|
|
|
|---|---|
|
Ska byta till sommarsulor på morsans E46 nu, men dom sitter som satan i centumhålet! Någon som har nåt bra tipps? Vill ju inte banka sönder bilen :) Funkar det att köra med draghammare i fälgen eller riskerar man att paja den då? ---------------- Kör också båge! www.sporthoj.com | |
|
Hade själv j***a problem med detsamma. Har lite olika tips. 1. Lossa bultarna mycket, ca en halv centimeter eller nåt sånt, sänk sedan ner bilen sakta och låt bilens tyngd trycka av fälgen. Så fort som hjulet lossnar (om det lossnar), veva upp igen och ta av! 2. Lossa skruvarna lite, inte så mycket som i punkt 1, och kör runt lite som formel-1 bilarna gör när de värmer däcken! Sväng fram och tillbaka hela tiden. Prova sedan om de har lossnat något. 3. gör som i punkt 1, men om hjulet inte lossnar, slå på tändningen (inte motorn) och sväng med hjulet nere på marken. det kan kanske lossa hjulet. 4. Inget av detta funkade på min bil, så jag lossade som i punkt 1 och backade några meter. Sedan nitade jag bromsen. Efter två tre gånger så lossnade det till slut. Hoppas att det hjälper dig något. Mvh |
|
|
Tackar! =) Fan tänkte inte på det ---------------- Kör också båge! www.sporthoj.com |
|
| Förresten. Ta det lugnt med hammaren!! | |
| Nisse Järnet: Ta en hink med varmt vatten och kasta på däcket så sväler fälgen och du får garanterat bort den ..För så där vart de för min kille på hans 323a han provade allt som ille skrev ovan .. funkade inte sen ringde jag till min pappa vad han skulle göra ta en hink med varmt vatten .. tro på fan så losnade fälgen .. | |
JBR_ |
slå me gummihammare från insidan... Mvh/JBR |
Mattan |
Oxå stålborste o kopparpasta på centrumringen, så slipper du problem nästa gång. |
|
Oftast när hjulen sitter fast så är det pga olika material i fälg och nav (alu/stål) det bildas ngn form av galvansikt element och korroderar fast, i detta fall hjälper tyvärr inte varmvatten. Men att skruva ut bultarna ett par tre millimeter och sedan slå på en tvärnit brukar lossa de mest fastsatta hjulen. Var doch noga med att kolla bultarna efteråt för de kan bli skadade och gå av när ni sedan drar fast det nya hjulet. (Vis av egen erfarenhet). Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.