter är även relativt nybytt.

Har sökt en del här på forumet och många pratar om Lambdan, kan det vara den?
Någon som har nån aning om vart röken kom ifrån?

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hmm det där med röken lät ju inget bra... ser du om det runnit olja eller liknande där det rök kolla då var ifrån det kom!

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
kolla insugnings gummit....när det är spräckt eller har hål så går den som du beskriver

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
DT
6
DT
318IK -87
Jag ska kolla insugsgummit.

Bilen är relativt nyinköpt och tidigare ägaren har nog aldrig hört talas om motortvätt, den är enormt skitig! Kan ju vara en slump att olja nådde något varmt område, eller så är det något som skurit. Jag kunde inte se exakt vartifrån röken kom, bara att det var ifrån området vid koppling/växellåda.

Stiften var för övrigt ganska oljiga, men det går ju ganska fort, en stunds misständningar ändrar väl snabbt utseendet på stiften?

Jag har även monterat av ventilkåpan och där ser allt okej ut, förutom ett ganska stort ventilspel (slamrar lite som en diesel), kamaxeln såg hyffsad ut, man kunde dock se lite "spår" på nockarna.

Jag hittade även en liten slang som hade lossnat, den gick ifrån en liten dosa med en vit ställskruv (el liknande) som sitter på torpedväggen, slangen går sedan under insuget och där hade den lossnat. Satte tillbaks den men märkte ingen skillnad.

Jag har även testat att dra ur tändkabel för tändkabel men motorn går så jäkla taskigt och verkar tända helt slumpvis så jag märkte ingen skillnad vilken jag än drog ur.
DT
6
DT
318IK -87
Har precis varit ute och kollat tjuvluft med startgasen i högsta hugg men utan resultat!
Testade att koppla ur Lamndan men märkte ingen skillnad, kopplade jag däremot ur kontakten till LMM gick den något sämre ändå, fick hålla lite på gasen så den inte dog. Slutsats av detta: LMM fungerar och den drar inge tjuvluft.

Kom å tänka på en sak, det kom ju rök ifrån bakre, nedre delen av motorn när felet inträffade, kan det bero på kortslutning i några av ledarna till lamndan? Jag har även haft problem med att avgassystemet har dunkat mot undersidan av chassit (tror jag att det är iallafall) och det kan ju ha lett till denna kortslutning av ledarna till lamndan.

Jag satsar nog på en ny lamnda, vart köper man en sådan som är bra? Finns det något alternativ till orginal från BMW eller köper man bara skit då?

Är det förresten svårt att byta en lamnda, rostigt och jävligt?
Det borde märkas något när du lossar lambdan, helt klart.
Jag hade en 320 iK -88 med fukt i skarvkontakten till lambdan, motorn gick enormt illa pga detta. Kolla kablage osv noga innan du köper, tror du kan hitta en lambda hos t.ex Mekonomen.

FP
DT
6
DT
318IK -87
Motorn går så jäkla taskigt att det inte går att urskilja någon förbättring med urdragen lambda-kontakt. Om man lyssnar riktigt riktigt noga på gången så kanske att den går snäppet bättre med urdragen kontakt. Är inte helt säker dock.

Det verkar som om motorn dränks i soppa, luktar bensin och avgaserna är grå/vita, typ som när man drar iväg med en turbobil, fetar på ordentligt när man gasar upp den.

Den går så dåligt att man inte ens märker någon skillnad om man drar ur en tändkabel.

Finns det inte någon kallstartsventil som kan spöka? Kan det ge såhär stora problem om den låst sig i "öppet" läge?

Det spelar som sagt ingen roll om man låter den stå och hacka/bluddra så den blir varm, lika dålig kall som varm.

Och det hände över en natt....

Helt klart får den för mycket bränsle, pga kallstartsventil eller liknande som pumpar på osv. Eller utebliven lambdasignal som gör att motorstyrningen ökar på sprutet alldeles för mycket.
Ang. lossad tändkabel: Tänk på att högspänningen lätt slår hål på isoleringen i kablar, spole eller fördelare om det inte finns belastning i form av tändstift i änden på kabeln, något som sen visar sig i form av driftstörningar eller havererad tändspole. Om man lossa en tändkabel så skall den kortslutas till godset medan man testar, nåt som inte många tänker på.

FP
DT
6
DT
318IK -87
Tack för tipset angående tändkablarna.

Har letat som sjutton efter en kallstartsventil men jag har inte riktigt koll på vart den ska sitta, har tyvärr ingen Haynes bok så det går ju inte att kolla.

Är denna kallstartsventil som en extra spridare som många pratar om? Jag har har då endast 4 stycken spridare och kan inte se något annat som liknar en. Om det nu sitter en kallstartsventil på bilen borde den väl ha en kontakt man kan lossa för att se om det blir nån skillnad, vart hittar man den?

Kontakten som sitter under insuget i en liten svart dosa, vad är det för något? Testade att lossa den kontakten men märkte ingen skillnad.

Jag har även upptäckt att det är lite hål på katalysatorn, men det har väl inget med saken att göra?

Börjar bli less på det här nu, har ryckt och slitit i varenda kontakt och sprayat kontaktspray osv men jag märker aldrig nån skillnad om jag drar ut nån, förutom den till LMM, med den utdragen går bilen ännu sämre. (trodde inte det var möjligt men tydligen).

Alla tips mottages tacksamt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.