AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.939

Svarva ned fälgarna till vilket ET värde?

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Har köpt fälgar til min E46. 9,5" bak med 255. ET är på 38. Tyvärr så tar det i skärmarna bak, åtminstone på högersidan när jag lastar lite. Bïlen är inte sänkt mer än orginal.
Jag har läst mig fram här att valsning av skärmarna är dumt, så i morgon bitti lämnar jag in fälgarna på svarvning. Jag kan inte ta ner så mycket, för godset till bultarna är ca 1 cm.
Hur många millimeter borde räcka egentligen? Nån som har liknande med bredd med annat ET värde? Räknar med att om jag tar 5 mm, så får jag et på 43, eller hur?

Väldigt tacksam för svar ikväll, för i morgon är det för sent:-)

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo ET-värdet blir 43 ocm du tar 5mm.

Men har du koll på vilka marginaler du kan minska till för att inte äventyra hållbarheten på fälgarna?

Mvh
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Tja, det upplyste dom inte direkt om:-)
Jag hoppades liksom att nån skulla säga "Hej, jag har 9,5" bakhjul med 255 däck. ET är 41 på dom fälgarna och det går precis!" :-)
Jag vill pga det du säger inte riskera att ta för mycke. Massa gods i centrum av fälgarna, men inte så mycker som bultarna fäster i tyvärr..

Takk iallafall Johan B.

Mvh
Hosse

Länk
Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
Jag valsade på MH-styling i Göteborg, det syntes inget alls i lack eller dylikt. De trycker bara ut skärmen ett par millimeter, men pressar ihop skärmens innersida, vilket gör att däcket ej hamnar emot innerkanten. jag Svarvade även fälgarna 5mm(detta var max)för att få in M3 orginalfälgar som är 255-18-9 bak. Om du både valsar och svarvar så bör du även få in dina.
De som svarvar skall veta hur mycket de maximalt kan ta i godset för att behålla hållfastheten i fälgen i monterat läge.
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
griegertz; vad betalade du för det?
Jag har kikat under bilen nu, och kanten är ju redan veckad, så det ser ut att vara en enkel sak egentligen. Gick det bra med innerskärmen?

Hämtar mina fälgar från svarvningen idag, men tyvärr så gick det bara att ta ned 2 mm. Tvivlar på att detta är nog.

Vilket ET värde var det på dina 18"?

På förhand tack

Mvh
Hosse

Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Svarva fälgar är dumt. Få tillverkare(av de seriösa med egen utv. avd.) lägger på mer material än nödvändigt. Det är ju som bekant trevligt att hålla ner den ofjädrade vikten.
Om du hade 10mm gods och tog bort 2mm så har du ju reducerat hållbarheten med 20%. Sen finns även risken vid svarvning att materialet värms upp och sedan kyls fel och på så sätt anlöper du fälgen vilket minskar hårdheten. Så räkna med minst 20% sämre hållbarhet.
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Hubbe325; Helt klar över det. Men jag stog mellan valet att förstöra 2 fälgar för några tusenlappar eller en bil som börjar rosta för några hundra tusen:-)

Samtidigt så tror jag att säkerhetsmarginalerna på godset i fälgarna är på 20% eller mer. Låter riskabelt annars.

MEN, fungerar inte detta köper jag helt enkelt nya fälgar bak.

Mvh
Hosse

Länk
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Vad jag fick veta av ett par olika fälgverkstäder så ska godstjockleken mellan konans slut och "väggen" mot navet vara minimum 5-6 mm. för att behålla en hyffsad säkerhet. VAd det gäller uppvärmning så är nog den risken minimal. Värmeutvecklingen är inte stor, dessutom finns det gott om gods som leder bort den lilla energi som utvecklas. När jag svarvade mina fälgar var uppvärminingen av godset HÖGST 10 grader. Ytorna var alltid "kalla".

"To say no to BMW,
is to say no to life."
Bmw ludde
Hosse ? menar du att det bara tar i på högerkanten eller tar det i på vänster också ?
Ena skärmen på min bil var intryck ca 0.5 cm. Vilket gjorde att däcket gick i. Men det är fixat och nu ska det gå =)

Schnell, Kompetent,
Zuverlässig.
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Som jag trodde.. Det var inte nog med 2 mm.. Såg flera bilar idag på en mässa i Oslo som hade rullat in skärmkanterna.

Ska försöka hitta nån som kan göra detta bra i Oslo. Om nån har tips, så är jag väldigt tacksam.

På föirhand tack!

Mvh
Hosse

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.