AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
883

Besiktningsfrågor, 323i E30

Hej!

Jag ska snart besikta min 323i E30 och har ett par frågor som jag skulle vilja ha svar på. (Antar att det är jeppe som kan det här bäst?)

Jag vet att en styrled måste bytas, höger tror jag det var.
Hur går jag tillväga för att byta den?
Behövs några speciella verktyg?
Klarar jag det utan riktig billyft, alltså med bara pallbockar?

Bilen är i nuläget obesiktigad, oförsäkrad och oskattad. Färdvägen till bilprovningen är ca. 4.5 mil.
Vad behöver jag göra för att få framföra bilen på vägen dit? Försäkring, skatt t.ex?

Strålkastarspolningen behöver inte fungera, right? Det räcker väl att vindrutespolingen är ok?

Hur mycket tittar besiktningen på bromsslangarna, efter sprickor och sådant? bryr de sig inte så länge de är täta?
(jag såg nämligen små sprickor på undersidan av bromsslangarna på frambromsarna, men det är helt snustorrt och tätt)

Tacksam för svar!

Mvh /Carl L
AIex
Carl L:

Det går att byta utan en lyft men det går snabbast o lättast att göra så. Far till en gör det själv verkstad med nån polare så fixar ni detta eller lämnar du in den om du har pengar!

Det skulle vara bra om den är försäkrad när du kör o skattad helst!

Tror att de e så iaf, ska besikta min nästa vecka (E30) och den funkar inte där heller eller den e borttagen, har hört från flera att man inte behöver det men vindrutespolningen måste fungera!

Dom är mycket noga med bromsar om du går in o kollar på www.bilprovningen.se så får du veta allt dom tittar på!

Är det bara sprickor o dom läker inte så är det lungt skulle jag tro så länge besiktnings mannen inte sliter i dom eller nåt så dom går av ;)

Mvh/Alex
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Carl L: Brommsslangarna kommer du garanterat åka på om de är sprickor i dom ..För är det de sprickor så är dom murkna och behövs bytas ut ..Jag fick byta dom på en bil jag hade förr att de var små sprickor i dock var de inte 325an...Men dom kostar inte många kronor .. så bytt dom för att vara på en säkra sidan de skadar ju lixom inte ..

Mvh Teres =)
Teres: Nja, kanske.. Jag har underedsbehandlat bilen nyss och även bromsslangarna fick sig en omgång så de ser bra ut nu, men de ska väl ändå bytas senare så..
Förresten om jag ska byta dem så måste jag lufta systemet också va?
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Ja det är att rekomendera;-)

Beemer-Tompa

*PLATTAN I MATTAN*
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det räcker att försäkra bilen för färden till och från Bilprovningen.

Strålkastarspolare behövs inte. Bromsslangarna är en bedömningssak, lite torrsprickor kan godkännas, men absolut inte ända in till cordväven. Har dom börjat spricka håller dom max ett år till, så då kan du lika gärna byta dom nu...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ok.
Ja försäkring får jag skaffa.
Måste den va skattad oxå?
Styrleden då, hur exakt byter man den?
Man ska skruva av muttern o sen...?
Den sitter inte i spänn eller något sådant va?

Mvh /Carl
jeppe:
Det är bara pyttepyttesmå torrsprickor absolut inte in till väven, samt att de ser ut som nya nu med tunn underedsmassa, så det borde funka med besiktningen isf.
De ska ändå bytas inom någon månad ändå när jag byter bromsvätska.

Mvh /Carl
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Den behöver inte vara påställd.
Du lossar låsmuttern, sen gängar du ut styrleden. Likadant gängar du i den nya och låser med muttern. Efter detta bör du kontrollera och eventuellt justera toe-in.
Ytliga torrsprickor ska inte ge någon anmärkning.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ok tack allihop, nu vet jag lite mer vad som ska göras inför besiktning.

Mvh /Carl
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.